ABSTRACT INTRODUCTION: The electrocardiogram is one of the most used diagnostic tools in the cardiovascular field. It is considered the non-invasive gold standard for the identification of acute coronary syndromes, arrhythmias, chest pain, pneumothorax and other conditions that require monitoring and recording of the heart’s electrical activity and its tracking. For nursing students, acquiring skills in ECG interpretation is crucial to identify critical situations such as arrhythmias, myocardial ischemia or cardiac conduction abnormalities. MATERIALS AND METHODS: A longitudinal cross-sectional observational study was carried out by administering the Coll-questionnaireBadell M., et al., 2017 composed of 12 multiple-choice questions to the students of the third year of the Bachelor’s Degree in Nursing at Univpm. The study included 255 students and subsequently calculated the Sample Size with a confidence level of 95% and a confidence interval of 5%, which turns out to be 158; the answers obtained were 162 (63.5%), which satisfied the simple size range. RESULTS: The data show that the majority of the sample is female, corresponding to 70.4% (No. 114) and the average age of the sample is 25.86 with a standard deviation of 4.97; in addition, 51.2% (No.83) of the sample reports having previously attended an ECG training course. Regarding the analysis of data on interpretation of the electrocardiogram, it is possible to define that the knowledge of the sample about electrocardiography are medium-high: each question had at least 57.4% of answers correct. ANALYSIS: The data were processed by means of a database, built with the Microsoft Excel® spreadsheet from the Microsoft 365® software; A statistical analysis was carried out by calculating the total absolute frequencies and relative percentage frequencies of the categorical variables, the mean and standard deviation related to the answers of the quantitative variables, obtained from the data collection. DISCUSSION AND CONCLUSION: Considering the findings of the study, Students' knowledge of electrocardiography is lower than that of nurses, especially in the recognition of pathological electrocardiographic traces; This difference is due to the nurses having more experience in ECG chart visualisation than students, and also to their participation in continuing training courses. In this context, it is assumed that a structured training project aimed at students of the third year of the degree course in nursing, divided into a theoretical part for the acquisition of basic knowledge and a practical part, For the acquisition of technical skills on simulation tools.
ABSTRACT INTRODUZIONE: L’elettrocardiogramma è uno degli strumenti diagnostici più utilizzati in ambito cardiovascolare. È considerato il gold standard non invasivo per l’identificazione di sindromi coronariche acute, aritmie, dolore toracico, pneumotorace e altre condizioni che richiedono il monitoraggio e la registrazione dell’attività elettrica del cuore e il suo tracciamento. Per gli studenti di infermieristica, acquisire competenze nell'interpretazione dell'ECG è fondamentale per identificare tempestivamente situazioni critiche, come aritmie, ischemie miocardiche o anomalie nella conduzione cardiaca. MATERIALI E METODI: È stato condotto uno studio osservazionale trasversale di tipo longitudinale tramite la somministrazione del questionario di Coll-Badell M., et al., 2017 composto da 12 quesiti a risposta multipla agli studenti del terzo anno del Corso di Laurea in Infermieristica dell’Univpm. Nello studio sono stati inclusi 255 studenti e successivamente è stato calcolato il Sample Size con un livello di confidenza del 95% e un intervallo di confidenza del 5%, che risulta essere 158; le risposte ottenute sono state 162 (63,5%), le quali hanno soddisfatto il range del simple size. RISULTATI: Dai dati emersi risulta che la maggior parte del campione è di sesso femminile che corrisponde al 70,4% (N. 114) e l’età media del campione è di 25,86 con deviazione standard di 4,97; inoltre, il 51,2% (N.83) del campione riferisce di aver partecipato in precedenza ad un corso di formazione sull’elettrocardiografia. Per quanto riguarda l’analisi dei dati sull’interpretazione dell’elettrocardiogramma, è possibile definire che le conoscenze da parte del campione circa l’elettrocardiografia sono medio-elevate: ogni quesito ha avuto almeno il 57,4% di risposte esatte. ANALISI: L’elaborazione dei dati è avvenuta attraverso la realizzazione di un database, costruito con il foglio di calcolo Microsoft Excel® del software Microsoft 365®; È stata eseguita un’analisi statistica calcolando le frequenze assolute totali e le relative frequenze percentuali delle variabili categoriche, la media e deviazione standard relative alle risposte delle variabili quantitative, ottenute dalla raccolta dati. DISCUSSIONE E CONCLUSIONE: Considerando i dati emersi dallo studio, si può affermare che la conoscenza degli studenti circa l’elettrocardiografia è inferiore rispetto a quella degli infermieri soprattutto per quanto riguarda il riconoscimento di tracciati elettrocardiografici patologici; tale differenza sta sia nella maggiore esperienza che hanno gli infermieri nella visualizzazione di tracciati ECG rispetto agli studenti, sia nella partecipazione a corsi di formazione continua. A tal proposito, si ipotizza la realizzazione di un progetto formativo strutturato rivolto agli studenti del terzo anno del corso di laurea di Infermieristica, suddiviso in una parte teorica, per l’acquisizione delle conoscenze base e una parte pratica, per l’acquisizione delle abilità tecniche su strumenti di simulazione.
La rilevazione delle conoscenze dell'elettrocardiografia tra gli studenti del terzo anno del CdL di infermieristica dell'univpm: studio monocentrico
LEONETTI, LEONARDO
2023/2024
Abstract
ABSTRACT INTRODUCTION: The electrocardiogram is one of the most used diagnostic tools in the cardiovascular field. It is considered the non-invasive gold standard for the identification of acute coronary syndromes, arrhythmias, chest pain, pneumothorax and other conditions that require monitoring and recording of the heart’s electrical activity and its tracking. For nursing students, acquiring skills in ECG interpretation is crucial to identify critical situations such as arrhythmias, myocardial ischemia or cardiac conduction abnormalities. MATERIALS AND METHODS: A longitudinal cross-sectional observational study was carried out by administering the Coll-questionnaireBadell M., et al., 2017 composed of 12 multiple-choice questions to the students of the third year of the Bachelor’s Degree in Nursing at Univpm. The study included 255 students and subsequently calculated the Sample Size with a confidence level of 95% and a confidence interval of 5%, which turns out to be 158; the answers obtained were 162 (63.5%), which satisfied the simple size range. RESULTS: The data show that the majority of the sample is female, corresponding to 70.4% (No. 114) and the average age of the sample is 25.86 with a standard deviation of 4.97; in addition, 51.2% (No.83) of the sample reports having previously attended an ECG training course. Regarding the analysis of data on interpretation of the electrocardiogram, it is possible to define that the knowledge of the sample about electrocardiography are medium-high: each question had at least 57.4% of answers correct. ANALYSIS: The data were processed by means of a database, built with the Microsoft Excel® spreadsheet from the Microsoft 365® software; A statistical analysis was carried out by calculating the total absolute frequencies and relative percentage frequencies of the categorical variables, the mean and standard deviation related to the answers of the quantitative variables, obtained from the data collection. DISCUSSION AND CONCLUSION: Considering the findings of the study, Students' knowledge of electrocardiography is lower than that of nurses, especially in the recognition of pathological electrocardiographic traces; This difference is due to the nurses having more experience in ECG chart visualisation than students, and also to their participation in continuing training courses. In this context, it is assumed that a structured training project aimed at students of the third year of the degree course in nursing, divided into a theoretical part for the acquisition of basic knowledge and a practical part, For the acquisition of technical skills on simulation tools.File | Dimensione | Formato | |
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