The goal of this thesis was to use an accelerometer and a gyroscope placed on the back of simulated steering wheel to acquire acceleration and angular speed data during driving. Several experiments have been carried out exploiting a simulation software with different subjects, using an Arduino microcontroller to acquire the data. The idea was to try to find a correlation between the acceleration and angular speed to use these data for the monitoring of the movements of the steering wheel during the driving experience. Most of the data processing has been carried out in MATLAB. From the experiments it has been shown that there is a correlation between a acceleration and angular speed and that these data can be exploited to monitoring the driver behavior. The results obtained from this study will be used in conjunction with other works for the future development of a smart steering wheel for the driver monitoring in order to reduce accidents due to driver fatigue.

Lo scopo di questa tesi è stato quello di usare un accelerometro e giroscopio posizionati nella parte posteriore di un volante da simulazione per acquisire dati di accelerazione e velocità angolare. Sono state fatte diverse acquisizioni attraverso l’uso di un simulatore con diversi soggetti, usando una scheda microcontrollore Arduino per acquisire i dati di accelerometro e giroscopio. L’obiettivo è stato quello di valutare una possibile correlazione tra velocità angolare e accelerazione al fine di dedurre da questi dati le rotazioni e le sollecitazioni impresse sul volante. L’elaborazione dati è stata svolta principalmente in ambiente MATLAB. Dalle prove effettuate si è concluso che c’è una correlazione tra i dati di accelerometro e giroscopio e che se ne può sfruttare l’uso per determinare il comportamento del guidatore. I risultati ottenuti da questo studio assieme ad altri contributi permetteranno la futura realizzazione di un volante costituito da sensori per misurare vari parametri così da ridurre gli incidenti dovuti alla stanchezza del conducente.

Studio, implementazione e test di un sistema di acquisizione di segnali inerziali al volante durante la guida

ANNIBALLI, ANDREA
2023/2024

Abstract

The goal of this thesis was to use an accelerometer and a gyroscope placed on the back of simulated steering wheel to acquire acceleration and angular speed data during driving. Several experiments have been carried out exploiting a simulation software with different subjects, using an Arduino microcontroller to acquire the data. The idea was to try to find a correlation between the acceleration and angular speed to use these data for the monitoring of the movements of the steering wheel during the driving experience. Most of the data processing has been carried out in MATLAB. From the experiments it has been shown that there is a correlation between a acceleration and angular speed and that these data can be exploited to monitoring the driver behavior. The results obtained from this study will be used in conjunction with other works for the future development of a smart steering wheel for the driver monitoring in order to reduce accidents due to driver fatigue.
2023
2024-10-31
Study, design and testing of an acquisition system for inertial signals at the steering wheel
Lo scopo di questa tesi è stato quello di usare un accelerometro e giroscopio posizionati nella parte posteriore di un volante da simulazione per acquisire dati di accelerazione e velocità angolare. Sono state fatte diverse acquisizioni attraverso l’uso di un simulatore con diversi soggetti, usando una scheda microcontrollore Arduino per acquisire i dati di accelerometro e giroscopio. L’obiettivo è stato quello di valutare una possibile correlazione tra velocità angolare e accelerazione al fine di dedurre da questi dati le rotazioni e le sollecitazioni impresse sul volante. L’elaborazione dati è stata svolta principalmente in ambiente MATLAB. Dalle prove effettuate si è concluso che c’è una correlazione tra i dati di accelerometro e giroscopio e che se ne può sfruttare l’uso per determinare il comportamento del guidatore. I risultati ottenuti da questo studio assieme ad altri contributi permetteranno la futura realizzazione di un volante costituito da sensori per misurare vari parametri così da ridurre gli incidenti dovuti alla stanchezza del conducente.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/19365