The voice is the primary means of communication and expression for human beings, capable of translating thoughts and emotions into sound and representing both a functional and artistic medium. Its importance is often underestimated, with more focus placed on content than on the mode of expression, and only when it is altered or strained is its value and the need for care recognized. This is why it is essential to develop awareness, training, and prevention, especially in artistic and educational contexts, where it is used more intensively. From this perspective and from a passion for the voice and singing, the experimental project ‘IN-CANTO’ was born, designed to promote awareness, prevention, and vocal health within a student choir. The program involved teenagers between the ages of 14 and 19 in theoretical and practical lessons, addressing topics such as the anatomy and physiology of the voice, vocal hygiene rules, prevention strategies, and warm-up and emission management exercises, with particular attention to SOVTE (semi-occluded vocal tract exercises), recognized for their effectiveness in improving phonatory efficiency and reducing vocal effort. The choir proved to be an ideal context for observing individual and collective vocal growth, combining technique, emotion, and relationship. A significant part of the project focused on voice change, a delicate phase of adolescent development that requires education and awareness to prevent dysfunctional vocal behaviors. In the field of speech therapy, two cases of incomplete voice change were also analyzed, characterized by incorrect vocal strategies and laryngeal hypertonicity, treated with interventions aimed at restoring physiological vocal balance. “IN-CANTO” was born from the desire to enhance the role of the speech therapist as a key figure not only in rehabilitation but also in vocal training and prevention. Through educational and awareness-raising activities, speech therapists can spread a culture of vocal awareness and promote the safe, efficient, and harmonious use of phonation, both in the artistic and everyday spheres. Finally, the project aims to demonstrate how speech therapy can be an effective tool for preventing problems and promoting vocal well-being, encouraging individuals to become more aware and responsible in the use of their most authentic and natural instrument: the voice.

La voce è il principale strumento di comunicazione ed espressione dell’essere umano, capace di tradurre pensieri ed emozioni in suono e di rappresentare al tempo stesso un mezzo funzionale e artistico. Spesso se ne sottovaluta l’importanza, concentrandosi più sul contenuto che sulla modalità d’espressione e solo quando si altera o si affatica se ne riconosce il valore e la necessità di cura. Per questo è fondamentale sviluppare consapevolezza, allenamento e prevenzione, soprattutto nei contesti artistici e formativi, dove viene utilizzata con maggiore intensità. Da questa prospettiva e dalla passione per la voce e il canto nasce il progetto sperimentale “IN-CANTO”, ideato per promuovere la consapevolezza, la prevenzione e la salute vocale all’interno di un coro studentesco. Il percorso ha coinvolto adolescenti tra i 14 e i 19 anni in lezioni teoriche e pratiche, affrontando temi come l’anatomia e la fisiologia della voce, le norme di igiene vocale, le strategie di prevenzione e gli esercizi di riscaldamento e gestione dell’emissione con particolare attenzione ai SOVTE (esercizi a tratto vocale semi-occluso), riconosciuti per la loro efficacia nel migliorare l’efficienza fonatoria e ridurre lo sforzo vocale. Il coro si è rivelato un contesto ideale per osservare la crescita vocale individuale e collettiva, unendo tecnica, emozione e relazione. Una parte significativa del progetto ha riguardato la muta vocale, fase delicata dello sviluppo adolescenziale che richiede educazione e consapevolezza per prevenire comportamenti fonatori disfunzionali. In ambito logopedico sono stati inoltre analizzati due casi di muta vocale incompleta, caratterizzati da strategie fonatorie scorrette e ipertono laringeo, trattati con interventi mirati al ripristino di un equilibrio vocale fisiologico. “IN-CANTO” nasce quindi dal desiderio di valorizzare il ruolo del logopedista come figura chiave non solo nella riabilitazione, ma anche nella formazione e prevenzione vocale. Attraverso attività educative e di sensibilizzazione, il logopedista può diffondere una cultura della voce consapevole e promuovere un uso sicuro, efficiente e armonioso della fonazione, sia in ambito artistico che quotidiano. Il progetto mira infine a dimostrare come l’intervento logopedico possa essere uno strumento efficace di prevenzione e promozione del benessere vocale, favorendo la crescita di individui più consapevoli e responsabili nell’uso del proprio strumento più autentico e naturale: la voce.

“IN-CANTO” Il ruolo del logopedista nelle dinamiche vocali dell’adolescenza: muta vocale e attività canora degli studenti.

