This thesis work is based on the experience of an internship at the Manta Group, an Italian company operating in the aeronautical and automotive sector, specialising in the production of composite materials, structural assemblies and paintwork. The main objective of this study is the optimisation of logistics flows in the assembly department of four Boeing 767 components, with the aim of improving operational efficiency. The analysis is developed in two main phases. The first involves the classification of materials in stock using a tool called Plan For Every Part (PFEP). This activity was essential for understanding the role of materials in the production process. The second phase concerns the identification of optimal material management strategies, with a critical analysis of operator routes, distribution methods and component feeding logics. The process was mapped, by means of Spaghetti Chart, both in the current configuration (As-Is), highlighting criticalities and inefficiencies, and in the future configuration (To-Be), where improvement solutions were applied. The paper concludes with a summary of the results and final considerations, highlighting the benefits obtained in terms of efficiency and optimisation of logistics processes.

Il presente lavoro di tesi si basa sull’esperienza di stage svolto presso la Manta Group, un’azienda italiana operante nel settore aeronautico e automotive, specializzata nella produzione di manufatti in materiali compositi, assemblaggi strutturali e verniciature. L’obiettivo principale di questo studio è l’ottimizzazione dei flussi logistici del reparto di assemblaggio di quattro componenti del Boeing 767, con l’intento di migliorare l’efficienza operativa. L’analisi si sviluppa in due fasi principali. La prima prevede la classificazione dei materiali in giacenza tramite uno strumento il Plan For Every Part (PFEP). Questa attività è risultata essenziale per comprendere il ruolo dei materiali nel processo produttivo. La seconda fase riguarda l’individuazione di strategie ottimali per la gestione dei materiali, con un’analisi critica dei percorsi degli operatori, delle modalità di distribuzione e delle logiche di alimentazione delle componenti. Il processo è stato mappato, tramite Spaghetti Chart, sia nella configurazione attuale (As-Is), evidenziando criticità e inefficienze, sia in quella futura (To-Be), dove sono state applicate soluzioni migliorative. Il lavoro si conclude con una sintesi dei risultati e delle considerazioni finali, evidenziando i benefici ottenuti in termini di efficienza e ottimizzazione dei processi logistici.

Ottimizzazione dei flussi logistici: strategie per la gestione dei materiali e la classificazione delle componenti – analisi del caso Manta Group

URBANO, RAFFAELE
2023/2024

Abstract

This thesis work is based on the experience of an internship at the Manta Group, an Italian company operating in the aeronautical and automotive sector, specialising in the production of composite materials, structural assemblies and paintwork. The main objective of this study is the optimisation of logistics flows in the assembly department of four Boeing 767 components, with the aim of improving operational efficiency. The analysis is developed in two main phases. The first involves the classification of materials in stock using a tool called Plan For Every Part (PFEP). This activity was essential for understanding the role of materials in the production process. The second phase concerns the identification of optimal material management strategies, with a critical analysis of operator routes, distribution methods and component feeding logics. The process was mapped, by means of Spaghetti Chart, both in the current configuration (As-Is), highlighting criticalities and inefficiencies, and in the future configuration (To-Be), where improvement solutions were applied. The paper concludes with a summary of the results and final considerations, highlighting the benefits obtained in terms of efficiency and optimisation of logistics processes.
2023
2024-12-04
Logistics flow optimization: strategies for material management and component classification - Manta Group case analysis
Il presente lavoro di tesi si basa sull’esperienza di stage svolto presso la Manta Group, un’azienda italiana operante nel settore aeronautico e automotive, specializzata nella produzione di manufatti in materiali compositi, assemblaggi strutturali e verniciature. L’obiettivo principale di questo studio è l’ottimizzazione dei flussi logistici del reparto di assemblaggio di quattro componenti del Boeing 767, con l’intento di migliorare l’efficienza operativa. L’analisi si sviluppa in due fasi principali. La prima prevede la classificazione dei materiali in giacenza tramite uno strumento il Plan For Every Part (PFEP). Questa attività è risultata essenziale per comprendere il ruolo dei materiali nel processo produttivo. La seconda fase riguarda l’individuazione di strategie ottimali per la gestione dei materiali, con un’analisi critica dei percorsi degli operatori, delle modalità di distribuzione e delle logiche di alimentazione delle componenti. Il processo è stato mappato, tramite Spaghetti Chart, sia nella configurazione attuale (As-Is), evidenziando criticità e inefficienze, sia in quella futura (To-Be), dove sono state applicate soluzioni migliorative. Il lavoro si conclude con una sintesi dei risultati e delle considerazioni finali, evidenziando i benefici ottenuti in termini di efficienza e ottimizzazione dei processi logistici.
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