This thesis analyzes the evolution of tourism, moving from a traditional mass model with standardized offerings to a more engaging and authentic one, whose goal is to provide customers not just mere travel packages but deeper experiences. This type of experiential approach allows a greater customization of the tourism offer, increases visitor satisfaction through direct interaction with local peoples and their socio-cultural heritage, and promotes sustainable development of destinations. Consequently, the transformations in communication strategies are examined, which have developed from traditional platforms to integrating both digital technologies and, later, experiential marketing. In particular, looking at how new technologies and social media are fundamental for an effective and targeted communication. Finally, the analysis ends with the presentation of case studies and some brief reflections on the future challenges and opportunities for this new type of tourism.

Nella presente tesi si analizza l’evoluzione del turismo, passando da un modello tradizionale di massa con offerte standardizzate ad uno più coinvolgente e autentico il cui obiettivo è fornire al cliente non soltanto dei meri pacchetti turistici bensì esperienze più profonde. Questo tipo di approccio esperienziale consente di ottenere una maggiore personalizzazione dell’offerta turistica, aumentare la soddisfazione dei visitatori, tramite l’interazione diretta con i popoli e i rispettivi patrimoni socioculturali, oltre a promuovere lo sviluppo sostenibile delle destinazioni. In seguito, si esaminano le trasformazioni delle strategie di comunicazione, che si sono sviluppate a partire da piattaforme tradizionali fino ad integrare sia le tecnologie digitali che, successivamente, il marketing esperienziale. In particolare, osservando come le nuove tecnologie e i social media costituiscono un mezzo fondamentale per una comunicazione efficace e mirata. Infine, si conclude l’analisi con la presentazione di casi studio e alcune brevi riflessioni sulle sfide e le opportunità future per questo nuovo tipo di turismo.

Comunicare il turismo esperienziale via social media

ILARI, ANDREA
2023/2024

Abstract

This thesis analyzes the evolution of tourism, moving from a traditional mass model with standardized offerings to a more engaging and authentic one, whose goal is to provide customers not just mere travel packages but deeper experiences. This type of experiential approach allows a greater customization of the tourism offer, increases visitor satisfaction through direct interaction with local peoples and their socio-cultural heritage, and promotes sustainable development of destinations. Consequently, the transformations in communication strategies are examined, which have developed from traditional platforms to integrating both digital technologies and, later, experiential marketing. In particular, looking at how new technologies and social media are fundamental for an effective and targeted communication. Finally, the analysis ends with the presentation of case studies and some brief reflections on the future challenges and opportunities for this new type of tourism.
2023
2024-07-19
Communicating experiential tourism through social media
Nella presente tesi si analizza l’evoluzione del turismo, passando da un modello tradizionale di massa con offerte standardizzate ad uno più coinvolgente e autentico il cui obiettivo è fornire al cliente non soltanto dei meri pacchetti turistici bensì esperienze più profonde. Questo tipo di approccio esperienziale consente di ottenere una maggiore personalizzazione dell’offerta turistica, aumentare la soddisfazione dei visitatori, tramite l’interazione diretta con i popoli e i rispettivi patrimoni socioculturali, oltre a promuovere lo sviluppo sostenibile delle destinazioni. In seguito, si esaminano le trasformazioni delle strategie di comunicazione, che si sono sviluppate a partire da piattaforme tradizionali fino ad integrare sia le tecnologie digitali che, successivamente, il marketing esperienziale. In particolare, osservando come le nuove tecnologie e i social media costituiscono un mezzo fondamentale per una comunicazione efficace e mirata. Infine, si conclude l’analisi con la presentazione di casi studio e alcune brevi riflessioni sulle sfide e le opportunità future per questo nuovo tipo di turismo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/18369