Introduction Mental health problems such as stress among nurses operating in emergency settings are common and important, compromising the operator’s psychophysical health and the quality of care provided. With the rapid development of information and communication technologies and the increase in the use of smartphones, preliminary studies have been carried out using real-time, web-based online interventions as a strategy to prevent mental disorders in nurses. This review aims to investigate the use of digital technologies for stress management in emergency nurses. Materials and methods It was carried out a free search with the main keywords via GOOGLE SCHOLAR, then later with the use of the terms mesh, The MEDLINE database was consulted via pubmed in order to collect relevant data on interventions with the new digital technologies used by emergency nurses for stress prevention. Results/Analysis Nine studies have been included in this integrative review of the literature of which four experimental and five almost experimental. Experimental studies confirm the effectiveness of web-based applications or virtual programs through new technologies to reduce perceived work stress and improve quality of life; Moreover, quasi-experimental studies suggest that these tools are also very useful and easily accessible by nurses to acquire the information and skills needed to manage the stress factors related to nursing. Discussion/Conclusion In conclusion, there is some evidence that web-based interventions can improve mental health outcomes, including stress in emergency nurses. However, due to the poor methodological quality and the wide heterogeneity of interventions and results in the included studies, such evidence cannot be considered reliable. Keywords "Intensive care nurses", "Health Care Workers", "Stress", "Anxiety", "Burnout", "Virtual Reality", "Psychoeducation", "Relaxation"

Introduzione I problemi di salute mentale come lo stress tra gli infermieri che operano nei setting di emergenza sono comuni e importanti, tali da compromettere la salute psicofisica dell’operatore e la qualità dell’assistenza erogata. Con il rapido sviluppo delle tecnologie dell’informazione e della comunicazione e l’aumento dell’uso degli smartphone sono stati condotti studi preliminari che utilizzano interventi online in tempo reale e basati sul web come strategia di prevenzione dei disturbi mentali negli infermieri. Questa revisione ha l’obiettivo di indagare l’utilizzo delle tecnologie digitali per la gestione dello stress negli infermieri di emergenza. Materiali e metodi È stata effettuata una ricerca libera con le principali parole chiave tramite GOOGLE SCHOLAR, poi successivamente con l’utilizzo dei termini MeSH, è stata consultata la banca dati MEDLINE tramite PubMed al fine di raccogliere dati pertinenti sugli interventi con le nuove tecnologie digitali utilizzate dagli infermieri addetti all’emergenza per la prevenzione dello stress. Risultati/Analisi Nove studi sono stati inclusi in questa revisione integrativa della letteratura dei quali quattro sperimentali e cinque quasi sperimentali. Gli studi sperimentali confermano l’efficacia di applicazioni basate sul web o di programmi virtuali attraverso le nuove tecnologie per ridurre lo stress lavorativo percepito e migliorare la qualità di vita; inoltre, gli studi quasi sperimentali suggeriscono che tali strumenti siano anche molto utili e facilmente fruibili dagli infermieri per acquisire le informazioni e le competenze necessarie a gestire i fattori di stress legati all’assistenza infermieristica. Discussione/Conclusione In conclusione, ci sono alcune prove che gli interventi basati sul web possono migliorare i risultati di salute mentale, incluso lo stress negli infermieri di emergenza. Tuttavia, a causa della scarsa qualità metodologica e dell’ampia eterogeneità degli interventi e dei risultati negli studi inclusi, non possono essere considerate affidabili tali evidenze. Parole chiave “Infermieri di terapia intensiva”, “Operatori Sanitari”, “Stress”, “Ansia”, “Burnout”, “Realtà Virtuale”, “Psicoeducazione”, “Rilassamento”.

Le nuove tecnologie per la prevenzione dello stress negli infermieri di emergenza: una revisione della letteratura.

CINGOLANI, GIOIA
2021/2022

Abstract

Introduction Mental health problems such as stress among nurses operating in emergency settings are common and important, compromising the operator’s psychophysical health and the quality of care provided. With the rapid development of information and communication technologies and the increase in the use of smartphones, preliminary studies have been carried out using real-time, web-based online interventions as a strategy to prevent mental disorders in nurses. This review aims to investigate the use of digital technologies for stress management in emergency nurses. Materials and methods It was carried out a free search with the main keywords via GOOGLE SCHOLAR, then later with the use of the terms mesh, The MEDLINE database was consulted via pubmed in order to collect relevant data on interventions with the new digital technologies used by emergency nurses for stress prevention. Results/Analysis Nine studies have been included in this integrative review of the literature of which four experimental and five almost experimental. Experimental studies confirm the effectiveness of web-based applications or virtual programs through new technologies to reduce perceived work stress and improve quality of life; Moreover, quasi-experimental studies suggest that these tools are also very useful and easily accessible by nurses to acquire the information and skills needed to manage the stress factors related to nursing. Discussion/Conclusion In conclusion, there is some evidence that web-based interventions can improve mental health outcomes, including stress in emergency nurses. However, due to the poor methodological quality and the wide heterogeneity of interventions and results in the included studies, such evidence cannot be considered reliable. Keywords "Intensive care nurses", "Health Care Workers", "Stress", "Anxiety", "Burnout", "Virtual Reality", "Psychoeducation", "Relaxation"
2021
2023-04-20
New technologies for stress prevention in emergency nurses: a literature review.
Introduzione I problemi di salute mentale come lo stress tra gli infermieri che operano nei setting di emergenza sono comuni e importanti, tali da compromettere la salute psicofisica dell’operatore e la qualità dell’assistenza erogata. Con il rapido sviluppo delle tecnologie dell’informazione e della comunicazione e l’aumento dell’uso degli smartphone sono stati condotti studi preliminari che utilizzano interventi online in tempo reale e basati sul web come strategia di prevenzione dei disturbi mentali negli infermieri. Questa revisione ha l’obiettivo di indagare l’utilizzo delle tecnologie digitali per la gestione dello stress negli infermieri di emergenza. Materiali e metodi È stata effettuata una ricerca libera con le principali parole chiave tramite GOOGLE SCHOLAR, poi successivamente con l’utilizzo dei termini MeSH, è stata consultata la banca dati MEDLINE tramite PubMed al fine di raccogliere dati pertinenti sugli interventi con le nuove tecnologie digitali utilizzate dagli infermieri addetti all’emergenza per la prevenzione dello stress. Risultati/Analisi Nove studi sono stati inclusi in questa revisione integrativa della letteratura dei quali quattro sperimentali e cinque quasi sperimentali. Gli studi sperimentali confermano l’efficacia di applicazioni basate sul web o di programmi virtuali attraverso le nuove tecnologie per ridurre lo stress lavorativo percepito e migliorare la qualità di vita; inoltre, gli studi quasi sperimentali suggeriscono che tali strumenti siano anche molto utili e facilmente fruibili dagli infermieri per acquisire le informazioni e le competenze necessarie a gestire i fattori di stress legati all’assistenza infermieristica. Discussione/Conclusione In conclusione, ci sono alcune prove che gli interventi basati sul web possono migliorare i risultati di salute mentale, incluso lo stress negli infermieri di emergenza. Tuttavia, a causa della scarsa qualità metodologica e dell’ampia eterogeneità degli interventi e dei risultati negli studi inclusi, non possono essere considerate affidabili tali evidenze. Parole chiave “Infermieri di terapia intensiva”, “Operatori Sanitari”, “Stress”, “Ansia”, “Burnout”, “Realtà Virtuale”, “Psicoeducazione”, “Rilassamento”.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/12872