The aim of this thesis is the design of a software application intended to analyze, support, and enhance the development of reading and writing skills for preschool children (aged 4-6) through a playful approach. The main objective is to enable speech therapists to conduct clinical work on phonological awareness, a fundamental prerequisite for learning to read and write. The App aims to support the professional's work in strengthening syllabic and phonemic blending and segmentation. Given the increasing spread of technology and the use of touchscreen tools, which are intuitive, engaging, and interactive, the app is designed with the interactive potential of a tablet in mind. Based on a thorough analysis of children's applications available online and validated by expert speech therapists, this work has identified procedures to enhance perceptual, mnemonic, cognitive, phonological, auditory, and visual skills appropriate for the specified age group. The development of these procedures involved three phases: a literature review to select the most appropriate words for the identified age group and to stimulate phonological awareness and phonological segmentation; a phase of developing the game procedure; and finally, the development of a demonstrative presentation of the game flow, game specifications, and possible test scenarios for the app. The selection of words considered the phonotactic structures of the words and the PVB questionnaire "The Child's First Vocabulary." The procedure proposed by the app is presented to the patient as an interactive game structured in levels of difficulty based on their phonotactic structure. The game procedures include exercises for sound recognition and manipulation, visual support images, audio feedback for responses, positive reinforcement for the child, and interactive games to maintain high levels of attention, motivation, and participation. Future developments of this work include the realization of the app and its experimental use to verify and validate its functionalities.
Lo scopo della tesi è la progettazione di una applicazione software finalizzata ad analizzare, sostenere e potenziare lo sviluppo delle abilità di letto-scrittura per bambini in età prescolare (4-6 anni) attraverso una procedura ludica. L’intento principale è quello di consentire al logopedista di svolgere un lavoro clinico sulla consapevolezza fonologica, prerequisito fondamentale per l’apprendimento della lettura e della scrittura. L'App intende supportare il lavoro del professionista nel potenziamento della fusione e della segmentazione sillabica e fonemica. Data la crescente diffusione della tecnologia e l’utilizzo di strumenti touchscreen che risultano essere intuitivi, coinvolgenti ed interattivi, l’app è ideata tenendo come riferimento le potenzialità di interazione offerte da un tablet. Partendo da un’accurata analisi delle applicazioni per bambini disponibili online e validate da esperti logopedisti, il presente lavoro ha individuato delle procedure per potenziare competenze percettive, mnemoniche, cognitive, fonologiche, uditive e visive adeguate alla fascia di età indicata. Lo sviluppo delle procedure ha coinvolto tre fasi: una fase di revisione della letteratura per selezionare le parole più adeguate alla fascia di età individuata e a stimolare la consapevolezza fonologica nonché la segmentazione fonologica; una fase di sviluppo della procedura di gioco; infine, una fase di sviluppo di una presentazione dimostrativa del flusso di gioco, delle specifiche di gioco e di possibili scenari di test della App. La selezione delle parole ha preso in considerazione le strutture fonotattiche delle parole e il questionario PVB “Il Primo Vocabolario del Bambino”. La procedura proposta dalla App viene proposta al paziente come un gioco interattivo strutturato per livelli di difficoltà secondo la loro struttura fonotattica. Le procedure di gioco presentano esercizi di riconoscimento e manipolazione di suoni, immagini a supporto visivo, audio come feedback di risposta, rinforzi positivi per il bambino e giochi interattivi, tutto questo per mantenere alto il livello di attenzione, motivazione e partecipazione del bambino. Futuri sviluppi di questo lavoro prevedono la realizzazione dell’App e il suo uso sperimentale per verificarne e validarne le funzionalità.
Studio e progettazione di tecnologie educative per il potenziamento e il monitoraggio dei prerequisiti della letto-scrittura
VERI, MARTA
2023/2024
Abstract
The aim of this thesis is the design of a software application intended to analyze, support, and enhance the development of reading and writing skills for preschool children (aged 4-6) through a playful approach. The main objective is to enable speech therapists to conduct clinical work on phonological awareness, a fundamental prerequisite for learning to read and write. The App aims to support the professional's work in strengthening syllabic and phonemic blending and segmentation. Given the increasing spread of technology and the use of touchscreen tools, which are intuitive, engaging, and interactive, the app is designed with the interactive potential of a tablet in mind. Based on a thorough analysis of children's applications available online and validated by expert speech therapists, this work has identified procedures to enhance perceptual, mnemonic, cognitive, phonological, auditory, and visual skills appropriate for the specified age group. The development of these procedures involved three phases: a literature review to select the most appropriate words for the identified age group and to stimulate phonological awareness and phonological segmentation; a phase of developing the game procedure; and finally, the development of a demonstrative presentation of the game flow, game specifications, and possible test scenarios for the app. The selection of words considered the phonotactic structures of the words and the PVB questionnaire "The Child's First Vocabulary." The procedure proposed by the app is presented to the patient as an interactive game structured in levels of difficulty based on their phonotactic structure. The game procedures include exercises for sound recognition and manipulation, visual support images, audio feedback for responses, positive reinforcement for the child, and interactive games to maintain high levels of attention, motivation, and participation. Future developments of this work include the realization of the app and its experimental use to verify and validate its functionalities.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/19662