ABSTRACT Introduction: The use of Medical Devices (MD) and Electro-medical Equipment in healthcare is of essential importance in order to guarantee high standards of care. Knowledge about the functioning of these devices (used in accordance with their intended purpose, Legislative Decree 46/1997) helps reduce the risk of severe adverse events as well as near-miss events. Therefore, appropriate training (Ministerial Recommendation number 9, Chapter 6, 2009) for healthcare professionals becomes necessary as a preventive measure against adverse events and sentinel events in the management of Health Risk (Swayze & Rich, 2011). The nurse plays a key role in the use, collaboration, maintenance, and reporting of malfunctions of MD and Electro-medical Equipment, with a focus on patient safety (Stiro, 2017). Objectives: The aim of this paper is to assess the level of knowledge and awareness acquired by students of the Bachelor’s Degree in Nursing regarding the management and use of MD and Electro-medical Equipment. Materials and methods: An anonymous ad hoc questionnaire consisting of two sections was used. Section 1 included sociodemographic variables such as age, gender, and year of study. In Section 2, 12 items were formulated based on appropriate sources with dichotomous responses. The estimated time for completion was 5-10 minutes. Study population: Students enrolled in the Bachelor’s Degree in Nursing at the Polytechnic University of Marche, A-B track, Ancona campus. Results: The questionnaire was administered to students enrolled in the Bachelor’s Degree in Nursing at the Polytechnic University of Marche, A-B track, first, second, and third years, Ancona campus. The total number of students enrolled in the three academic years was 391, with 338 participants, resulting in a participation rate of 86.45% and a non-participation rate of 13.55%. Discussion and conclusion: The data collection through the questionnaire enabled the creation of graphs used to study and assess the level of knowledge and awareness acquired by first, second, and third-year nursing students at the Ancona campus. The graphs highlighted different situations: from the presence of gaps regarding the topic of this thesis to subjects that were more widely known, as well as areas where further improvement of knowledge is desirable. This can be achieved through increased discussion of the topic in the curriculum and self-study. Limitations of the study: Study design, single-center study, and the use of an ad hoc questionnaire, although it was developed based on current regulations since no generic or specific validated questionnaires in Italian were found in the literature.

ABSTRACT Introduzione: L’utilizzo dei Dispositivi Medici (DM) ed Elettromedicali nelle cure sanitarie è di necessaria importanza al fine di garantire elevati standard assistenziali. Le conoscenze sul funzionamento di tali dispositivi (utilizzati in conformità della loro destinazione, D.lgs. 46/1997) permettono la riduzione del rischio di eventi avversi anche severi nonché dei quasi eventi. Pertanto, diviene necessaria un’idonea formazione (Raccomandazione ministeriale numero 9, capitolo 6, 2009) rivolta ai professionisti della salute come misura di prevenzione degli eventi avversi e degli eventi sentinella nell’ambito della gestione del Rischio Sanitario (Swayze & Rich, 2011). L’infermiere è il professionista che riveste un ruolo fondamentale nell’utilizzo, nella collaborazione, nella manutenzione e nella segnalazione di malfunzionamenti di DM ed Elettromedicali, nell’ottica della sicurezza degli assistiti (Stiro, 2017). Obiettivi: L’obiettivo del seguente elaborato è valutare il livello di conoscenza e consapevolezza acquisito dagli studenti del Corso di Laurea in Infermieristica sulla gestione e sull’utilizzo di DM ed Elettromedicali. Materiali e metodi: questionario anonimo ad hoc costituito da due sezioni, nella sezione 1 sono presenti variabili sociodemografiche quali età, genere e anno di corso, nella sezione 2 tramite adeguate fonti sono state elaborate 12 items con risposte di tipo dicotomiche. Il tempo stimato per la sua compilazione è di 5-10 minuti. Popolazione di riferimento: Studenti iscritti al Corso di Laurea in Infermieristica dell’Università Politecnica delle Marche, canale A-B, sede di Ancona. Risultati: Per la raccolta dati è stato somministrato il questionario agli studenti iscritti al Corso di Laurea in Infermieristica dell’Università Politecnica delle Marche, canale A-B del primo, secondo e terzo anno, sede di Ancona. Il totale degli studenti iscritti regolarmente ai tre anni di corso sono 391, i partecipanti effettivi allo studio sono 338, così da avere un tasso di partecipazione dell’86,45% e un tasso di non partecipanti del 13,55%. Discussione e conclusione: La raccolta dati tramite il questionario ha permesso la realizzazione di grafici impiegati per studiare e valutare il grado di conoscenza e di consapevolezza maturato dagli studenti del primo, del secondo e del terzo anno del corso di laurea di Infermieristica, sede di Ancona. I grafici hanno permesso di evidenziare situazioni differenti: dalla presenza di lacune relativamente all’argomento oggetto di studio della tesi, a argomenti maggiormente conosciuti, ad altri in cui è auspicabile un miglioramento delle conoscenze, reso possibile dall’aumento della trattazione dell’argomento all’interno del percorso di studi e dallo studio gestito in autonomia. Limiti dello studio: Disegno dello studio, studio monocentrico e l’aver utilizzato un questionario ad hoc seppur costruito sulla normativa vigente poiché non reperito in letteratura questionari generici o specifici validati in lingua italiana.

