Introduction and study objective: Type 1 diabetes (T1D) is a condition that occurs primarily in pediatric populations. Children who have it may need to rely on others for daily care and require adult supervision, both at home and at school, where they spend much of their day. A school nurse can provide valuable support in the school setting for children with this condition. The main objective of this study was to evaluate the impact of nursing care provided to adolescents and children with T1D in the school setting Materials and methods: a literature review was conducted with articles taken from the Pubmed, Cinhal and Google Scholar databases; keyword-constructed search strings and a defined list of inclusion and exclusion criteria were used. Articles with both qualitative and quantitative results were considered and analyzed. Results: At the end of the search, 14 articles that met the established inclusion and exclusion criteria were selected and included in the review. Discussion: The articles analyzed in this literature review support the inclusion of the school nurse within schools. He or she would have an impact both on the quality of care provided to children with Type 1 diabetes, reducing the risk of hypoglycemic crises, and on their and their parents' school performance and psychological and physical well-being Conclusion: The presence of a school nurse is important to ensure optimal management of diabetes in children and young people. The research emphasizes that although it is not yet present and regulated in Italy, the need to promote the introduction of this figure in different educational institutions is crucial. Keywords: school nurse, diabetes, T1D (type 1 diabetes), school, children, diabetes management, primay school, caring, parents, teacher, role of school nurse, incidence of T1D, hyperglycemia, hypoglycemia. Search strings: school nurse AND diabetes, school nurse AND parents, school nurse AND T1D, children AND incidence of T1D, diabetes management AND primary school, role of school nurse AND hypoglycemia

Introduzione e obiettivo dello studio: Il diabete di tipo 1 (T1D) è una patologia che si verifica principalmente nelle popolazioni pediatriche. I bambini che ne sono affetti possono aver bisogno di affidarsi ad altri per le cure di ogni giorno e richiedere la supervisione di un adulto, sia a casa che a scuola, dove trascorrono gran parte della loro giornata. Un infermiere scolastico può fornire un valido supporto in ambito scolastico ai minori affetti da questa condizione. L'obiettivo principale di questo studio è stato quello di valutare l'impatto dell'assistenza infermieristica fornita a adolescenti e bambini con T1D nell’ambiente scolastico Materiali e metodi: è stata effettuata una revisione della letteratura con articoli presi dalle banche dati Pubmed, Cinhal e Google Scholar; sono state utilizzate stringhe di ricerca costruite con l’ausilio delle keywords e un elenco definito di criteri di inclusione ed esclusione. Sono stati presi in considerazione sia articoli che presentavano risultati qualitativi che quantitativi e sono stati analizzati. Risultati: Al termine della ricerca sono stati selezionati ed inclusi nella revisione 14 articoli che hanno risposto ai criteri di inclusione ed esclusione stabiliti. Discussione: Gli articoli analizzati in questa revisione di letteratura supportano l’inserimento dell’infermiere scolastico all’interno delle scuole. Egli avrebbe un impatto sia sulla qualità delle cure erogate ai bambini diabetici di Tipo 1, riducendo il rischio di crisi ipoglicemiche, sia sul rendimento scolastico e benessere psicofisico loro e dei genitori Conclusione: La presenza di un infermiere scolastico è importante per garantire una gestione ottimale del diabete nei bambini e nei ragazzi. La ricerca sottolinea che, sebbene in Italia non sia ancora presente e regolamentata, sia fondamentale la necessità di promuovere l’introduzione di questa figura nei diversi istituti scolastici. Parole chiave: school nurse, diabetes, T1D (type 1 diabetes), school, children, diabetes management, primay school, caring, parents, teacher, role of school nurse, incidence of T1D, hyperglicemia, hypoglicemia. Stringhe di ricerca: School nurse AND diabetes, School nurse AND parents, School nurse AND T1D, Children AND incidence of T1D, Diabetes management AND primary school, Role of school nurse AND hypoglicemia

L'infermiere scolastico nella gestione del diabete di tipo 1 nei bambini: assistenza tecnica relazionale ed educativa

