INTRODUCTION: A well-functioning central venous catheter (CVC) is essential for providing intravenous chemotherapy and health care such as hydration, antibiotics, and transfusions. A lack of adequate CVC management can lead to various complications that would result in re-hospitalization, increased health costs and patient discomfort. Patients and their caregivers, therefore, must be capable of adequate self-management of CVCs, as they may experience unexpected CVC-related problems that require immediate care at home. It is necessary to activate strategies aimed at increasing the level of Health Literacy of the population by the health and social institutions involved, in order to teach the patient and the caregiver how to prevent complications related to the central venous catheter. OBJECTIVES: The objective of this thesis is to research the best educational strategies for the patient and his caregiver for effective Health Literacy in the prevention of complications of the central venous catheter. MATERIALS AND METHODS: For the preparation of the thesis, the MEDLINE databases were consulted with its Pubmed search engine, journals belonging to the publisher Elsevier sciences direct and Wiley Online Library, using the keywords "health literacy", " central venous catheters ”,“ education ”,“ infections ”,“ information ”,“ strategy ”and“ coping ”through the boolean operators AND OR NOT. RESULTS: Four studies were considered, each of which proposes different Health Literacy strategies, which can be used for both patients and caregivers, to carry out a good therapeutic education in order to prevent complications of the venous catheter. central. CONCLUSION: It is important to use adequate, simple and understandable Health Literacy to carry out a correct therapeutic education to the patient and to the caregiver on the prevention of complications related to the central venous catheter.

INTRODUZIONE: Un catetere venoso centrale (CVC) ben funzionante è essenziale per fornire chemioterapia endovenosa e cure sanitarie come idratazione, antibiotici e trasfusioni. Una mancanza di un'adeguata gestione del CVC può portare a varie complicanze che conseguirebbero a ri-ospedalizzazione, aumento dei costi sanitari e malessere dell’assistito. I pazienti ed i loro caregiver, quindi, devono essere capaci di un'adeguata autogestione dei CVC, dato che potrebbero riscontrare problemi imprevisti correlati al CVC che richiedono assistenza immediata a casa. Si rende necessaria l’attivazione di strategie volte ad incrementare il livello di Health Literacy della popolazione da parte delle istituzioni sanitarie e sociali coinvolte, con il fine di insegnare al paziente ed al caregiver come prevenire le complicanze legate al catetere venoso centrale. OBIETTIVI: L’obiettivo del presente elaborato di tesi è di ricercare le migliori strategie educative per il paziente ed il suo caregiver per una efficace Health Literacy nella prevenzione delle complicanze del catetere venoso centrale. MATERIALI E METODI: Per la redazione dell’elaborato di tesi sono state consultate le banche dati MEDLINE con il suo motore di ricerca Pubmed, riviste afferenti all’editore Elsevier scienze direct e Wiley Online Library, utilizzando le parole chiavi “health literacy”, “central venous catheters”, “education”, “infections”, “information”, “strategy” e “coping” tramite gli operatori booleani AND OR NOT. RISULTATI: Sono stati presi in considerazione quattro studi, ognuno dei quali propone delle strategie di Health Literacy diverse, che possono essere utilizzate sia per i pazienti che per i caregiver, per effettuare una buona educazione terapeutica con il fine di prevenire le complicanze del catetere venoso centrale. CONCLUSIONE: È importante utilizzare una Health Literacy adeguata, semplice e comprensibile per effettuare una corretta educazione terapeutica al paziente ed al caregiver sulla prevenzione delle complicanze correlate al catetere venoso centrale.

L'Health Literacy dei cateteri venosi centrali: corretta gestione e buone pratiche cliniche degli accessi vascolari

SALVIO, ALESSIA
2021/2022

Abstract

INTRODUCTION: A well-functioning central venous catheter (CVC) is essential for providing intravenous chemotherapy and health care such as hydration, antibiotics, and transfusions. A lack of adequate CVC management can lead to various complications that would result in re-hospitalization, increased health costs and patient discomfort. Patients and their caregivers, therefore, must be capable of adequate self-management of CVCs, as they may experience unexpected CVC-related problems that require immediate care at home. It is necessary to activate strategies aimed at increasing the level of Health Literacy of the population by the health and social institutions involved, in order to teach the patient and the caregiver how to prevent complications related to the central venous catheter. OBJECTIVES: The objective of this thesis is to research the best educational strategies for the patient and his caregiver for effective Health Literacy in the prevention of complications of the central venous catheter. MATERIALS AND METHODS: For the preparation of the thesis, the MEDLINE databases were consulted with its Pubmed search engine, journals belonging to the publisher Elsevier sciences direct and Wiley Online Library, using the keywords "health literacy", " central venous catheters ”,“ education ”,“ infections ”,“ information ”,“ strategy ”and“ coping ”through the boolean operators AND OR NOT. RESULTS: Four studies were considered, each of which proposes different Health Literacy strategies, which can be used for both patients and caregivers, to carry out a good therapeutic education in order to prevent complications of the venous catheter. central. CONCLUSION: It is important to use adequate, simple and understandable Health Literacy to carry out a correct therapeutic education to the patient and to the caregiver on the prevention of complications related to the central venous catheter.
2021
2022-11-23
Health literacy of central venous catheters: correct management and good clinical practices of vascular accesses
INTRODUZIONE: Un catetere venoso centrale (CVC) ben funzionante è essenziale per fornire chemioterapia endovenosa e cure sanitarie come idratazione, antibiotici e trasfusioni. Una mancanza di un'adeguata gestione del CVC può portare a varie complicanze che conseguirebbero a ri-ospedalizzazione, aumento dei costi sanitari e malessere dell’assistito. I pazienti ed i loro caregiver, quindi, devono essere capaci di un'adeguata autogestione dei CVC, dato che potrebbero riscontrare problemi imprevisti correlati al CVC che richiedono assistenza immediata a casa. Si rende necessaria l’attivazione di strategie volte ad incrementare il livello di Health Literacy della popolazione da parte delle istituzioni sanitarie e sociali coinvolte, con il fine di insegnare al paziente ed al caregiver come prevenire le complicanze legate al catetere venoso centrale. OBIETTIVI: L’obiettivo del presente elaborato di tesi è di ricercare le migliori strategie educative per il paziente ed il suo caregiver per una efficace Health Literacy nella prevenzione delle complicanze del catetere venoso centrale. MATERIALI E METODI: Per la redazione dell’elaborato di tesi sono state consultate le banche dati MEDLINE con il suo motore di ricerca Pubmed, riviste afferenti all’editore Elsevier scienze direct e Wiley Online Library, utilizzando le parole chiavi “health literacy”, “central venous catheters”, “education”, “infections”, “information”, “strategy” e “coping” tramite gli operatori booleani AND OR NOT. RISULTATI: Sono stati presi in considerazione quattro studi, ognuno dei quali propone delle strategie di Health Literacy diverse, che possono essere utilizzate sia per i pazienti che per i caregiver, per effettuare una buona educazione terapeutica con il fine di prevenire le complicanze del catetere venoso centrale. CONCLUSIONE: È importante utilizzare una Health Literacy adeguata, semplice e comprensibile per effettuare una corretta educazione terapeutica al paziente ed al caregiver sulla prevenzione delle complicanze correlate al catetere venoso centrale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/11145