ABSTRACT Introduction Internet addiction, or Internet Addiction Disorder, refers to any compulsive behavior, predominantly among youth, associated with internet usage that causes difficulties in work activities, emotional relationships, and interferes with daily functioning. Several psychotherapeutic treatment methods, such as cognitive-behavioral therapy, individual, group, or family therapy, acupuncture, and hypnotherapy, have been found effective in reducing the psychopathology associated with this issue. However, the literature highlights the need to promote appropriate health promotion programs to prevent this problem. This study aims to analyze the various prevention strategies and evaluate their effectiveness in the youth population. Materials and Methods Initially, a free search was conducted using the main keywords through Google Scholar. Subsequently, specific search strings were constructed using MeSH terms, and the MEDLINE database was consulted via PubMed to retrieve studies regarding the effectiveness of the main internet addiction prevention programs in adolescents and young adults. For this purpose, secondary studies, including systematic literature reviews and meta-analyses, were included in this review. Results Five systematic literature reviews were included in the study, highlighting various methods useful in preventing internet addiction, including peer-to-peer approaches, skill and competence enhancement strategies, education on risk factors and complications, positive psychology, socio-cognitive theory, academic motivation, and promotion of healthy habits and behaviors. The results of the studies demonstrate the effectiveness of these strategies in reducing Internet addiction; specifically, they contribute to improving Internet usage and maladaptive behaviors, promoting face-to-face relationships, self-efficacy skills, knowledge of the issue, risk reduction, and reducing time spent online. Conclusions As of now, the lack of diagnostic criteria and shared assessment scales for Internet addiction prevents the definition of which prevention strategies are more effective than others based on empirical evidence. The main prevention strategies identified by the included studies suggest useful and effective interventions in adolescents and young adults to recognize dysfunctional behaviors and the main risk factors for Internet addiction. Furthermore, the effectiveness of such programs is demonstrated when Internet addiction prevention also involves the involvement of parents, teachers, and integration with the school environment. Parole chiave “Internet Addiction Disorder”,” Internet Addiction”, “Prevention”, “Prevention Interventions”, “Prevention Plan”, “Health Promotion”.

ABSTRACT Introduzione La dipendenza da Internet o Internet Addiction Disorder si riferisce a qualsiasi comportamento compulsivo, prevalentemente giovanile, correlato all’utilizzo della rete che provoca difficoltà nello svolgimento dell’attività lavorativa, nei rapporti affettivi, interferendo con lo svolgimento delle attività quotidiane. Nella riduzione della psicopatologia correlata a questa problematica risultano efficaci diversi metodi di trattamento psicoterapico come la terapia cognitivo comportamentale, individuale, di gruppo o familiare, l’agopuntura e l’ipnoterapia; tuttavia, emerge in letteratura la necessità di promuovere idonei programmi di promozione della salute tali da prevenire questa problematica. Questo studio ha l’obiettivo di analizzare le diverse strategie di prevenzione e valutare la loro efficacia nella popolazione giovanile. Materiali e metodi Inizialmente è stata effettuata una ricerca libera con le principali parole chiave tramite Google Scholar, successivamente con l’utilizzo di termini MeSH sono state costruite apposite stringhe di ricerca ed è stata consultata la banca dati MEDLINE tramite PubMed al fine di reperire studi riguardanti l’efficacia dei principali programmi di prevenzione della dipendenza da Internet negli adolescenti e nei giovani adulti, a tal fine sono stati inclusi nella presente revisione studi secondari, tra cui revisioni sistematiche della letteratura e metanalisi. Risultati Sono state incluse nello studio cinque revisioni sistematiche della letteratura, che evidenziano diverse metodiche utili a prevenire la dipendenza da Internet tra cui l’approccio peer to peer, le strategie di potenziamento delle abilità e competenze, l’educazione sui fattori di rischio e complicanze, la psicologia positiva, la teoria socio-cognitiva, la motivazione accademica e la promozione delle abitudini e dei comportamenti sani. I risultati degli studi dimostrano l’efficacia di tali strategie nella riduzione della dipendenza da Internet, nello specifico contribuiscono a migliorare l’utilizzo di Internet e i comportamenti disadattivi, promuovono relazioni faccia faccia, abilità di autoefficacia, conoscenze della problematica, riduzione dei rischi e del tempo trascorso online. Conclusioni Ad oggi, la mancanza di criteri diagnostici e di scale di valutazione condivise per la dipendenza da Internet, non permette di definire quali strategie di prevenzione siano più efficaci di altre sulla base di prove empiriche. Le principali strategie di prevenzione, individuate dagli studi inclusi, suggeriscono interventi utili ed efficaci negli adolescenti e nei giovani adulti per riconoscere i comportamenti disfunzionali e i principali fattori di rischio della dipendenza da Internet; inoltre, l’efficacia di tali programmi viene dimostrata quando la prevenzione della dipendenza da Internet prevede anche il coinvolgimento dei genitori, di insegnati e l’integrazione con l’ambiente scolastico. Parole chiave “Internet Addiction Disorder”,” Internet Addiction”, “Prevention”, “Prevention Interventions”, “Prevention Plan”, “Health Promotion”.

La prevenzione della Dipendenza da Internet nella popolazione giovanile: una revisione della letteratura.