PACI, GAIA
2024/2025

Abstract

The voice is the primary means of communication and expression for human beings, capable of translating thoughts and emotions into sound and representing both a functional and artistic medium. Its importance is often underestimated, with more focus placed on content than on the mode of expression, and only when it is altered or strained is its value and the need for care recognized. This is why it is essential to develop awareness, training, and prevention, especially in artistic and educational contexts, where it is used more intensively. From this perspective and from a passion for the voice and singing, the experimental project ‘IN-CANTO’ was born, designed to promote awareness, prevention, and vocal health within a student choir. The program involved teenagers between the ages of 14 and 19 in theoretical and practical lessons, addressing topics such as the anatomy and physiology of the voice, vocal hygiene rules, prevention strategies, and warm-up and emission management exercises, with particular attention to SOVTE (semi-occluded vocal tract exercises), recognized for their effectiveness in improving phonatory efficiency and reducing vocal effort. The choir proved to be an ideal context for observing individual and collective vocal growth, combining technique, emotion, and relationship. A significant part of the project focused on voice change, a delicate phase of adolescent development that requires education and awareness to prevent dysfunctional vocal behaviors. In the field of speech therapy, two cases of incomplete voice change were also analyzed, characterized by incorrect vocal strategies and laryngeal hypertonicity, treated with interventions aimed at restoring physiological vocal balance. “IN-CANTO” was born from the desire to enhance the role of the speech therapist as a key figure not only in rehabilitation but also in vocal training and prevention. Through educational and awareness-raising activities, speech therapists can spread a culture of vocal awareness and promote the safe, efficient, and harmonious use of phonation, both in the artistic and everyday spheres. Finally, the project aims to demonstrate how speech therapy can be an effective tool for preventing problems and promoting vocal well-being, encouraging individuals to become more aware and responsible in the use of their most authentic and natural instrument: the voice.
2024
2025-11-14
“IN-CANTO” The role of the speech therapist in adolescent vocal dynamics: vocal muteness and singing activities among students.
La voce è il principale strumento di comunicazione ed espressione dell’essere umano, capace di tradurre pensieri ed emozioni in suono e di rappresentare al tempo stesso un mezzo funzionale e artistico. Spesso se ne sottovaluta l’importanza, concentrandosi più sul contenuto che sulla modalità d’espressione e solo quando si altera o si affatica se ne riconosce il valore e la necessità di cura. Per questo è fondamentale sviluppare consapevolezza, allenamento e prevenzione, soprattutto nei contesti artistici e formativi, dove viene utilizzata con maggiore intensità. Da questa prospettiva e dalla passione per la voce e il canto nasce il progetto sperimentale “IN-CANTO”, ideato per promuovere la consapevolezza, la prevenzione e la salute vocale all’interno di un coro studentesco. Il percorso ha coinvolto adolescenti tra i 14 e i 19 anni in lezioni teoriche e pratiche, affrontando temi come l’anatomia e la fisiologia della voce, le norme di igiene vocale, le strategie di prevenzione e gli esercizi di riscaldamento e gestione dell’emissione con particolare attenzione ai SOVTE (esercizi a tratto vocale semi-occluso), riconosciuti per la loro efficacia nel migliorare l’efficienza fonatoria e ridurre lo sforzo vocale. Il coro si è rivelato un contesto ideale per osservare la crescita vocale individuale e collettiva, unendo tecnica, emozione e relazione. Una parte significativa del progetto ha riguardato la muta vocale, fase delicata dello sviluppo adolescenziale che richiede educazione e consapevolezza per prevenire comportamenti fonatori disfunzionali. In ambito logopedico sono stati inoltre analizzati due casi di muta vocale incompleta, caratterizzati da strategie fonatorie scorrette e ipertono laringeo, trattati con interventi mirati al ripristino di un equilibrio vocale fisiologico. “IN-CANTO” nasce quindi dal desiderio di valorizzare il ruolo del logopedista come figura chiave non solo nella riabilitazione, ma anche nella formazione e prevenzione vocale. Attraverso attività educative e di sensibilizzazione, il logopedista può diffondere una cultura della voce consapevole e promuovere un uso sicuro, efficiente e armonioso della fonazione, sia in ambito artistico che quotidiano. Il progetto mira infine a dimostrare come l’intervento logopedico possa essere uno strumento efficace di prevenzione e promozione del benessere vocale, favorendo la crescita di individui più consapevoli e responsabili nell’uso del proprio strumento più autentico e naturale: la voce.
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