The thesis presents the importance of marketing techniques used by luxury fashion brands to differentiate themselves within an increasingly competitive market. In particular, the paper analyzes the transversal concept of luxury and the factors that influence the purchase of goods with a high symbolic value, paying particular attention to the Italian context and the post-pandemic challenges, as well as the marketing mix levers available to companies operating in the reference sector to maximize company profitability. These themes are further examined through the treatment of a specific case: the Prada Group, a leading company in the luxury fashion sector that values its over one-hundred-year history while pursuing an idea of innovation that involves the corporate culture at 360 degrees.
La tesi presenta l'importanza delle tecniche di marketing utilizzate dai brand del luxury fashion per differenziarsi all'interno di un mercato sempre più concorrenziale. In particolare, l'elaborato analizza il concetto trasversale del lusso ed i fattori che influenzano l'acquisto dei beni ad elevato valore simbolico, ponendo particolare attenzione sul contesto italiano e sulle sfide post-pandemiche, nonché le leve del marketing mix a disposizione delle imprese operanti nel settore di riferimento per massimizzare la redditività aziendale. Questi temi sono ulteriormente esaminati tramite la trattazione di un caso specifico: il Gruppo Prada, una società leader nel settore del luxury fashion che valorizza la propria storia ultracentenaria pur portando avanti un'idea di innovazione che coinvolge a 360 gradi la cultura aziendale.
La comunicazione di marketing nel settore del fashion luxury: il caso Prada
MAZZIERI, ELENA
2022/2023
Abstract
The thesis presents the importance of marketing techniques used by luxury fashion brands to differentiate themselves within an increasingly competitive market. In particular, the paper analyzes the transversal concept of luxury and the factors that influence the purchase of goods with a high symbolic value, paying particular attention to the Italian context and the post-pandemic challenges, as well as the marketing mix levers available to companies operating in the reference sector to maximize company profitability. These themes are further examined through the treatment of a specific case: the Prada Group, a leading company in the luxury fashion sector that values its over one-hundred-year history while pursuing an idea of innovation that involves the corporate culture at 360 degrees.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Mazzieri Elena.pdf
accesso aperto
Descrizione: Tesi triennale Mazzieri Elena in formato PDF/A completa di frontespizio non firmato
Dimensione
759.26 kB
Formato
Adobe PDF
|
759.26 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.12075/14461