This study aims to investigate the parent-child relationship especially when this has an Autism Spectrum Condition (ASC). The focus of the research was mainly on the interactions in which a synchronous moment of relationship seems to take place. The moment when parent and child are co-regulated and coordinated and both actively participate. The observation of these moments, which were referred to as "We Moments" in a previous study (Cuva S., Mastrogiuseppe M., Capirci O. 2015), was carried out through the construction of a new video evaluation coding scheme. The manual of the new coding scheme starts from the translation of Fogel's (2003) R-RCS and the implementation and modification of Aureli et al. (2017) to which additional macrocategories were added and one more detailed analysis of the parent-child relationship through microcategories, including Zukow-Goldring's (2005) assisted imitation behaviors. However, from the study, which has a very small sample size, we obtained a fair amount of interobserver agreement (IOA) and an initial snapshot of "We Moments" in the child with ASD with different characteristics than in the mother-child relationship with typical development. Nonetheless, the ultimate goal remains to have a research tool with produce important clinical implications in early treatment, with better identification of treatment objectives. Keywords. Parent-child relationship; interaction; autism; coding scheme
Questo studio si propone come obiettivo quello di investigare la relazione genitore-bambino soprattutto quando quest’ultimo ha un Disturbo dello Spettro Autistico (ASC). L’attenzione sarà rivolta alle interazioni, in particolare ai momenti sincroni di relazione in cui genitore e bambino sono co-regolati e coordinati ed entrambi partecipano attivamente. L’osservazione di questi momenti, che sono definiti “We Moments” secondo l’etichetta data loro in un precedente studio (Cuva S., Mastrogiuseppe M., Capirci O. 2015), è stata effettuata mediante la costruzione di un nuovo coding scheme per la valutazione delle video-registrazioni video. Il manuale del nuovo coding scheme parte dalla traduzione del R-RCS di Fogel (2003) e dall’implementazione e modifica di Aureli et al. (2017) al quale sono state aggiunte altre macrocategorie ed una analisi più dettagliata della relazione genitore-bambino attraverso delle microcategorie, tra le quali i comportamenti di imitazione assistita di Zukow-Goldring (2005). Il presente studio fornisce una iniziale fotografia dei “We Moments” nel bambino con ASD i quali presentano caratteristiche differenti rispetto a quelle della relazione mamma-bambino con sviluppo tipico. Sebbene infatti la numerosità del campione sia esigua, tuttavia è stato possibile ottenere una discreta affidabilità inter-osservatore. Il fine ultimo di questo studio è quello di sperimentare uno strumento di codifica con delle importanti ricadute cliniche nel trattamento precoce dei bambini a sviluppo atipico, con una migliore identificazione degli obiettivi. Parole chiave Relazione genitore-bambino ; interazione; autismo ; coding scheme
L'interazione genitore-bambino con Disturbo dello Spettro Autistico: progetto di implementazione di un nuovo coding di valutazione video attraverso la definizione degli indicatori dei "We Moments".
ORSILI, LOREDANA
2022/2023
Abstract
This study aims to investigate the parent-child relationship especially when this has an Autism Spectrum Condition (ASC). The focus of the research was mainly on the interactions in which a synchronous moment of relationship seems to take place. The moment when parent and child are co-regulated and coordinated and both actively participate. The observation of these moments, which were referred to as "We Moments" in a previous study (Cuva S., Mastrogiuseppe M., Capirci O. 2015), was carried out through the construction of a new video evaluation coding scheme. The manual of the new coding scheme starts from the translation of Fogel's (2003) R-RCS and the implementation and modification of Aureli et al. (2017) to which additional macrocategories were added and one more detailed analysis of the parent-child relationship through microcategories, including Zukow-Goldring's (2005) assisted imitation behaviors. However, from the study, which has a very small sample size, we obtained a fair amount of interobserver agreement (IOA) and an initial snapshot of "We Moments" in the child with ASD with different characteristics than in the mother-child relationship with typical development. Nonetheless, the ultimate goal remains to have a research tool with produce important clinical implications in early treatment, with better identification of treatment objectives. Keywords. Parent-child relationship; interaction; autism; coding schemeFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Laurea Magistrale Orsili Loredana 1108048.pdf
non disponibili
Dimensione
1.64 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.64 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.12075/15138