This thesis analyses the effects of public R&D tax credits and subsidies on Norwegian firms in the period 2012-2014: the dataset is provided by CIS and comprises data about 5045 Norwegian companies, among which 670 received R&D grants by the government in the reference period. Using the Propensity Score Matching (PSM) and analysing the Average Treatment Effects on the Treated (ATTs), we show that public R&D incentives may have enhanced companies’ R&D expenditure and contributed to the creation of new products and services, most of them new to the market: therefore, we find statistically significant evidence of output additionality effects and some hints of the presence while, in terms of input additionality, the impacts appear to be less relevant.
Questa tesi analizza gli effetti dei crediti d'imposta e dei sussidi pubblici di R&S sulle imprese norvegesi nel periodo 2012-2014: il dataset è fornito dal CIS e comprende dati su 5045 aziende norvegesi, di cui 670 hanno ricevuto contributi in R&S dal governo nel periodo di riferimento. Utilizzando il Propensity Score Matching (PSM) e analizzando gli effetti medi del trattamento sui trattati (ATT), dimostriamo che gli incentivi pubblici in R&S possono aver aumentato la spesa in R&S delle aziende e contribuito alla creazione di nuovi prodotti e servizi, molti dei quali nuovi per il mercato: troviamo, quindi, evidenze statisticamente significative di effetti di addizionalità dell'output mentre in termini e alcuni accenni alla presenza di addizionalità degli input l’impatto risulta meno rilevante.
Evaluating the impact of Research and Development policies: the case of Norway
GIAMPIERI, SARAH
2019/2020
Abstract
This thesis analyses the effects of public R&D tax credits and subsidies on Norwegian firms in the period 2012-2014: the dataset is provided by CIS and comprises data about 5045 Norwegian companies, among which 670 received R&D grants by the government in the reference period. Using the Propensity Score Matching (PSM) and analysing the Average Treatment Effects on the Treated (ATTs), we show that public R&D incentives may have enhanced companies’ R&D expenditure and contributed to the creation of new products and services, most of them new to the market: therefore, we find statistically significant evidence of output additionality effects and some hints of the presence while, in terms of input additionality, the impacts appear to be less relevant.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/4416