The thesis aims to analyze the human factor and its impact on the role of the driver in the railway context. The human factor is subjective but we want to use quantitative data for its evaluation. The objective is to analyze the data of the remote diagnostics of a rolling stock and use these results to improve the management of the staff shifts through an in-depth evaluation of attention during the different phases of the service. Using the data extrapolated from the remote diagnostics system, it was possible to identify significant differences between the beginning and the end of the service, in particular in the driver’s reactivity and in the frequency of interactions with the "Organo di vigilanza". The results highlighted a decrease in attention towards the end of the service, attributable to factors such as accumulated tiredness or consolidated automatisms. This decrease in performance in the operational context represents an area of improvement to be considered for the quality of work and safety. The analysis suggests the need to introduce work support techniques, such as real-time monitoring and the application of advanced data analysis tools, to promptly identify risk situations. Such approaches would not only optimize personnel management, but also ensure an overall improvement in working conditions and operational safety.
Nella tesi si vuole analizzare il fattore umano e il suo impatto rispetto il ruolo del macchinista nel contesto ferroviario. Il fattore umano è soggettivo ma si vuole utilizzare dati quantitativi per la sua valutazione. Si pone come obiettivo l’analisi dei dati della telediagnostica di un materiale rotabile e usare tali risultati per migliorare la gestione della turnazione del personale attraverso una valutazione approfondita dell’attenzione durante le diverse fasi del servizio. Utilizzando i dati estrapolati dal sistema di telediagnostica, è stato possibile identificare differenze significative tra l’inizio e la fine del servizio, in particolare nella reattività del macchinista e nella frequenza delle interazioni con l’organo di vigilanza. I risultati hanno evidenziato un calo di attenzione verso la fine del servizio, attribuibile a fattori quali stanchezza accumulata o automatismi consolidati. Questa diminuzione della performance nel contesto operativo rappresenta un’area di miglioramento da considerare per la qualità del lavoro e la sicurezza. L’analisi suggerisce la necessità di introdurre tecniche di supporto al lavoro, come il monitoraggio in tempo reale e l’applicazione di strumenti avanzati di analisi dei dati, per identificare tempestivamente situazioni a rischio. Tali approcci consentirebbero non solo di ottimizzare la gestione del personale, ma anche di garantire un miglioramento complessivo delle condizioni di lavoro e della sicurezza operativa.
Analisi dei dati forniti dal sistema di telediagnostica per la gestione di aspetti legati alla conduzione di locomotive in ambito ferroviario
MENICONI, MARCO
2023/2024
Abstract
The thesis aims to analyze the human factor and its impact on the role of the driver in the railway context. The human factor is subjective but we want to use quantitative data for its evaluation. The objective is to analyze the data of the remote diagnostics of a rolling stock and use these results to improve the management of the staff shifts through an in-depth evaluation of attention during the different phases of the service. Using the data extrapolated from the remote diagnostics system, it was possible to identify significant differences between the beginning and the end of the service, in particular in the driver’s reactivity and in the frequency of interactions with the "Organo di vigilanza". The results highlighted a decrease in attention towards the end of the service, attributable to factors such as accumulated tiredness or consolidated automatisms. This decrease in performance in the operational context represents an area of improvement to be considered for the quality of work and safety. The analysis suggests the need to introduce work support techniques, such as real-time monitoring and the application of advanced data analysis tools, to promptly identify risk situations. Such approaches would not only optimize personnel management, but also ensure an overall improvement in working conditions and operational safety.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/20878