The present thesis documents the development of NavigaUnivpm, an innovative application designed to optimize indoor navigation within college campuses. The system- but it integrates advanced technologies such as augmented reality (AR), an enhanced voice assistant from artificial intelligence (AI) and speech synthesis and recognition systems (Text-To-Speech and Speech-To-Text), with the aim of offering a precise, accessible and guidance experience adaptive, overcoming the critical issues linked to the structural complexity of university environments. The use of augmented reality allows the directly overlapping path to be visualized to the real environment acquired by the camera of the device, through a guideline digital rendered in real time that eliminates the need to interpret maps or instruct- complex textual tions. A central aspect of the project is accessibility vocal, designed to ensure an inclusive and intuitive experience. The application integrates an intelligent voice assistant, which can be activated through direct interaction, which is expressed with speech synthesis. The user can verbally indicate the destination and the STT form transcribes it and it interprets the content, allowing the automatic setting of the navigation route. The thesis analyzes in detail the steps of requirements collection and analysis, the definition of the ar- software chitecture, the integration of voice interfaces and supporting AI capabilities of the navigational assistant, highlighting how the combination of these technologies it constitutes a robust and effective solution to face the challenges of indoor navigation in complex contexts such as universities. NavigaUnivpm is thus configured as a prototype cutting-edge, capable of combining technological innovation, inclusiveness and optimization of user experience.

La presente tesi documenta lo sviluppo di NavigaUnivpm, un’applicazione innovativa progettata per ottimizzare la navigazione indoor all’interno dei campus universitari. Il siste- ma integra tecnologie avanzate quali la realtà aumentata (AR), un assistente vocale potenziato dall’intelligenza artificiale (AI) e sistemi di sintesi e riconoscimento vocale (Text-To-Speech e Speech-To-Text), con l’obiettivo di offrire un’esperienza di orientamento precisa, accessibile e adattiva, superando le criticità legate alla complessità strutturale degli ambienti universitari. L’uso della realtà aumentata consente di visualizzare il percorso direttamente sovrapposto all’ambiente reale acquisito dalla fotocamera del dispositivo, attraverso una linea guida digitale renderizzata in tempo reale che elimina la necessità di interpretare mappe o istru- zioni testuali complesse. Un aspetto centrale del progetto è rappresentato dall’accessibilità vocale, concepita per garantire un’esperienza inclusiva e intuitiva. L’applicazione integra un assistente vocale intelligente, attivabile tramite interazione diretta, che si esprime con sintesi vocale. L’utente può indicare verbalmente la destinazione e il modulo STT ne trascrive e interpreta il contenuto, permettendo l’impostazione automatica della rotta di navigazione. La tesi analizza nel dettaglio le fasi di raccolta e analisi dei requisiti, la definizione dell’ar- chitettura software, l’integrazione delle interfacce vocali e delle funzionalità AI a supporto dell’assistente alla navigazione, evidenziando come la combinazione di queste tecnologie costituisca una soluzione robusta ed efficace per affrontare le sfide della navigazione indoor in contesti complessi come gli atenei. NavigaUnivpm si configura così come un prototipo all’avanguardia, capace di coniugare innovazione tecnologica, inclusività e ottimizzazione dell’esperienza utente.

Progettazione e realizzazione di un servizio di navigazione basato su Realtà Aumentata con funzionalità di accessibilità avanzate

MARIANI, FILIPPO
2024/2025

Abstract

The present thesis documents the development of NavigaUnivpm, an innovative application designed to optimize indoor navigation within college campuses. The system- but it integrates advanced technologies such as augmented reality (AR), an enhanced voice assistant from artificial intelligence (AI) and speech synthesis and recognition systems (Text-To-Speech and Speech-To-Text), with the aim of offering a precise, accessible and guidance experience adaptive, overcoming the critical issues linked to the structural complexity of university environments. The use of augmented reality allows the directly overlapping path to be visualized to the real environment acquired by the camera of the device, through a guideline digital rendered in real time that eliminates the need to interpret maps or instruct- complex textual tions. A central aspect of the project is accessibility vocal, designed to ensure an inclusive and intuitive experience. The application integrates an intelligent voice assistant, which can be activated through direct interaction, which is expressed with speech synthesis. The user can verbally indicate the destination and the STT form transcribes it and it interprets the content, allowing the automatic setting of the navigation route. The thesis analyzes in detail the steps of requirements collection and analysis, the definition of the ar- software chitecture, the integration of voice interfaces and supporting AI capabilities of the navigational assistant, highlighting how the combination of these technologies it constitutes a robust and effective solution to face the challenges of indoor navigation in complex contexts such as universities. NavigaUnivpm is thus configured as a prototype cutting-edge, capable of combining technological innovation, inclusiveness and optimization of user experience.
2024
2025-10-23
Design and implementation of an Augmented Reality-based navigation service with advanced accessibility features
La presente tesi documenta lo sviluppo di NavigaUnivpm, un’applicazione innovativa progettata per ottimizzare la navigazione indoor all’interno dei campus universitari. Il siste- ma integra tecnologie avanzate quali la realtà aumentata (AR), un assistente vocale potenziato dall’intelligenza artificiale (AI) e sistemi di sintesi e riconoscimento vocale (Text-To-Speech e Speech-To-Text), con l’obiettivo di offrire un’esperienza di orientamento precisa, accessibile e adattiva, superando le criticità legate alla complessità strutturale degli ambienti universitari. L’uso della realtà aumentata consente di visualizzare il percorso direttamente sovrapposto all’ambiente reale acquisito dalla fotocamera del dispositivo, attraverso una linea guida digitale renderizzata in tempo reale che elimina la necessità di interpretare mappe o istru- zioni testuali complesse. Un aspetto centrale del progetto è rappresentato dall’accessibilità vocale, concepita per garantire un’esperienza inclusiva e intuitiva. L’applicazione integra un assistente vocale intelligente, attivabile tramite interazione diretta, che si esprime con sintesi vocale. L’utente può indicare verbalmente la destinazione e il modulo STT ne trascrive e interpreta il contenuto, permettendo l’impostazione automatica della rotta di navigazione. La tesi analizza nel dettaglio le fasi di raccolta e analisi dei requisiti, la definizione dell’ar- chitettura software, l’integrazione delle interfacce vocali e delle funzionalità AI a supporto dell’assistente alla navigazione, evidenziando come la combinazione di queste tecnologie costituisca una soluzione robusta ed efficace per affrontare le sfide della navigazione indoor in contesti complessi come gli atenei. NavigaUnivpm si configura così come un prototipo all’avanguardia, capace di coniugare innovazione tecnologica, inclusività e ottimizzazione dell’esperienza utente.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/23689