This work aims at exploring current digital marketing approaches, adopted by small and medium companies working in the wine sector, located in the Marche region. In the first chapter an overview of the market is provided. Starting from the wider agri-food sector, the work will explore the global wine market, proceeding from the production to the trade stages. Afterwards, the focus shifts to the local production of wine in Italy, presenting the elements which characterize the wine market in our country. The second chapter deals with the topic of digital marketing in general, starting from the observation of the digital approaches currently adopted, going through the analysis of consumer's behaviour and ending with the observation of the tools currently used in a digital strategy and how to measure their effectiveness. In the last chapter, a qualitative exploratory analysis is conducted ;data are gathered using semi-structured interview carried out on a sample of five companies located in Marche region. Current trends in digital marketing in the wine market were examined. From the interviews emerged the motivations for their online presence, the strategies the companies use, the results related to the implementation of the strategy and the challenges that they have to face in this market.

Il presente lavoro di tesi si propone di esplorare gli attuali approcci al marketing digitale, adottati dalle piccole e medie imprese che operano nel settore vitivinicolo nelle Marche. Nel primo capitolo viene fornita una panoramica del mercato. Partendo dal più ampio settore agroalimentare, il lavoro esplorerà il mercato globale del vino, procedendo dalle fasi di produzione a quelle commerciali. Successivamente, l'attenzione si sposta sulla produzione locale di vino in Italia, presentando gli elementi che caratterizzano il mercato del vino nel nostro Paese. Il secondo capitolo affronta il tema del marketing digitale in generale, partendo dall'osservazione degli approcci digitali attualmente adottati, passando per l'analisi dei comportamenti dei consumatori, per finire con l'osservazione degli strumenti attualmente utilizzati in una strategia digitale e come misurarne l'efficacia. Nell'ultimo capitolo viene condotta un'analisi esplorativa qualitativa; i dati sono raccolti attraverso un'intervista semi-strutturata condotta su un campione di cinque aziende marchigiane. Sono state esaminate le tendenze attuali del marketing digitale nel mercato del vino. Dalle interviste sono emerse le motivazioni della loro presenza online, le strategie utilizzate dalle aziende, i risultati relativi all'implementazione della strategia e le sfide che devono affrontare in questo mercato.

IL DIGITAL MARKETING NEL SETTORE VITIVINICOLO: UN’ANALISI ESPLORATIVA DELLE PMI ITALIANE

SCARCELLI, FRANCESCA
2019/2020

Abstract

This work aims at exploring current digital marketing approaches, adopted by small and medium companies working in the wine sector, located in the Marche region. In the first chapter an overview of the market is provided. Starting from the wider agri-food sector, the work will explore the global wine market, proceeding from the production to the trade stages. Afterwards, the focus shifts to the local production of wine in Italy, presenting the elements which characterize the wine market in our country. The second chapter deals with the topic of digital marketing in general, starting from the observation of the digital approaches currently adopted, going through the analysis of consumer's behaviour and ending with the observation of the tools currently used in a digital strategy and how to measure their effectiveness. In the last chapter, a qualitative exploratory analysis is conducted ;data are gathered using semi-structured interview carried out on a sample of five companies located in Marche region. Current trends in digital marketing in the wine market were examined. From the interviews emerged the motivations for their online presence, the strategies the companies use, the results related to the implementation of the strategy and the challenges that they have to face in this market.
2019
2021-02-13
Developing digital marketing strategies in the wine sector: an exploration of Italian SMEs
Il presente lavoro di tesi si propone di esplorare gli attuali approcci al marketing digitale, adottati dalle piccole e medie imprese che operano nel settore vitivinicolo nelle Marche. Nel primo capitolo viene fornita una panoramica del mercato. Partendo dal più ampio settore agroalimentare, il lavoro esplorerà il mercato globale del vino, procedendo dalle fasi di produzione a quelle commerciali. Successivamente, l'attenzione si sposta sulla produzione locale di vino in Italia, presentando gli elementi che caratterizzano il mercato del vino nel nostro Paese. Il secondo capitolo affronta il tema del marketing digitale in generale, partendo dall'osservazione degli approcci digitali attualmente adottati, passando per l'analisi dei comportamenti dei consumatori, per finire con l'osservazione degli strumenti attualmente utilizzati in una strategia digitale e come misurarne l'efficacia. Nell'ultimo capitolo viene condotta un'analisi esplorativa qualitativa; i dati sono raccolti attraverso un'intervista semi-strutturata condotta su un campione di cinque aziende marchigiane. Sono state esaminate le tendenze attuali del marketing digitale nel mercato del vino. Dalle interviste sono emerse le motivazioni della loro presenza online, le strategie utilizzate dalle aziende, i risultati relativi all'implementazione della strategia e le sfide che devono affrontare in questo mercato.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/4649