ENGLISH ABSTRACT Introduction: In the health and social context, an important indicator of the quality of care is patient satisfaction, which is strongly influenced by the nursing care received. Many of the studies conducted so far have explored the quality of pediatric nursing through parental intermediation, not considering the real views of children and / or adolescents. The objective of this review is to summarize the results of studies comparing the level of perceived satisfaction of children and their parents in respect to general nursing. This is in order to guarantee support information to be able to plan an ever more personalized assistance of quality and satisfaction both for the family and for the young patients. Materials and Methods: A supplementary literature review conducted on the MedLine database, through PubMed, and the CINAHL database, was performed to identify the primary studies that investigated the level of perceived satisfaction of both pediatric patients and their parents. Results: 9 studies included in the review were selected and they identified three main themes: "Main factors related to satisfaction", "Comparison of satisfaction among children / adolescents and their parents / caregivers" and "Assessment tools". Conclusions: Developing methods to enable nurses to be more effective in communicating with children / adolescents and involving them in decisions is a next step that will lead to a trustworthy relationship between health worker-child-parents. On the base of a healing relationship the nurse must show empathy, warmth, respect, kindness, confidentiality and, less so, a feeling of security. Pain management, promoting recreational activities, the presence of games and a colorful and cheerful environment are related to patient and family satisfaction. Making a comparison between children and their parents guarantees the opportunity to understand the needs of both, in order to calibrate the care process satisfying both the little patient and his family in the best possible way.

ABSTRACT Introduzione: Nel contesto sanitario e sociale, un’importante indicatore della qualità delle cure è la soddisfazione del paziente che è fortemente influenzata all'assistenza infermieristica ricevuta. Molti degli studi fino ad ora condotti hanno esplorato la qualità dell'assistenza infermieristica pediatrica attraverso l'intermediazione dei genitori, non considerando i reali punti di vista dei bambini e/o adolescenti. L’obiettivo di questa revisione è quello di riassumere i risultati degli studi che confrontano il livello di soddisfazione percepita dai bambini e dai loro genitori rispetto all’assistenza infermieristica generale. Ciò al fine di garantire informazioni di supporto per poter programmare una assistenza sempre più personalizzata, di qualità e gradimento sia per la famiglia che per i piccoli pazienti. Materiali e metodi: È stata eseguita una revisione integrativa della letteratura, condotta sulla banca dati MedLine, attraverso PubMed, e la banca dati CINAHL, per identificare i studi primari che hanno indagato sul livello di soddisfazione percepita sia dai pazienti pediatrici che i loro genitori. Risultati: Sono stati selezionati 9 studi inclusi nella revisione che hanno permesso di identificare tre tematiche principali: “principali fattori correlati alla soddisfazione”, “comparazione della soddisfazione tra bambini/adolescenti e i loro genitori/caregiver” e “strumenti di valutazione”. Conclusioni: Lo sviluppo di metodi per consentire agli infermieri di essere più efficaci nella comunicazione con i bambini/adolescenti e di coinvolgerli nelle decisioni è un passo successivo che condurrà verso una relazione di fiducia tra operatore sanitario-bambino-genitori. Alla base di una relazione curativa l’infermiere deve mostrare empatia, calore, rispetto, gentilezza, riservatezza e, nonché meno, sensazione di sicurezza. La gestione del dolore, promuovere attività ricreative, la presenza di giochi e un ambiente colorato ed allegro è significativamente associata alla soddisfazione del paziente e della famiglia. Eseguire un confronto tra i bambini ed i loro genitori garantisce l’opportunità di comprendere le esigenze di entrambi, in modo da tarare il processo assistenziale soddisfacendo al meglio sia il piccolo paziente che la sua famiglia.

La soddisfazione dei bambini e dei genitori rispetto all'assistenza infermieristica pediatrica: una revisione integrativa.

CASCIO, GLORIA
2019/2020

Abstract

ENGLISH ABSTRACT Introduction: In the health and social context, an important indicator of the quality of care is patient satisfaction, which is strongly influenced by the nursing care received. Many of the studies conducted so far have explored the quality of pediatric nursing through parental intermediation, not considering the real views of children and / or adolescents. The objective of this review is to summarize the results of studies comparing the level of perceived satisfaction of children and their parents in respect to general nursing. This is in order to guarantee support information to be able to plan an ever more personalized assistance of quality and satisfaction both for the family and for the young patients. Materials and Methods: A supplementary literature review conducted on the MedLine database, through PubMed, and the CINAHL database, was performed to identify the primary studies that investigated the level of perceived satisfaction of both pediatric patients and their parents. Results: 9 studies included in the review were selected and they identified three main themes: "Main factors related to satisfaction", "Comparison of satisfaction among children / adolescents and their parents / caregivers" and "Assessment tools". Conclusions: Developing methods to enable nurses to be more effective in communicating with children / adolescents and involving them in decisions is a next step that will lead to a trustworthy relationship between health worker-child-parents. On the base of a healing relationship the nurse must show empathy, warmth, respect, kindness, confidentiality and, less so, a feeling of security. Pain management, promoting recreational activities, the presence of games and a colorful and cheerful environment are related to patient and family satisfaction. Making a comparison between children and their parents guarantees the opportunity to understand the needs of both, in order to calibrate the care process satisfying both the little patient and his family in the best possible way.
2019
2020-11-26
Children and parents' satisfaction with pediatric nursing care: an integrative review.
ABSTRACT Introduzione: Nel contesto sanitario e sociale, un’importante indicatore della qualità delle cure è la soddisfazione del paziente che è fortemente influenzata all'assistenza infermieristica ricevuta. Molti degli studi fino ad ora condotti hanno esplorato la qualità dell'assistenza infermieristica pediatrica attraverso l'intermediazione dei genitori, non considerando i reali punti di vista dei bambini e/o adolescenti. L’obiettivo di questa revisione è quello di riassumere i risultati degli studi che confrontano il livello di soddisfazione percepita dai bambini e dai loro genitori rispetto all’assistenza infermieristica generale. Ciò al fine di garantire informazioni di supporto per poter programmare una assistenza sempre più personalizzata, di qualità e gradimento sia per la famiglia che per i piccoli pazienti. Materiali e metodi: È stata eseguita una revisione integrativa della letteratura, condotta sulla banca dati MedLine, attraverso PubMed, e la banca dati CINAHL, per identificare i studi primari che hanno indagato sul livello di soddisfazione percepita sia dai pazienti pediatrici che i loro genitori. Risultati: Sono stati selezionati 9 studi inclusi nella revisione che hanno permesso di identificare tre tematiche principali: “principali fattori correlati alla soddisfazione”, “comparazione della soddisfazione tra bambini/adolescenti e i loro genitori/caregiver” e “strumenti di valutazione”. Conclusioni: Lo sviluppo di metodi per consentire agli infermieri di essere più efficaci nella comunicazione con i bambini/adolescenti e di coinvolgerli nelle decisioni è un passo successivo che condurrà verso una relazione di fiducia tra operatore sanitario-bambino-genitori. Alla base di una relazione curativa l’infermiere deve mostrare empatia, calore, rispetto, gentilezza, riservatezza e, nonché meno, sensazione di sicurezza. La gestione del dolore, promuovere attività ricreative, la presenza di giochi e un ambiente colorato ed allegro è significativamente associata alla soddisfazione del paziente e della famiglia. Eseguire un confronto tra i bambini ed i loro genitori garantisce l’opportunità di comprendere le esigenze di entrambi, in modo da tarare il processo assistenziale soddisfacendo al meglio sia il piccolo paziente che la sua famiglia.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/3052