The theme that will be discussed in this paper is the sales planning that is based on the forecast of market demand. Nowadays, the importance of being able to predict market demand empirically, that is with mathematical models, is increasingly present in companies; despite this, many do not exploit these models because of their complexity. The route that will be presented, starts from a brief introduction of what is the management control and then move on to how to develop a sales planning and then get to the drafting of the annual budget. The analysis will be a bit more in-depth and will help us to better understand the value of a planning and a forecast. In the second part of the journey, will be analyzed what are the most used models for the forecast of the future market demand, we will analyze the qualitative methods, mostly based on subjective data and after that we will go into the detail of quantitative methods; these methods are very important to be able to develop a forecast of market demand that is as accurate and reliable as possible. Finally, a sales planning project will be presented which I developed together with the consulting company "K.Group" thanks to the use of the business intelligence software "Board"; the presentation of the project will help to understand the theoretical part previously analyzed. The idea behind this elaboration starts from a working relationship in a company like K.Group that every day develops models of planning, budgeting and forecast for its customers, it is thanks to them that I wanted to analyze these topics better and more in detail.

Il tema che verrà trattato in questo elaborato è il planning delle vendite che si basa sul forecast della domanda di mercato. Il percoso che si presenterà, parte da una breve introduzione di quello che è il controllo di gestione per passare poi subito a come sviluppare un planning delle vendite ed arrivare quindi alla stesura del budget annuale. Per quanto riguarda il budget, l’analisi sarà un po’ più approfondita e ci aiuterà a compredere meglio il valore di un planning e di un forecast. Nella seconda parte del porcorso invece, verranno analizzati quelli che sono i modelli principali utilizzati per il forecast della domanda di mercato futura, analizzeremo i metodi qualitativi, basati su dati per lo più soggettivi dopo di che andremo nel dettaglio dei metodi quantitativi; questi metodi sono molto importanti per poter sviluppare un forecast della domanda di mercato che sia quanto più preciso ed affidabile possibile. Per finire, sarà presentato un progetto di planning delle vendite che ho sviluppato insieme all’azienda di consulenza “K.Group” grazie all’ utilizzo del software di business intelligence “Board”; la presentazione del progetto aiuterà alla comprensione della parte teorica precedentemente analizzata. L’ idea alla base di questo elaborato parte da un rapporto di lavoro in un’azienda come K.Group che tutti i giorni elabora modelli di planning, budgeting e forecast per i propri clienti, è proprio grazie a loro che ho voluto analizzare meglio e più nel dettaglio questi argomenti. L’ obbietivo finale è quello di portare ad una maggiore consapevolezza della materia del controllo di gestione e di tutte le sue sfaccettature.

The sales planning in the fashion industry.

CANESTRARI, MATTEO
2020/2021

Abstract

The theme that will be discussed in this paper is the sales planning that is based on the forecast of market demand. Nowadays, the importance of being able to predict market demand empirically, that is with mathematical models, is increasingly present in companies; despite this, many do not exploit these models because of their complexity. The route that will be presented, starts from a brief introduction of what is the management control and then move on to how to develop a sales planning and then get to the drafting of the annual budget. The analysis will be a bit more in-depth and will help us to better understand the value of a planning and a forecast. In the second part of the journey, will be analyzed what are the most used models for the forecast of the future market demand, we will analyze the qualitative methods, mostly based on subjective data and after that we will go into the detail of quantitative methods; these methods are very important to be able to develop a forecast of market demand that is as accurate and reliable as possible. Finally, a sales planning project will be presented which I developed together with the consulting company "K.Group" thanks to the use of the business intelligence software "Board"; the presentation of the project will help to understand the theoretical part previously analyzed. The idea behind this elaboration starts from a working relationship in a company like K.Group that every day develops models of planning, budgeting and forecast for its customers, it is thanks to them that I wanted to analyze these topics better and more in detail.
2020
2021-10-16
The sales planning in the fashion industry
Il tema che verrà trattato in questo elaborato è il planning delle vendite che si basa sul forecast della domanda di mercato. Il percoso che si presenterà, parte da una breve introduzione di quello che è il controllo di gestione per passare poi subito a come sviluppare un planning delle vendite ed arrivare quindi alla stesura del budget annuale. Per quanto riguarda il budget, l’analisi sarà un po’ più approfondita e ci aiuterà a compredere meglio il valore di un planning e di un forecast. Nella seconda parte del porcorso invece, verranno analizzati quelli che sono i modelli principali utilizzati per il forecast della domanda di mercato futura, analizzeremo i metodi qualitativi, basati su dati per lo più soggettivi dopo di che andremo nel dettaglio dei metodi quantitativi; questi metodi sono molto importanti per poter sviluppare un forecast della domanda di mercato che sia quanto più preciso ed affidabile possibile. Per finire, sarà presentato un progetto di planning delle vendite che ho sviluppato insieme all’azienda di consulenza “K.Group” grazie all’ utilizzo del software di business intelligence “Board”; la presentazione del progetto aiuterà alla comprensione della parte teorica precedentemente analizzata. L’ idea alla base di questo elaborato parte da un rapporto di lavoro in un’azienda come K.Group che tutti i giorni elabora modelli di planning, budgeting e forecast per i propri clienti, è proprio grazie a loro che ho voluto analizzare meglio e più nel dettaglio questi argomenti. L’ obbietivo finale è quello di portare ad una maggiore consapevolezza della materia del controllo di gestione e di tutte le sue sfaccettature.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/1724