This thesis explores the application of the NEAT algorithm in chess-like games. The objectives of the project and design considerations are introduced, alongside an outline of the rules of the game to be examined. The structure of NEAT is explored in detail, with particular attention to the genomic representation of individuals, speciation, and the minimization of topology. The necessary modifications for an effective implementation on the game being tested are then discussed and analyzed. The thesis presents the practical implementation of the algorithm, with a particular focus on the most significant parts of the code. Finally, a training method for the AI derived from the NEAT algorithm is examined, with corresponding evaluations and comparisons to the original.
L'elaborato esplora l'applicazione dell'algoritmo NEAT in giochi simili agli scacchi. Vengono introdotti gli obiettivi del progetto e le considerazioni di design, oltre a delineare le regole del gioco che verrà preso in esame. Viene esplorata in dettaglio la struttura di NEAT, con particolare attenzione alla rappresentazione genomica degli individui, alla speciazione e alla minimizzazione della topologia. Sono poi discusse e analizzate le differenze necessarie a un'implementazione efficace sul gioco su cui verranno effettuati i test. La tesi presenta quindi l'implementazione pratica dell'algoritmo, con un focus particolare sulle parti di codice più significative. Infine viene esaminato un metodo di addestramento dell'IA derivato dall'algoritmo NEAT, con relative valutazioni e confronto rispetto all'originale.
Algoritmo NEAT per giochi da scacchiera: progettazione, implementazione e analisi comparativa
GUERRIERI, MATTEO
2023/2024
Abstract
This thesis explores the application of the NEAT algorithm in chess-like games. The objectives of the project and design considerations are introduced, alongside an outline of the rules of the game to be examined. The structure of NEAT is explored in detail, with particular attention to the genomic representation of individuals, speciation, and the minimization of topology. The necessary modifications for an effective implementation on the game being tested are then discussed and analyzed. The thesis presents the practical implementation of the algorithm, with a particular focus on the most significant parts of the code. Finally, a training method for the AI derived from the NEAT algorithm is examined, with corresponding evaluations and comparisons to the original.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/17978