The subject of this thesis is the LCA analysis of an Autonomous Mobile Robot (AMR), the latest generation of industrial electric vehicle equipped with a collaborative robot. LCA is a standardized methodology designed to make environmental impact evaluations from cradle to grave, that is from the earliest stages of design and processing to disposal. The first part of the paper provides information on the main types of electric vehicles used in the industrial sector and then extends the discussion to their sustainable design and to the software mainly adopted by designers as a support for this evaluation. In the following chapters we move on to the real case study, the LCA analysis of the AMR carried out entirely on SimaPro, the main modeling software for environmental impact assessments. In the end, solutions are presented to improve the choices made by the companies that commissioned the work, examining the possible developments of the methodology used.

L'oggetto di questa tesi è l'analisi LCA di un Autonomous Mobile Robot (AMR), cioè l'ultima generazione di veicolo elettrico industriale dotato di robot collaborativo. L'LCA è una metodologia standardizzata atta a fare valutazioni di impatto ambientale "dalla culla alla tomba", cioè a partire dalle prime fasi di progettazione e lavorazione fino allo smaltimento. Nella prima parte dell'elaborato vengono date informazioni relative alle principali tipologie di veicoli elettrici utilizzare in ambito industriale per poi estendere la trattazione al loro design sostenibile e ai software principalmente adottati dai progettisti come supporto per tale valutazione. Nei capitoli successivi si passa al vero e proprio caso studio, cioè l'analisi LCA dell'AMR svolta interamente su SimaPro, il principale software di modellazione per valutazioni di impatto ambientale. In conclusione vengono presentate delle soluzioni per migliorare le scelte prese dalle aziende che hanno commissionato il lavoro, facendo una disamina sui possibili sviluppi della metodologia utilizzata.

Valutazione di impatto ambientale tramite Life Cycle Assessment di un Autonomous Mobile Robot

VECCHIONE, GIORDANO
2021/2022

Abstract

The subject of this thesis is the LCA analysis of an Autonomous Mobile Robot (AMR), the latest generation of industrial electric vehicle equipped with a collaborative robot. LCA is a standardized methodology designed to make environmental impact evaluations from cradle to grave, that is from the earliest stages of design and processing to disposal. The first part of the paper provides information on the main types of electric vehicles used in the industrial sector and then extends the discussion to their sustainable design and to the software mainly adopted by designers as a support for this evaluation. In the following chapters we move on to the real case study, the LCA analysis of the AMR carried out entirely on SimaPro, the main modeling software for environmental impact assessments. In the end, solutions are presented to improve the choices made by the companies that commissioned the work, examining the possible developments of the methodology used.
2021
2022-10-28
Environmental impact evaluation through Life Cycle Assessment of an Autonomous Mobile Robot
L'oggetto di questa tesi è l'analisi LCA di un Autonomous Mobile Robot (AMR), cioè l'ultima generazione di veicolo elettrico industriale dotato di robot collaborativo. L'LCA è una metodologia standardizzata atta a fare valutazioni di impatto ambientale "dalla culla alla tomba", cioè a partire dalle prime fasi di progettazione e lavorazione fino allo smaltimento. Nella prima parte dell'elaborato vengono date informazioni relative alle principali tipologie di veicoli elettrici utilizzare in ambito industriale per poi estendere la trattazione al loro design sostenibile e ai software principalmente adottati dai progettisti come supporto per tale valutazione. Nei capitoli successivi si passa al vero e proprio caso studio, cioè l'analisi LCA dell'AMR svolta interamente su SimaPro, il principale software di modellazione per valutazioni di impatto ambientale. In conclusione vengono presentate delle soluzioni per migliorare le scelte prese dalle aziende che hanno commissionato il lavoro, facendo una disamina sui possibili sviluppi della metodologia utilizzata.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/10846