In recent decades, the increase in road traffic and the intensive use of road infrastructures have accelerated pavement deterioration, making maintenance increasingly necessary. Among the innovative techniques to improve pavement durability and efficiency, the use of a spray paver for tack coat application and subsequent asphalt concrete overlaying represents a promising solution. This thesis evaluates the effectiveness of this technology through a series of experimental tests conducted at the Department of Civil, Building, and Architecture Engineering of the Polytechnic University of Marche. The Leutner and ASTRA tests were used to assess shear resistance and interface adhesion between pavement layers. The results demonstrate that the use of the spray paver improves the adhesion quality between layers, reducing the risk of delamination and increasing pavement durability. These findings can contribute to the development of more sustainable and long-lasting road maintenance techniques.
Nell’ambito della costruzione e manutenzione di strade, tra due strati di conglomerato bituminoso è prevista l’applicazione di una mano d’attacco per conferire solidità alla struttura. Tradizionalmente la mano d’attacco è spruzzata tramite una autobotte dotata di una barra spruzzatrice posteriore dalla quale è dosata l’emulsione bituminosa. A seguito della rottura ed evaporazione dell’acqua contenuta nell’emulsione, una vibrofinitrice stende il conglomerato bituminoso di ricopertura. Per rendere tale lavorazione più veloce ed efficace, l’uso di una spray paver, ossia di una vibrofinitrice che permette simultaneamente lo spruzzaggio dell’emulsione bituminosa per mano d’attacco e la ricopertura con conglomerato bituminoso, rappresenta una soluzione di estremo interesse. Questa tesi analizza l'efficacia di tale tecnologia attraverso una serie di test sperimentali condotti presso il Dipartimento di Ingegneria Civile, Edile e Architettura dell'Università Politecnica delle Marche. Le prove Leutner e ASTRA sono state impiegate per valutare la resistenza al taglio e l’aderenza dell’interfaccia tra i diversi strati di una pavimentazione costruita tramite una spray paver. I risultati dimostrano che l'uso della spray paver consente di ottenere le stesse prestazioni, se non migliori, di quelle ottenibili impiegando la tecnica tradizionale ma con notevoli vantaggi in termini di logistica e velocità costruttiva.
Valutazione dell'efficacia di una spray paver nell'applicazione della mano d'attacco e ricopertura con conglomerato bituminoso
AL MERHABY, SAID
2023/2024
Abstract
In recent decades, the increase in road traffic and the intensive use of road infrastructures have accelerated pavement deterioration, making maintenance increasingly necessary. Among the innovative techniques to improve pavement durability and efficiency, the use of a spray paver for tack coat application and subsequent asphalt concrete overlaying represents a promising solution. This thesis evaluates the effectiveness of this technology through a series of experimental tests conducted at the Department of Civil, Building, and Architecture Engineering of the Polytechnic University of Marche. The Leutner and ASTRA tests were used to assess shear resistance and interface adhesion between pavement layers. The results demonstrate that the use of the spray paver improves the adhesion quality between layers, reducing the risk of delamination and increasing pavement durability. These findings can contribute to the development of more sustainable and long-lasting road maintenance techniques.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/20812