This thesis presents a description of recently defined methods regarding the current topic of the safety of existing bridges. This topic has gained significant attention, especially after recent collapses. With reference to the new Guidelines published by the Ministry of Infrastructure and Transport, the entire process of the expedited classification of bridges, special inspections for specific types, and in-depth assessments is analyzed, with an application example on a post-tensioned concrete bridge. The main objective of these Guidelines (LG) is to ensure the safety of existing bridges by defining a priority order. For this purpose, a method for classifying structures has been introduced, based on risk assessment, which allows defining an Attention Class (CdA) for each bridge. Based on the CdA of the structure, periodic or extraordinary inspections and/or continuous monitoring will be carried out, and in some cases, preliminary or accurate safety evaluation. There are types of bridges that require special inspections, i.e., more accurate than the visual inspections for bridge classification carried out on a territorial scale. To perform an accurate safety evaluation of a post-tensioned concrete bridge and model it with its actual characteristics, it is necessary to integrate and verify the information obtained from the original project documentation with the results of non-destructive and semi-destructive tests carried out through special inspections.
In questa tesi, si riporta una descrizione dei metodi recentemente definiti sull’attuale tema della sicurezza dei ponti esistenti. Tema su cui è stata posta l’attenzione soprattutto dopo i recenti crolli. Con riferimento alle nuove Linee Guida pubblicate dal Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti, viene analizzato tutto il processo di classificazione speditiva dei ponti, di ispezioni speciali per alcune tipologie specifiche, fino alla valutazione accurata, con un esempio applicativo su un ponte in c.a.p. a cavi post-tesi. L’obiettivo principale delle suddette Linee Guida (LG) è garantire la sicurezza dei ponti esistenti definendo un ordine di priorità. Con questo proposito è stato introdotto un metodo di classificazione delle opere, basato sulla valutazione del rischio, che permette di definire una Classe di Attenzione (CdA) di ogni ponte. In base alla CdA dell’opera si effettueranno ispezioni periodiche o straordinarie e/o monitoraggio continuo e in alcuni casi valutazioni preliminari o accurate. Ci sono tipologie di ponti che richiedono ispezioni speciali, ovvero più approfondite rispetto a quelle visive per la classificazione del ponte effettuate su scala territoriale. Per effettuare la verifica accurata di un ponte in c.a.p. a cavi post-tesi e modellarlo con le caratteristiche effettive, è necessario integrare e controllare le informazioni ricavate dalla documentazione del progetto originario con i risultati di prove non distruttive e semi-distruttive effettuate tramite le ispezioni speciali.
Dalle ispezioni speciali alla classificazione e valutazione accurata di ponti in c.a.p. a cavi post tesi
SCIPIONE, GIULIA
2023/2024
Abstract
This thesis presents a description of recently defined methods regarding the current topic of the safety of existing bridges. This topic has gained significant attention, especially after recent collapses. With reference to the new Guidelines published by the Ministry of Infrastructure and Transport, the entire process of the expedited classification of bridges, special inspections for specific types, and in-depth assessments is analyzed, with an application example on a post-tensioned concrete bridge. The main objective of these Guidelines (LG) is to ensure the safety of existing bridges by defining a priority order. For this purpose, a method for classifying structures has been introduced, based on risk assessment, which allows defining an Attention Class (CdA) for each bridge. Based on the CdA of the structure, periodic or extraordinary inspections and/or continuous monitoring will be carried out, and in some cases, preliminary or accurate safety evaluation. There are types of bridges that require special inspections, i.e., more accurate than the visual inspections for bridge classification carried out on a territorial scale. To perform an accurate safety evaluation of a post-tensioned concrete bridge and model it with its actual characteristics, it is necessary to integrate and verify the information obtained from the original project documentation with the results of non-destructive and semi-destructive tests carried out through special inspections.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/20148