In the current socioeconomic and environmental scenario, characterized by a growing concern for ecosystem protection and food safety, organic agriculture, combining innovation, tradition and research, emerges as a crucial solution for sustainable food production. The growing attention and sensitivity of consumers, who are increasingly aware of social and environmental issues, has contributed considerably to the progressive expansion of the sector. Although there are numerous determinants that can encourage the consumption of organic food products, there are also several behavioral deterrents that could hinder its expansion. In a particularly unstable socio-economic situation, price increases seem to constitute the main barrier to purchasing. Therefore, in this context, the proposed investigation - based on the conceptual framework of Marchesini (1991) - intends to analyze the perception of the price of some organic food products. In antithesis to what is postulated by neoclassical economic theory, we intend to analyze a demand function that takes into consideration the discrepancy between real and hypothetical consumer behavior with respect to the price variable. Specifically, we want to evaluate and "measure" the degree of misinformation regarding the prices of organic food products, which takes the form of a range between perceived prices and actual prices. In this interval, the demand curve is rigid: the price is influenced only by supply (Marchesini, 1991).

Nell’attuale scenario socioeconomico e ambientale, caratterizzato da una crescente preoccupazione per la tutela dell’ecosistema e la sicurezza alimentare, l’agricoltura biologica coniugando innovazione, tradizione e ricerca emerge come soluzione cruciale per la produzione alimentare sostenibile. La crescente attenzione e sensibilità dei consumatori, sempre più consapevoli delle tematiche sociali e ambientali ha contribuito considerevolmente alla progressiva espansione del settore. Sebbene siano numerosi i determinanti che possono incentivare il consumo di prodotti alimentari biologici, esistono altresì diversi deterrenti comportamentali che potrebbero ostacolarne l’espansione. In una situazione socio-economica particolarmente instabile, le maggiorazioni di prezzo sembrano costituire la principale barriera all’acquisto. Pertanto, in questo contesto, l’indagine proposta – basata sul framework concettuale di Marchesini (1991) – intende analizzare la percezione del prezzo di alcuni prodotti alimentari biologici. In antitesi a quanto postulato dalla teoria economica neoclassica, si intende analizzare una funzione di domanda che tenga in considerazione la discrepanza tra comportamenti reali e ipotetici di consumatori rispetto alla variabile prezzo. Nello specifico, si vuole valutare e “misurare” il grado di disinformazione ai prezzi di prodotti alimentari biologici, che si concretizza in un intervallo compreso tra prezzi percepiti e prezzi effettivi. In tale intervallo, la curva di domanda è rigida: il prezzo è influenzato solo dall’offerta (Marchesini, 1991).

La percezione dei prodotti biologici: uno studio pilota

GATTI, CAMILLA
2022/2023

Abstract

In the current socioeconomic and environmental scenario, characterized by a growing concern for ecosystem protection and food safety, organic agriculture, combining innovation, tradition and research, emerges as a crucial solution for sustainable food production. The growing attention and sensitivity of consumers, who are increasingly aware of social and environmental issues, has contributed considerably to the progressive expansion of the sector. Although there are numerous determinants that can encourage the consumption of organic food products, there are also several behavioral deterrents that could hinder its expansion. In a particularly unstable socio-economic situation, price increases seem to constitute the main barrier to purchasing. Therefore, in this context, the proposed investigation - based on the conceptual framework of Marchesini (1991) - intends to analyze the perception of the price of some organic food products. In antithesis to what is postulated by neoclassical economic theory, we intend to analyze a demand function that takes into consideration the discrepancy between real and hypothetical consumer behavior with respect to the price variable. Specifically, we want to evaluate and "measure" the degree of misinformation regarding the prices of organic food products, which takes the form of a range between perceived prices and actual prices. In this interval, the demand curve is rigid: the price is influenced only by supply (Marchesini, 1991).
2022
2023-12-07
The perception of organic products: a pilot study
Nell’attuale scenario socioeconomico e ambientale, caratterizzato da una crescente preoccupazione per la tutela dell’ecosistema e la sicurezza alimentare, l’agricoltura biologica coniugando innovazione, tradizione e ricerca emerge come soluzione cruciale per la produzione alimentare sostenibile. La crescente attenzione e sensibilità dei consumatori, sempre più consapevoli delle tematiche sociali e ambientali ha contribuito considerevolmente alla progressiva espansione del settore. Sebbene siano numerosi i determinanti che possono incentivare il consumo di prodotti alimentari biologici, esistono altresì diversi deterrenti comportamentali che potrebbero ostacolarne l’espansione. In una situazione socio-economica particolarmente instabile, le maggiorazioni di prezzo sembrano costituire la principale barriera all’acquisto. Pertanto, in questo contesto, l’indagine proposta – basata sul framework concettuale di Marchesini (1991) – intende analizzare la percezione del prezzo di alcuni prodotti alimentari biologici. In antitesi a quanto postulato dalla teoria economica neoclassica, si intende analizzare una funzione di domanda che tenga in considerazione la discrepanza tra comportamenti reali e ipotetici di consumatori rispetto alla variabile prezzo. Nello specifico, si vuole valutare e “misurare” il grado di disinformazione ai prezzi di prodotti alimentari biologici, che si concretizza in un intervallo compreso tra prezzi percepiti e prezzi effettivi. In tale intervallo, la curva di domanda è rigida: il prezzo è influenzato solo dall’offerta (Marchesini, 1991).
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