In the competitive landscape of the automotive industry, particularly in the realm of electromobility, ensuring high-quality standards is a critical challenge. Major automotive companies entrust the development of EoL (End-of-Line) test benches for quality control of electrified axles to specialized firms like Loccioni. During my internship at Loccioni, the focus was on analyzing a prototype system for measuring torsional vibrations. The aim was to critically evaluate the strengths and limitations of this in-house system. The Loccioni system is specifically designed to measure torsional accelerations, using two accelerometers. This system is mounted directly on the test bench’s shaft. The Loccioni system is really important for NVH (Noise, Vibration, and Harshness) analysis of electric axles. Finally, it identifies and assesses vibrations within the transmission system, significantly contributing to the quality of the final product.
Nel contesto sempre più competitivo dell’industria automobilistica, soprattutto nell’ambito dell’elettro-mobilità, assicurare elevati standard qualitativi rappresenta una sfida cruciale. Le principali case automobilistiche affidano la realizzazione dei banchi test EoL (End-of-Line) per il controllo qualità degli assali elettrificati a imprese esperte come Loccioni. Durante il tirocinio presso Loccioni, ci si è concentrati sull’analisi di un sistema prototipale di misurazione delle vibrazioni torsionali. L’obiettivo era valutare in modo critico i punti di forza e le limitazioni di questo sistema interno. Il sistema Loccioni è appositamente progettato per misurare le accelerazioni torsionali, utilizzando due accelerometri in contro-fase. Questo sistema, montato direttamente sull’albero del banco di prova, è essenziale per l’analisi NVH (Noise, Vibration, and Harshness) degli assali elettrici. In sostanza, identifica e valuta le vibrazioni nel sistema di trasmissione, contribuendo significativamente alla qualità del prodotto finale.
Studio di un sistema di test per analisi NVH tramite accelerometro torsionale destinato ad applicazioni automotive
FILIPPONI, NICOLÒ
2022/2023
Abstract
In the competitive landscape of the automotive industry, particularly in the realm of electromobility, ensuring high-quality standards is a critical challenge. Major automotive companies entrust the development of EoL (End-of-Line) test benches for quality control of electrified axles to specialized firms like Loccioni. During my internship at Loccioni, the focus was on analyzing a prototype system for measuring torsional vibrations. The aim was to critically evaluate the strengths and limitations of this in-house system. The Loccioni system is specifically designed to measure torsional accelerations, using two accelerometers. This system is mounted directly on the test bench’s shaft. The Loccioni system is really important for NVH (Noise, Vibration, and Harshness) analysis of electric axles. Finally, it identifies and assesses vibrations within the transmission system, significantly contributing to the quality of the final product.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_di_Laurea_Magistrale_Nicolò_Filipponi.pdf
embargo fino al 23/08/2025
Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale Nicolò Filipponi
Dimensione
13.28 MB
Formato
Adobe PDF
|
13.28 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.12075/16752