Introduction Adopting echo-guided methodology to locate a vascular access has several benefits, including less time to locate a vein, reduced use of central catheters and increased patient comfort. In addition, it offers greater expertise in dealing with complex clinical situations such as phlebitis or prolonged therapy. A study aimed to evaluate the approach and skill level of a group of nurses in performing ultrasound-guided vascular access, before and after training with ultrasound simulation. Materials and methods The study conducted between February and May 2023 involved a training course for nurses from the Marche region in Italy, focusing on peripheral venous access placement using different techniques. Self-assessment questionnaires were used to assess the level of knowledge and competence before and after the training, for both students and course trainers. The questionnaires focused on the experience with ultrasound technology and the approach to the ultrasound-guided technique. In addition, the number of puncture attempts required for success and the shifts in the execution of the technique in the student groups were assessed. Questionnaires were administered with written informed consent and statistics were processed using SPSS software. Results The course involved 65 nurses and resulted in increased knowledge of the Seldinger technique, ultrasound guidelines and identification of venous anatomy. There were no significant differences in the scores between the needle technique and the Seldinger technique, except for the positioning of the ultrasound machine in a transverse plane. The number of attempts also did not significantly influence the skill scores for either technique. Conclusions The focused simulation session improved skills in ultrasound venous access placement and understanding of venous anatomy, increasing nurses' confidence in using ultrasound.

Introduzione L'adozione della metodologia basata sull'eco-guida per localizzare un accesso vascolare ha diversi benefici, tra cui un minor tempo per individuare una vena, la riduzione dell'uso di cateteri centrali e un maggiore comfort per il paziente. Inoltre, offre maggiori competenze per affrontare situazioni cliniche complesse come flebiti o terapie prolungate. Uno studio mira a valutare l'approccio e il livello di competenza di un gruppo di infermieri nell'esecuzione di un accesso vascolare guidato tramite ultrasuoni, prima e dopo un addestramento con simulazione ecografica. Materiali e metodi Lo studio condotto tra febbraio e maggio 2023 ha coinvolto un corso di formazione per il personale infermieristico della regione Marche in Italia, focalizzato sul posizionamento di accesso venoso periferico tramite diverse tecniche. Sono stati utilizzati questionari di autovalutazione per valutare il livello di conoscenza e competenza prima e dopo la formazione, sia per gli studenti che per i formatori del corso. I questionari si sono concentrati sull'esperienza con la tecnologia a ultrasuoni e sull'approccio alla tecnica guidata da ultrasuoni. Inoltre, è stato valutato il numero di tentativi di puntura necessari per il successo e i turni di esecuzione della tecnica nei gruppi di studenti. I questionari sono stati somministrati previo consenso informato scritto e le statistiche sono state elaborate tramite il software SPSS. Risultati Il corso ha coinvolto 65 infermieri e ha portato a un aumento delle conoscenze su tecnica Seldinger, linee guida sull'uso degli ultrasuoni e identificazione dell'anatomia venosa. Non ci sono differenze significative nei punteggi tra la tecnica con ago e la tecnica Seldinger, tranne per il posizionamento dell'ecografo su un piano trasversale. Anche il numero di tentativi non ha influenzato significativamente i punteggi delle competenze per entrambe le tecniche. Conclusioni La sessione di simulazione mirata ha migliorato le competenze nel posizionamento dell'accesso venoso tramite ultrasuoni e la comprensione dell'anatomia venosa, aumentando la fiducia degli infermieri nell'utilizzo dell'ultrasuono.

La Simulazione come tecnica per il posizionamento dell'Accesso Vascolare con guida ecografica: uno studio pre-post-intervento formativo.

GUIDI, MATILDE
2022/2023

Abstract

Introduction Adopting echo-guided methodology to locate a vascular access has several benefits, including less time to locate a vein, reduced use of central catheters and increased patient comfort. In addition, it offers greater expertise in dealing with complex clinical situations such as phlebitis or prolonged therapy. A study aimed to evaluate the approach and skill level of a group of nurses in performing ultrasound-guided vascular access, before and after training with ultrasound simulation. Materials and methods The study conducted between February and May 2023 involved a training course for nurses from the Marche region in Italy, focusing on peripheral venous access placement using different techniques. Self-assessment questionnaires were used to assess the level of knowledge and competence before and after the training, for both students and course trainers. The questionnaires focused on the experience with ultrasound technology and the approach to the ultrasound-guided technique. In addition, the number of puncture attempts required for success and the shifts in the execution of the technique in the student groups were assessed. Questionnaires were administered with written informed consent and statistics were processed using SPSS software. Results The course involved 65 nurses and resulted in increased knowledge of the Seldinger technique, ultrasound guidelines and identification of venous anatomy. There were no significant differences in the scores between the needle technique and the Seldinger technique, except for the positioning of the ultrasound machine in a transverse plane. The number of attempts also did not significantly influence the skill scores for either technique. Conclusions The focused simulation session improved skills in ultrasound venous access placement and understanding of venous anatomy, increasing nurses' confidence in using ultrasound.
2022
2024-04-18
Simulation as a technique for positioning the Vascular Access with ultrasound guidance: a pre-post-training study.
Introduzione L'adozione della metodologia basata sull'eco-guida per localizzare un accesso vascolare ha diversi benefici, tra cui un minor tempo per individuare una vena, la riduzione dell'uso di cateteri centrali e un maggiore comfort per il paziente. Inoltre, offre maggiori competenze per affrontare situazioni cliniche complesse come flebiti o terapie prolungate. Uno studio mira a valutare l'approccio e il livello di competenza di un gruppo di infermieri nell'esecuzione di un accesso vascolare guidato tramite ultrasuoni, prima e dopo un addestramento con simulazione ecografica. Materiali e metodi Lo studio condotto tra febbraio e maggio 2023 ha coinvolto un corso di formazione per il personale infermieristico della regione Marche in Italia, focalizzato sul posizionamento di accesso venoso periferico tramite diverse tecniche. Sono stati utilizzati questionari di autovalutazione per valutare il livello di conoscenza e competenza prima e dopo la formazione, sia per gli studenti che per i formatori del corso. I questionari si sono concentrati sull'esperienza con la tecnologia a ultrasuoni e sull'approccio alla tecnica guidata da ultrasuoni. Inoltre, è stato valutato il numero di tentativi di puntura necessari per il successo e i turni di esecuzione della tecnica nei gruppi di studenti. I questionari sono stati somministrati previo consenso informato scritto e le statistiche sono state elaborate tramite il software SPSS. Risultati Il corso ha coinvolto 65 infermieri e ha portato a un aumento delle conoscenze su tecnica Seldinger, linee guida sull'uso degli ultrasuoni e identificazione dell'anatomia venosa. Non ci sono differenze significative nei punteggi tra la tecnica con ago e la tecnica Seldinger, tranne per il posizionamento dell'ecografo su un piano trasversale. Anche il numero di tentativi non ha influenzato significativamente i punteggi delle competenze per entrambe le tecniche. Conclusioni La sessione di simulazione mirata ha migliorato le competenze nel posizionamento dell'accesso venoso tramite ultrasuoni e la comprensione dell'anatomia venosa, aumentando la fiducia degli infermieri nell'utilizzo dell'ultrasuono.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/17345