Background: Prematurity is defined by the birth of the fetus before 37 completed weeks of gestation. Premature birth is accompanied by the immaturity of many organs and systems for the newborn, with a consequent difficulty in dealing with the extra-uterine environment, defining the need for intensive care provided at the Neonatal Intensive Care Unit. The process within the operating unit is supported by a multidisciplinary team and ends with the discharge of the newborn to home. Specific technical skills, relational and communication skills are required from nurses who work in this reality. Therefore, the transition phase from the NICU to home is of absolute importance and requires careful assistance as well as extreme accuracy. To guarantee high quality caring for the newborn, parent education by the nurse must not be neglected, which provides greater knowledge and awareness to the parents, defining a greater degree of well-being of the newborn and the family unit. Objective: identify the best care interventions implemented by the nursing team of the Neonatal Intensive Care Unit (NICU) necessary for the correct management of the premature newborn in the transition from the NICU to home, in order to guarantee a high quality care process, focused on needs of the newborn and new parents. Materials and Methods: A literature review of primary and secondary studies was carried out using the databases: MEDLINE (Pubmed), COCHRANE DATABASE and Google Scholar database. The search focused on articles from the decade 2012-2022, selecting those that answered the research question. Results: Ten articles were selected for full reading and review. Discussion: from the review carried out, salient themes common to all studies emerge such as the importance of staff training in NICUs, correct information and education for parents, the need for care protocols based on literature that is still lacking and the standardization of resignation. Conclusions: from the literature review carried out, the need emerged to reduce the nurse-patient ratio in intensive departments such as NICUs, to allow both the nurse to operate continuously on the patient and the family to have a single point of contact to turn to. As well as the possibility for the family to have continuity of care following hospitalization. The role of the nurse is a leading role in intensive departments such as the NICU, where the management of the child is as fundamental as that of the parents. Because the well-being of the child in the transition from the operating unit to the home is guaranteed by a parent who is informed about the care of their child and the practices that the healthcare personnel have the task of showing. Keywords: “Preterm infants” - “Continuity of Patient Care” - “Neonatal Intensive Unit Care” - “Patient Discharge” - “Nurs*” - “Parents support”.

Background: la prematurità è definita dalla nascita del feto prima delle 37 settimane complete di gestazione. Alla nascita precoce si accompagna, per il neonato l’immaturità di molti organi e apparati, con una conseguente difficoltà ad affrontare l'ambiente extra-uterino, definendo la necessità di cure intensive erogate presso l’Unità di Terapia Intensiva Neonatale. Il decorso all’interno dell’unità operativa viene supportato da un’equipe multidisciplinare e termina con la dimissione del neonato al domicilio. Agli infermieri che operano in questa realtà sono richieste competenze tecniche specifiche, capacità relazionali e comunicative. Dunque, la fase di transizione dalla TIN al domicilio è di assoluta importanza e richiede un’attenta assistenza nonché estrema accuratezza. Per garantire un caring di elevata qualità al neonato non deve essere trascurata l’educazione ai genitori da parte dell’infermiere, la quale fornisce maggiori conoscenze e consapevolezza ai genitori, definendo un maggior grado di benessere del neonato e del nucleo familiare. Obiettivo: identificare i migliori interventi assistenziali attuati dal team infermieristico dell’Unità di Terapia Intensiva Neonatale (TIN) necessari per una corretta gestione del neonato prematuro nella transizione dalla TIN al domicilio, al fine di garantire un processo assistenziale di elevata qualità, incentrato sui bisogni del neonato e dei neogenitori. Materiali e Metodi: è stata effettuata una revisione della letteratura di studi primari e secondari tramite le banche dati: MEDLINE (Pubmed), COCHRANE DATABASE e Google Scholar database. La ricerca si è concentrata su articoli del decennio 2012-2022, selezionando quelli che rispondevano al quesito di ricerca. Risultati: sono stati selezionati dieci articoli da sottoporre a lettura e revisione completa. Discussione: dalla revisione effettuata si evincono tematiche salienti e comuni a tutti gli studi quali l’importanza della formazione del personale nelle UTIN, la corretta informazione ed educazione sui genitori, la necessità di protocolli assistenziali basati sulla letteratura ancora carente e la standardizzazione di programmi di dimissione. Conclusioni: dalla revisione della letteratura effettuata è emersa la necessità di ridurre il rapporto infermiere paziente in reparti intensivi come le UTIN, per permettere sia all’infermiere di operare con continuità sul paziente, sia alla famiglia di avere un unico riferimento al quale rivolgersi. Nonché la possibilità per la famiglia di avere una continuità assistenziale a seguito del ricovero. Il ruolo dell’infermiere è un ruolo guida in reparti intensivi come la TIN, dove è fondamentale la gestione del bimbo tanto quanto quella dei genitori. Perché il benessere del bimbo nella transizione dalla unità operativa al domicilio è garantito da un genitore informato sulla cura del proprio figlio e sulle pratiche che il personale sanitario ha il compito di mostrare. Keywords: “Preterm infants”- “Continuity of Patient Care” - “Neonatal Intensive Unit Care” - “Patient Discharge” - “Nurs*”- “Parents support”.

