The main topic of this thesis is the e-Commerce. It is a rapidly evolving market that over time is becoming more and more an integral part of our daily lives. Below will be analyzed all the fundamental aspects of online commerce, starting from its birth and therefore from how the evolution of the internet has led today's consumers to be able to buy anything through a mobile device, up to analyze its impact from a point of view of the changes that it has brought in the life of all of us and also from a point of view of turnover , both in Italy and in the world. Then all the most important advantages and disadvantages of this new market are analyzed, supported by the description of the largest e-Commerce in the world, Amazon. The second part of the thesis deals with the protection of consumer rights, over time it has become an increasingly delicate topic due to the enormous evolution of technology that has also led to new forms of violation of privacy but above all fraud, for this reason it needs a very accurate discipline and also that it is constantly updated in step with technological development. Finally, the extremely current problem given by the health emergency "Covid-19", in which e-Commerce has played a fundamental role allowing both producers and consumers to continue to carry out their daily activities even while staying at home, is addressed.
L’argomento principale di questa tesi è quello dell’e-Commerce. Si tratta di un mercato in forte evoluzione che con il tempo sta diventando sempre più parte integrante della nostra quotidianità. Di seguito verranno affrontati tutti gli aspetti fondamentali del commercio online, partendo dalla sua nascita e quindi da come l’evoluzione di internet abbia portato i consumatori di oggi a poter acquistare qualsiasi cosa tramite un dispositivo mobile, fino ad analizzarne il suo impatto da un punto di vista dei cambiamenti che ha portato nella vita di tutti noi e anche da un punto di vista di fatturato, sia in Italia che nel mondo. Successivamente vengono analizzati tutti i più importanti vantaggi e svantaggi di questo nuovo mercato, supportati dalla descrizione del più grande e-Commerce al mondo, Amazon. La seconda parte della tesi tratta della tutela dei diritti del consumatore, nel corso del tempo è diventato un argomento sempre più delicato a causa dell’enorme evoluzione della tecnologia che ha portato anche a nuove forme di violazione della privacy ma soprattutto di truffa, proprio per questo necessita di una disciplina molto accurata e anche che sia in continuo aggiornamento di pari passo con lo sviluppo tecnologico. Infine viene trattato il problema estremamente attuale dato dall’emergenza sanitaria “Covid-19”, in cui l’e-Commerce ha avuto un ruolo fondamentale permettendo sia ai produttori che ai consumatori di poter continuare a svolgere le loro attività quotidiane anche stando a casa.
E-commerce e tutela dei diritti del consumatore
SCOGNAMIGLIO, MIREA
2019/2020
Abstract
The main topic of this thesis is the e-Commerce. It is a rapidly evolving market that over time is becoming more and more an integral part of our daily lives. Below will be analyzed all the fundamental aspects of online commerce, starting from its birth and therefore from how the evolution of the internet has led today's consumers to be able to buy anything through a mobile device, up to analyze its impact from a point of view of the changes that it has brought in the life of all of us and also from a point of view of turnover , both in Italy and in the world. Then all the most important advantages and disadvantages of this new market are analyzed, supported by the description of the largest e-Commerce in the world, Amazon. The second part of the thesis deals with the protection of consumer rights, over time it has become an increasingly delicate topic due to the enormous evolution of technology that has also led to new forms of violation of privacy but above all fraud, for this reason it needs a very accurate discipline and also that it is constantly updated in step with technological development. Finally, the extremely current problem given by the health emergency "Covid-19", in which e-Commerce has played a fundamental role allowing both producers and consumers to continue to carry out their daily activities even while staying at home, is addressed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Triennale 2020 Mirea Scognamiglio.pdf
Open Access dal 13/12/2023
Dimensione
1.06 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.06 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.12075/3924