A remarkable opportunity emerges in the ever-changing education landscape – Educational Robotics (ER). ER, uniting Robotics, Pedagogy, and Psychology, ignites students' curiosity, fostering authentic learning through hardware and software tools. However, integrating ER into traditional education faces significant challenges. This thesis embarks on a voyage of discovery, seeking to unearth the profound influence of software in every facet of Educational Robotics activities. The thesis aims to analyze how software profoundly impacts every stage of Educational Robotics activities and employs a comprehensive method approach, including a literature review to establish a theoretical foundation and structured surveys for quantitative insights into educators’, students', and stakeholders' experiences. In-depth case studies complement the survey data, offering a holistic view of Educational Robotics' impact. This research yields a comprehensive understanding of software's profound impact on Educational Robotics, encompassing theoretical foundations and practical applications. The subsequent chapters delve into crucial insights, covering areas from exploring the latest developments in ER and designing edutainment platforms to scrutinizing hardware technology. The concluding case study exemplifies the practical implementation of curriculum and ER activities, anchoring insights in data and providing valuable guidance for future research. In conclusion, this study underscores the multifaceted impact of software on Educational Robotics, improving accessibility and flexibility in e-learning, empowering educators to personalize their teaching methods, and emphasizing collaboration and the democratization of ER across diverse educational settings. Placing software at the forefront of this transformation promises more effective and inclusive educational strategies, benefiting students, institutions, and educators worldwide.

Una notevole opportunità emerge nel sempre mutevole panorama dell'istruzione: la Robotica Educativa (ER). La ER, che unisce Robotica, Pedagogia e Psicologia, stimola la curiosità degli studenti, favorisce un apprendimento autentico attraverso strumenti hardware e software. Tuttavia, l'integrazione della ER nell'istruzione tradizionale incontra significativi ostacoli. Questa tesi intraprende un viaggio alla scoperta dell'influenza profonda del software in ogni aspetto delle attività di Robotica Educativa. La tesi si propone di analizzare come il software influisca profondamente su ogni fase delle attività di Robotica Educativa ed adotta un approccio metodologico completo, che include una revisione della letteratura per stabilire una base teorica e indagini strutturate per ottenere approfondimenti quantitativi sulle esperienze di educatori, studenti e stakeholder. Studi di caso approfonditi integrano i dati delle indagini, offrendo una visione completa dell'impatto della Robotica Educativa. Questa ricerca fornisce una comprensione completa dell'influenza profonda del software sulla Robotica Educativa, che comprende basi teoriche e applicazioni pratiche. I capitoli successivi esplorano approfonditamente i punti chiave, coprendo ambiti che vanno dall'esplorazione degli ultimi sviluppi nell'ER e dalla progettazione di piattaforme di edutainment all'esame della tecnologia hardware. Lo studio di caso conclusivo esemplifica l'attuazione pratica di programmi di studio e attività di ER, ancorando le intuizioni nei dati e fornendo preziosi orientamenti per future ricerche. In conclusione, questo studio sottolinea l'impatto sfaccettato del software sull'ER, migliorando l'accessibilità e la flessibilità nell'e-learning, permettendo agli educatori di personalizzare i propri metodi di insegnamento e mettendo in evidenza la collaborazione e la democratizzazione dell'ER in diversi contesti educativi. Mettere il software al centro di questa trasformazione promette strategie educative più efficaci e inclusive, a vantaggio di studenti, istituzioni ed educatori in tutto il mondo.

Studio e sviluppo di piattaforme educative per l'introduzione della robotica in età scolare

FIARA, GIACOMO
2022/2023

Abstract

A remarkable opportunity emerges in the ever-changing education landscape – Educational Robotics (ER). ER, uniting Robotics, Pedagogy, and Psychology, ignites students' curiosity, fostering authentic learning through hardware and software tools. However, integrating ER into traditional education faces significant challenges. This thesis embarks on a voyage of discovery, seeking to unearth the profound influence of software in every facet of Educational Robotics activities. The thesis aims to analyze how software profoundly impacts every stage of Educational Robotics activities and employs a comprehensive method approach, including a literature review to establish a theoretical foundation and structured surveys for quantitative insights into educators’, students', and stakeholders' experiences. In-depth case studies complement the survey data, offering a holistic view of Educational Robotics' impact. This research yields a comprehensive understanding of software's profound impact on Educational Robotics, encompassing theoretical foundations and practical applications. The subsequent chapters delve into crucial insights, covering areas from exploring the latest developments in ER and designing edutainment platforms to scrutinizing hardware technology. The concluding case study exemplifies the practical implementation of curriculum and ER activities, anchoring insights in data and providing valuable guidance for future research. In conclusion, this study underscores the multifaceted impact of software on Educational Robotics, improving accessibility and flexibility in e-learning, empowering educators to personalize their teaching methods, and emphasizing collaboration and the democratization of ER across diverse educational settings. Placing software at the forefront of this transformation promises more effective and inclusive educational strategies, benefiting students, institutions, and educators worldwide.
2022
2023-10-26
Design and implementation of edutainment platforms for robotics and environment awareness literature
Una notevole opportunità emerge nel sempre mutevole panorama dell'istruzione: la Robotica Educativa (ER). La ER, che unisce Robotica, Pedagogia e Psicologia, stimola la curiosità degli studenti, favorisce un apprendimento autentico attraverso strumenti hardware e software. Tuttavia, l'integrazione della ER nell'istruzione tradizionale incontra significativi ostacoli. Questa tesi intraprende un viaggio alla scoperta dell'influenza profonda del software in ogni aspetto delle attività di Robotica Educativa. La tesi si propone di analizzare come il software influisca profondamente su ogni fase delle attività di Robotica Educativa ed adotta un approccio metodologico completo, che include una revisione della letteratura per stabilire una base teorica e indagini strutturate per ottenere approfondimenti quantitativi sulle esperienze di educatori, studenti e stakeholder. Studi di caso approfonditi integrano i dati delle indagini, offrendo una visione completa dell'impatto della Robotica Educativa. Questa ricerca fornisce una comprensione completa dell'influenza profonda del software sulla Robotica Educativa, che comprende basi teoriche e applicazioni pratiche. I capitoli successivi esplorano approfonditamente i punti chiave, coprendo ambiti che vanno dall'esplorazione degli ultimi sviluppi nell'ER e dalla progettazione di piattaforme di edutainment all'esame della tecnologia hardware. Lo studio di caso conclusivo esemplifica l'attuazione pratica di programmi di studio e attività di ER, ancorando le intuizioni nei dati e fornendo preziosi orientamenti per future ricerche. In conclusione, questo studio sottolinea l'impatto sfaccettato del software sull'ER, migliorando l'accessibilità e la flessibilità nell'e-learning, permettendo agli educatori di personalizzare i propri metodi di insegnamento e mettendo in evidenza la collaborazione e la democratizzazione dell'ER in diversi contesti educativi. Mettere il software al centro di questa trasformazione promette strategie educative più efficaci e inclusive, a vantaggio di studenti, istituzioni ed educatori in tutto il mondo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/15322