QUERCETTI, ANITA
2022/2023

Abstract

ABSTRACT Introduction Internet addiction, or Internet Addiction Disorder, refers to any compulsive behavior, predominantly among youth, associated with internet usage that causes difficulties in work activities, emotional relationships, and interferes with daily functioning. Several psychotherapeutic treatment methods, such as cognitive-behavioral therapy, individual, group, or family therapy, acupuncture, and hypnotherapy, have been found effective in reducing the psychopathology associated with this issue. However, the literature highlights the need to promote appropriate health promotion programs to prevent this problem. This study aims to analyze the various prevention strategies and evaluate their effectiveness in the youth population. Materials and Methods Initially, a free search was conducted using the main keywords through Google Scholar. Subsequently, specific search strings were constructed using MeSH terms, and the MEDLINE database was consulted via PubMed to retrieve studies regarding the effectiveness of the main internet addiction prevention programs in adolescents and young adults. For this purpose, secondary studies, including systematic literature reviews and meta-analyses, were included in this review. Results Five systematic literature reviews were included in the study, highlighting various methods useful in preventing internet addiction, including peer-to-peer approaches, skill and competence enhancement strategies, education on risk factors and complications, positive psychology, socio-cognitive theory, academic motivation, and promotion of healthy habits and behaviors. The results of the studies demonstrate the effectiveness of these strategies in reducing Internet addiction; specifically, they contribute to improving Internet usage and maladaptive behaviors, promoting face-to-face relationships, self-efficacy skills, knowledge of the issue, risk reduction, and reducing time spent online. Conclusions As of now, the lack of diagnostic criteria and shared assessment scales for Internet addiction prevents the definition of which prevention strategies are more effective than others based on empirical evidence. The main prevention strategies identified by the included studies suggest useful and effective interventions in adolescents and young adults to recognize dysfunctional behaviors and the main risk factors for Internet addiction. Furthermore, the effectiveness of such programs is demonstrated when Internet addiction prevention also involves the involvement of parents, teachers, and integration with the school environment. Parole chiave “Internet Addiction Disorder”,” Internet Addiction”, “Prevention”, “Prevention Interventions”, “Prevention Plan”, “Health Promotion”.
2022
2024-04-18
The prevention of Internet Addiction in the youth population: a literature review
ABSTRACT Introduzione La dipendenza da Internet o Internet Addiction Disorder si riferisce a qualsiasi comportamento compulsivo, prevalentemente giovanile, correlato all’utilizzo della rete che provoca difficoltà nello svolgimento dell’attività lavorativa, nei rapporti affettivi, interferendo con lo svolgimento delle attività quotidiane. Nella riduzione della psicopatologia correlata a questa problematica risultano efficaci diversi metodi di trattamento psicoterapico come la terapia cognitivo comportamentale, individuale, di gruppo o familiare, l’agopuntura e l’ipnoterapia; tuttavia, emerge in letteratura la necessità di promuovere idonei programmi di promozione della salute tali da prevenire questa problematica. Questo studio ha l’obiettivo di analizzare le diverse strategie di prevenzione e valutare la loro efficacia nella popolazione giovanile. Materiali e metodi Inizialmente è stata effettuata una ricerca libera con le principali parole chiave tramite Google Scholar, successivamente con l’utilizzo di termini MeSH sono state costruite apposite stringhe di ricerca ed è stata consultata la banca dati MEDLINE tramite PubMed al fine di reperire studi riguardanti l’efficacia dei principali programmi di prevenzione della dipendenza da Internet negli adolescenti e nei giovani adulti, a tal fine sono stati inclusi nella presente revisione studi secondari, tra cui revisioni sistematiche della letteratura e metanalisi. Risultati Sono state incluse nello studio cinque revisioni sistematiche della letteratura, che evidenziano diverse metodiche utili a prevenire la dipendenza da Internet tra cui l’approccio peer to peer, le strategie di potenziamento delle abilità e competenze, l’educazione sui fattori di rischio e complicanze, la psicologia positiva, la teoria socio-cognitiva, la motivazione accademica e la promozione delle abitudini e dei comportamenti sani. I risultati degli studi dimostrano l’efficacia di tali strategie nella riduzione della dipendenza da Internet, nello specifico contribuiscono a migliorare l’utilizzo di Internet e i comportamenti disadattivi, promuovono relazioni faccia faccia, abilità di autoefficacia, conoscenze della problematica, riduzione dei rischi e del tempo trascorso online. Conclusioni Ad oggi, la mancanza di criteri diagnostici e di scale di valutazione condivise per la dipendenza da Internet, non permette di definire quali strategie di prevenzione siano più efficaci di altre sulla base di prove empiriche. Le principali strategie di prevenzione, individuate dagli studi inclusi, suggeriscono interventi utili ed efficaci negli adolescenti e nei giovani adulti per riconoscere i comportamenti disfunzionali e i principali fattori di rischio della dipendenza da Internet; inoltre, l’efficacia di tali programmi viene dimostrata quando la prevenzione della dipendenza da Internet prevede anche il coinvolgimento dei genitori, di insegnati e l’integrazione con l’ambiente scolastico. Parole chiave “Internet Addiction Disorder”,” Internet Addiction”, “Prevention”, “Prevention Interventions”, “Prevention Plan”, “Health Promotion”.
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