Caring infermieristico del neonato pretermine nella transizione dalla terapia intensiva neonatale al domicilio

TOMBOLESI, NICOLE
2022/2023

Abstract

Background: Prematurity is defined by the birth of the fetus before 37 completed weeks of gestation. Premature birth is accompanied by the immaturity of many organs and systems for the newborn, with a consequent difficulty in dealing with the extra-uterine environment, defining the need for intensive care provided at the Neonatal Intensive Care Unit. The process within the operating unit is supported by a multidisciplinary team and ends with the discharge of the newborn to home. Specific technical skills, relational and communication skills are required from nurses who work in this reality. Therefore, the transition phase from the NICU to home is of absolute importance and requires careful assistance as well as extreme accuracy. To guarantee high quality caring for the newborn, parent education by the nurse must not be neglected, which provides greater knowledge and awareness to the parents, defining a greater degree of well-being of the newborn and the family unit. Objective: identify the best care interventions implemented by the nursing team of the Neonatal Intensive Care Unit (NICU) necessary for the correct management of the premature newborn in the transition from the NICU to home, in order to guarantee a high quality care process, focused on needs of the newborn and new parents. Materials and Methods: A literature review of primary and secondary studies was carried out using the databases: MEDLINE (Pubmed), COCHRANE DATABASE and Google Scholar database. The search focused on articles from the decade 2012-2022, selecting those that answered the research question. Results: Ten articles were selected for full reading and review. Discussion: from the review carried out, salient themes common to all studies emerge such as the importance of staff training in NICUs, correct information and education for parents, the need for care protocols based on literature that is still lacking and the standardization of resignation. Conclusions: from the literature review carried out, the need emerged to reduce the nurse-patient ratio in intensive departments such as NICUs, to allow both the nurse to operate continuously on the patient and the family to have a single point of contact to turn to. As well as the possibility for the family to have continuity of care following hospitalization. The role of the nurse is a leading role in intensive departments such as the NICU, where the management of the child is as fundamental as that of the parents. Because the well-being of the child in the transition from the operating unit to the home is guaranteed by a parent who is informed about the care of their child and the practices that the healthcare personnel have the task of showing. Keywords: “Preterm infants” - “Continuity of Patient Care” - “Neonatal Intensive Unit Care” - “Patient Discharge” - “Nurs*” - “Parents support”.
2022
2024-04-18
Nursing caring of the preterm infant in the transition from neonatal intensive care unit to home
Background: la prematurità è definita dalla nascita del feto prima delle 37 settimane complete di gestazione. Alla nascita precoce si accompagna, per il neonato l’immaturità di molti organi e apparati, con una conseguente difficoltà ad affrontare l'ambiente extra-uterino, definendo la necessità di cure intensive erogate presso l’Unità di Terapia Intensiva Neonatale. Il decorso all’interno dell’unità operativa viene supportato da un’equipe multidisciplinare e termina con la dimissione del neonato al domicilio. Agli infermieri che operano in questa realtà sono richieste competenze tecniche specifiche, capacità relazionali e comunicative. Dunque, la fase di transizione dalla TIN al domicilio è di assoluta importanza e richiede un’attenta assistenza nonché estrema accuratezza. Per garantire un caring di elevata qualità al neonato non deve essere trascurata l’educazione ai genitori da parte dell’infermiere, la quale fornisce maggiori conoscenze e consapevolezza ai genitori, definendo un maggior grado di benessere del neonato e del nucleo familiare. Obiettivo: identificare i migliori interventi assistenziali attuati dal team infermieristico dell’Unità di Terapia Intensiva Neonatale (TIN) necessari per una corretta gestione del neonato prematuro nella transizione dalla TIN al domicilio, al fine di garantire un processo assistenziale di elevata qualità, incentrato sui bisogni del neonato e dei neogenitori. Materiali e Metodi: è stata effettuata una revisione della letteratura di studi primari e secondari tramite le banche dati: MEDLINE (Pubmed), COCHRANE DATABASE e Google Scholar database. La ricerca si è concentrata su articoli del decennio 2012-2022, selezionando quelli che rispondevano al quesito di ricerca. Risultati: sono stati selezionati dieci articoli da sottoporre a lettura e revisione completa. Discussione: dalla revisione effettuata si evincono tematiche salienti e comuni a tutti gli studi quali l’importanza della formazione del personale nelle UTIN, la corretta informazione ed educazione sui genitori, la necessità di protocolli assistenziali basati sulla letteratura ancora carente e la standardizzazione di programmi di dimissione. Conclusioni: dalla revisione della letteratura effettuata è emersa la necessità di ridurre il rapporto infermiere paziente in reparti intensivi come le UTIN, per permettere sia all’infermiere di operare con continuità sul paziente, sia alla famiglia di avere un unico riferimento al quale rivolgersi. Nonché la possibilità per la famiglia di avere una continuità assistenziale a seguito del ricovero. Il ruolo dell’infermiere è un ruolo guida in reparti intensivi come la TIN, dove è fondamentale la gestione del bimbo tanto quanto quella dei genitori. Perché il benessere del bimbo nella transizione dalla unità operativa al domicilio è garantito da un genitore informato sulla cura del proprio figlio e sulle pratiche che il personale sanitario ha il compito di mostrare. Keywords: “Preterm infants”- “Continuity of Patient Care” - “Neonatal Intensive Unit Care” - “Patient Discharge” - “Nurs*”- “Parents support”.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/17362