ECCA, MADDALENA
2023/2024

Abstract

Introduction and study objective: Type 1 diabetes (T1D) is a condition that occurs primarily in pediatric populations. Children who have it may need to rely on others for daily care and require adult supervision, both at home and at school, where they spend much of their day. A school nurse can provide valuable support in the school setting for children with this condition. The main objective of this study was to evaluate the impact of nursing care provided to adolescents and children with T1D in the school setting Materials and methods: a literature review was conducted with articles taken from the Pubmed, Cinhal and Google Scholar databases; keyword-constructed search strings and a defined list of inclusion and exclusion criteria were used. Articles with both qualitative and quantitative results were considered and analyzed. Results: At the end of the search, 14 articles that met the established inclusion and exclusion criteria were selected and included in the review. Discussion: The articles analyzed in this literature review support the inclusion of the school nurse within schools. He or she would have an impact both on the quality of care provided to children with Type 1 diabetes, reducing the risk of hypoglycemic crises, and on their and their parents' school performance and psychological and physical well-being Conclusion: The presence of a school nurse is important to ensure optimal management of diabetes in children and young people. The research emphasizes that although it is not yet present and regulated in Italy, the need to promote the introduction of this figure in different educational institutions is crucial. Keywords: school nurse, diabetes, T1D (type 1 diabetes), school, children, diabetes management, primay school, caring, parents, teacher, role of school nurse, incidence of T1D, hyperglycemia, hypoglycemia. Search strings: school nurse AND diabetes, school nurse AND parents, school nurse AND T1D, children AND incidence of T1D, diabetes management AND primary school, role of school nurse AND hypoglycemia
2023
2025-04-23
The role of the school nurse in the management of children's type 1 diabetes: technical relational and educational assistance
Introduzione e obiettivo dello studio: Il diabete di tipo 1 (T1D) è una patologia che si verifica principalmente nelle popolazioni pediatriche. I bambini che ne sono affetti possono aver bisogno di affidarsi ad altri per le cure di ogni giorno e richiedere la supervisione di un adulto, sia a casa che a scuola, dove trascorrono gran parte della loro giornata. Un infermiere scolastico può fornire un valido supporto in ambito scolastico ai minori affetti da questa condizione. L'obiettivo principale di questo studio è stato quello di valutare l'impatto dell'assistenza infermieristica fornita a adolescenti e bambini con T1D nell’ambiente scolastico Materiali e metodi: è stata effettuata una revisione della letteratura con articoli presi dalle banche dati Pubmed, Cinhal e Google Scholar; sono state utilizzate stringhe di ricerca costruite con l’ausilio delle keywords e un elenco definito di criteri di inclusione ed esclusione. Sono stati presi in considerazione sia articoli che presentavano risultati qualitativi che quantitativi e sono stati analizzati. Risultati: Al termine della ricerca sono stati selezionati ed inclusi nella revisione 14 articoli che hanno risposto ai criteri di inclusione ed esclusione stabiliti. Discussione: Gli articoli analizzati in questa revisione di letteratura supportano l’inserimento dell’infermiere scolastico all’interno delle scuole. Egli avrebbe un impatto sia sulla qualità delle cure erogate ai bambini diabetici di Tipo 1, riducendo il rischio di crisi ipoglicemiche, sia sul rendimento scolastico e benessere psicofisico loro e dei genitori Conclusione: La presenza di un infermiere scolastico è importante per garantire una gestione ottimale del diabete nei bambini e nei ragazzi. La ricerca sottolinea che, sebbene in Italia non sia ancora presente e regolamentata, sia fondamentale la necessità di promuovere l’introduzione di questa figura nei diversi istituti scolastici. Parole chiave: school nurse, diabetes, T1D (type 1 diabetes), school, children, diabetes management, primay school, caring, parents, teacher, role of school nurse, incidence of T1D, hyperglicemia, hypoglicemia. Stringhe di ricerca: School nurse AND diabetes, School nurse AND parents, School nurse AND T1D, Children AND incidence of T1D, Diabetes management AND primary school, Role of school nurse AND hypoglicemia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/21690