This thesis, entitled "Fairy tales as an educational and rehabilitative tool in the treatment of Eating Disorders" explores the use of fairy-tale narration as a methodology of educational intervention for those suffering from Eating Disorders. Through a theoretical analysis supported by scientific sources and specialist texts, the symbolic, evocative and transformative value of the fairy tale is investigated, in particular with regard to the promotion of self-awareness, emotional processing and the ability to verbalize one's experience. The central part of the work is dedicated to the planning and implementation of an educational intervention aimed at 17 patients with Eating Disorders, in which fairy tale reading was used as a tool for relational and expressive mediation. The results emerging from the project highlight how the fairy-tale approach, used in a rehabilitative educational context, can represent a valid support and can offer a protected space to explore profound themes through the metaphorical language of the fairy tale.

La presente tesi, intitolata "Le fiabe come strumento educativo e riabilitativo nel trattamento dei Disturbi della Nutrizione e dell'Alimentazione" esplora l'utilizzo della narrazione fiabesca come metodologia d'intervento educativo per chi soffre di DNA. Attraverso un' analisi teorica supportata da fonti scientifiche e testi specialistici, viene indagato il valore simbolico, evocativo e trasformativo della fiaba, in particolare per quanto riguarda la promozione della consapevolezza di sè, l'elaborazione emotiva e la capacità di verbalizzare il proprio vissuto. La parte centrale del lavoro è dedicata alla progettazione e realizzazione di un intervento educativo rivolto a 17 pazienti con DNA, in cui la lettura di fiaba è stata impiegata come strumento di mediazione relazionale ed espressiva. I risultati emersi dal progetto evidenziano come l'approccio fiabesco, impiegato in un contesto educativo riabilitativo, può rappresentare un valido supporto e può offrire uno spazio protetto per esplorare tematiche profonde attraverso il linguaggio metaforico della fiaba.

Le fiabe come strumento educativo riabilitativo nel trattamento dei Disturbi della Nutrizione e dell'Alimentazione

LOSCALZO, ANGELICA
2024/2025

Abstract

This thesis, entitled "Fairy tales as an educational and rehabilitative tool in the treatment of Eating Disorders" explores the use of fairy-tale narration as a methodology of educational intervention for those suffering from Eating Disorders. Through a theoretical analysis supported by scientific sources and specialist texts, the symbolic, evocative and transformative value of the fairy tale is investigated, in particular with regard to the promotion of self-awareness, emotional processing and the ability to verbalize one's experience. The central part of the work is dedicated to the planning and implementation of an educational intervention aimed at 17 patients with Eating Disorders, in which fairy tale reading was used as a tool for relational and expressive mediation. The results emerging from the project highlight how the fairy-tale approach, used in a rehabilitative educational context, can represent a valid support and can offer a protected space to explore profound themes through the metaphorical language of the fairy tale.
2024
2025-11-14
Fairy tales as an educational and rehabilitative tool in the treatment of Eating Disorders
La presente tesi, intitolata "Le fiabe come strumento educativo e riabilitativo nel trattamento dei Disturbi della Nutrizione e dell'Alimentazione" esplora l'utilizzo della narrazione fiabesca come metodologia d'intervento educativo per chi soffre di DNA. Attraverso un' analisi teorica supportata da fonti scientifiche e testi specialistici, viene indagato il valore simbolico, evocativo e trasformativo della fiaba, in particolare per quanto riguarda la promozione della consapevolezza di sè, l'elaborazione emotiva e la capacità di verbalizzare il proprio vissuto. La parte centrale del lavoro è dedicata alla progettazione e realizzazione di un intervento educativo rivolto a 17 pazienti con DNA, in cui la lettura di fiaba è stata impiegata come strumento di mediazione relazionale ed espressiva. I risultati emersi dal progetto evidenziano come l'approccio fiabesco, impiegato in un contesto educativo riabilitativo, può rappresentare un valido supporto e può offrire uno spazio protetto per esplorare tematiche profonde attraverso il linguaggio metaforico della fiaba.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FRONTESPIZIO FIRMATO 1 (1).pdf

non disponibili

Dimensione 32.93 kB
Formato Adobe PDF
32.93 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/24088