STUDIO CROSS-SECTIONAL PER LA VALUTAZIONE DELLA CONOSCENZA E DELLA CONSAPEVOLEZZA DEGLI STUDENTI DI INFERMIERISTICA NELL’UTILIZZO DI DISPOSITIVI MEDICI ED ELETTROMEDICALI

VITARIELLO, MATTEO
2023/2024

Abstract

ABSTRACT Introduction: The use of Medical Devices (MD) and Electro-medical Equipment in healthcare is of essential importance in order to guarantee high standards of care. Knowledge about the functioning of these devices (used in accordance with their intended purpose, Legislative Decree 46/1997) helps reduce the risk of severe adverse events as well as near-miss events. Therefore, appropriate training (Ministerial Recommendation number 9, Chapter 6, 2009) for healthcare professionals becomes necessary as a preventive measure against adverse events and sentinel events in the management of Health Risk (Swayze & Rich, 2011). The nurse plays a key role in the use, collaboration, maintenance, and reporting of malfunctions of MD and Electro-medical Equipment, with a focus on patient safety (Stiro, 2017). Objectives: The aim of this paper is to assess the level of knowledge and awareness acquired by students of the Bachelor’s Degree in Nursing regarding the management and use of MD and Electro-medical Equipment. Materials and methods: An anonymous ad hoc questionnaire consisting of two sections was used. Section 1 included sociodemographic variables such as age, gender, and year of study. In Section 2, 12 items were formulated based on appropriate sources with dichotomous responses. The estimated time for completion was 5-10 minutes. Study population: Students enrolled in the Bachelor’s Degree in Nursing at the Polytechnic University of Marche, A-B track, Ancona campus. Results: The questionnaire was administered to students enrolled in the Bachelor’s Degree in Nursing at the Polytechnic University of Marche, A-B track, first, second, and third years, Ancona campus. The total number of students enrolled in the three academic years was 391, with 338 participants, resulting in a participation rate of 86.45% and a non-participation rate of 13.55%. Discussion and conclusion: The data collection through the questionnaire enabled the creation of graphs used to study and assess the level of knowledge and awareness acquired by first, second, and third-year nursing students at the Ancona campus. The graphs highlighted different situations: from the presence of gaps regarding the topic of this thesis to subjects that were more widely known, as well as areas where further improvement of knowledge is desirable. This can be achieved through increased discussion of the topic in the curriculum and self-study. Limitations of the study: Study design, single-center study, and the use of an ad hoc questionnaire, although it was developed based on current regulations since no generic or specific validated questionnaires in Italian were found in the literature.
2023
2025-04-17
CROSS-SECTIONAL STUDY FOR THE EVALUATION OF NURSING STUDENTS' KNOWLEDGE AND AWARENESS IN THE USE OF MEDICAL DEVICES AND ELECTROMECHANICAL EQUIPMENT
ABSTRACT Introduzione: L’utilizzo dei Dispositivi Medici (DM) ed Elettromedicali nelle cure sanitarie è di necessaria importanza al fine di garantire elevati standard assistenziali. Le conoscenze sul funzionamento di tali dispositivi (utilizzati in conformità della loro destinazione, D.lgs. 46/1997) permettono la riduzione del rischio di eventi avversi anche severi nonché dei quasi eventi. Pertanto, diviene necessaria un’idonea formazione (Raccomandazione ministeriale numero 9, capitolo 6, 2009) rivolta ai professionisti della salute come misura di prevenzione degli eventi avversi e degli eventi sentinella nell’ambito della gestione del Rischio Sanitario (Swayze & Rich, 2011). L’infermiere è il professionista che riveste un ruolo fondamentale nell’utilizzo, nella collaborazione, nella manutenzione e nella segnalazione di malfunzionamenti di DM ed Elettromedicali, nell’ottica della sicurezza degli assistiti (Stiro, 2017). Obiettivi: L’obiettivo del seguente elaborato è valutare il livello di conoscenza e consapevolezza acquisito dagli studenti del Corso di Laurea in Infermieristica sulla gestione e sull’utilizzo di DM ed Elettromedicali. Materiali e metodi: questionario anonimo ad hoc costituito da due sezioni, nella sezione 1 sono presenti variabili sociodemografiche quali età, genere e anno di corso, nella sezione 2 tramite adeguate fonti sono state elaborate 12 items con risposte di tipo dicotomiche. Il tempo stimato per la sua compilazione è di 5-10 minuti. Popolazione di riferimento: Studenti iscritti al Corso di Laurea in Infermieristica dell’Università Politecnica delle Marche, canale A-B, sede di Ancona. Risultati: Per la raccolta dati è stato somministrato il questionario agli studenti iscritti al Corso di Laurea in Infermieristica dell’Università Politecnica delle Marche, canale A-B del primo, secondo e terzo anno, sede di Ancona. Il totale degli studenti iscritti regolarmente ai tre anni di corso sono 391, i partecipanti effettivi allo studio sono 338, così da avere un tasso di partecipazione dell’86,45% e un tasso di non partecipanti del 13,55%. Discussione e conclusione: La raccolta dati tramite il questionario ha permesso la realizzazione di grafici impiegati per studiare e valutare il grado di conoscenza e di consapevolezza maturato dagli studenti del primo, del secondo e del terzo anno del corso di laurea di Infermieristica, sede di Ancona. I grafici hanno permesso di evidenziare situazioni differenti: dalla presenza di lacune relativamente all’argomento oggetto di studio della tesi, a argomenti maggiormente conosciuti, ad altri in cui è auspicabile un miglioramento delle conoscenze, reso possibile dall’aumento della trattazione dell’argomento all’interno del percorso di studi e dallo studio gestito in autonomia. Limiti dello studio: Disegno dello studio, studio monocentrico e l’aver utilizzato un questionario ad hoc seppur costruito sulla normativa vigente poiché non reperito in letteratura questionari generici o specifici validati in lingua italiana.
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