This thesis stems from the curricular internship experience carried out at the company Vivi S.r.l., operating in the aftermarket auto parts sector, in the context of the growing transition to electric mobility. The main objective of the work was to identify, test and validate a new range of charging cables for electric vehicles to be included in the company catalog, in accordance with European technical regulations. The activity consisted of two phases: a field experimentation, conducted through charging tests on a Volvo XC40 plug-in hybrid via the company's AC column, and a testing phase in the university laboratory, in which the cables were subjected to thermal and mechanical stresses. The laboratory tests were conducted using the Moku:Go instrument, with analysis of the frequency response of L1, N and G conductors under different conditions (cable lying, coiled, immersed in hot water, crushed by wheel). The results showed extremely different behaviors especially at high signal frequency, with emphasis on voltage drop, signal stability, and resistance to environmental stress. The company's choice was oriented toward a range of cables that, although not identified for commercial reasons, demonstrated good technical reliability, compliant certifications, and a competitive price/quality ratio. The project represented an important training opportunity and a concrete contribution to the company strategy of expanding its offering towards the e-mobility sector.
La presente tesi nasce dall’esperienza di tirocinio curriculare svolta presso l’azienda Vivi S.r.l., operante nel settore dei ricambi auto aftermarket, nel contesto della crescente transizione verso la mobilità elettrica. L’obiettivo principale del lavoro è stato individuare, testare e validare una nuova gamma di cavi di ricarica per veicoli elettrici da inserire nel catalogo aziendale, in conformità alle normative tecniche europee. L’attività si è articolata in due fasi: una sperimentazione sul campo, condotta attraverso prove di ricarica su una Volvo XC40 plug-in hybrid tramite colonnina AC aziendale, e una fase di test in laboratorio universitario, in cui i cavi sono stati sottoposti a sollecitazioni termiche e meccaniche. I test di laboratorio sono stati effettuati mediante l’utilizzo dello strumento Moku:Go, con analisi della risposta in frequenza dei conduttori L1, N e G in differenti condizioni (cavo disteso, avvolto, immerso in acqua calda, schiacciato da ruota). I risultati hanno evidenziato comportamenti estremamente differenti soprattutto ad anta frequenza di segnale, con particolare attenzione alla caduta di tensione, stabilità del segnale e resistenza a sollecitazioni ambientali. La scelta aziendale si è orientata verso una gamma di cavi che, pur non identificata per motivi commerciali, ha dimostrato buona affidabilità tecnica, certificazioni conformi e un rapporto qualità/prezzo competitivo. Il progetto ha rappresentato un’importante occasione formativa e un contributo concreto alla strategia aziendale di ampliamento dell’offerta verso il settore della e-mobility.
STUDIO E SVILUPPO DI UN SISTEMA BASATO SU MOKU GO PER LA MISURA DELLE CARATTERISTICHE DEI CAVI DI RICARICA DI UN VEICOLO ELETTRICO
BORGOGELLI, VALERIO
2024/2025
Abstract
This thesis stems from the curricular internship experience carried out at the company Vivi S.r.l., operating in the aftermarket auto parts sector, in the context of the growing transition to electric mobility. The main objective of the work was to identify, test and validate a new range of charging cables for electric vehicles to be included in the company catalog, in accordance with European technical regulations. The activity consisted of two phases: a field experimentation, conducted through charging tests on a Volvo XC40 plug-in hybrid via the company's AC column, and a testing phase in the university laboratory, in which the cables were subjected to thermal and mechanical stresses. The laboratory tests were conducted using the Moku:Go instrument, with analysis of the frequency response of L1, N and G conductors under different conditions (cable lying, coiled, immersed in hot water, crushed by wheel). The results showed extremely different behaviors especially at high signal frequency, with emphasis on voltage drop, signal stability, and resistance to environmental stress. The company's choice was oriented toward a range of cables that, although not identified for commercial reasons, demonstrated good technical reliability, compliant certifications, and a competitive price/quality ratio. The project represented an important training opportunity and a concrete contribution to the company strategy of expanding its offering towards the e-mobility sector.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Borgogelli Final_SS.pdf
accesso aperto
Descrizione: La presente tesi nasce dall’esperienza di tirocinio curriculare svolta presso l’azienda Vivi S.r.l., operante nel settore dei ricambi auto aftermarket, nel contesto della crescente transizione verso la mobilità elettrica.
Dimensione
12.86 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.86 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.12075/22173