This study aims at introducing the concept of ICT Governance as a powerful tool to support, control and monitor the extensive use of Information Communication Technology that firms need in their business nowadays to be competitive, up with the times and quickly responsive to a very fast-changing reality. In addition to this, the huge ICT business needs require real investments and substantial costs. Finally, the high costs and focus on ICT development might deviate the real goal of this spending: pursuing the business strategy. The thesis will consider mostly Multinational Enterprises and Groups as the last chapter will analyze the real case of the functioning of ICT Governance within Ariston Thermo Group, the bigger multinational reality in terms of turnover in Marche Region. The study will define, in the first place, the concept of Information System and Information and Communication Technology, its evolution over the years and its relevance for business scopes. Secondly, the first chapter will examine the importance of ICT investments under the perspective of the organization’s needs, breaking down the concept in the most innovative tools and trends dictated by the concept of Digital Transformation. The second chapter will go into depth on the notion of Information and Communication Technology Governance, showing the main frameworks that regulates the role and their range of action, highlighting the benefits and risks that implementing this might bring. As previously anticipated, the third section of the study will treat the ICT Governance subject from the internal perspective of Ariston Thermo Group, a company located in the Marche Region, (operating in the thermal comfort sector) showing the actual procedures and processes of the team inside the firm, putting into practice part of the frameworks exposed beforehand

Lo studio ha lo scopo di introdurre il concetto di ICT Governance come un potente strumento per supportare, controllare e monitorare l'ampio uso dell’Information and Communications Technology di cui le aziende hanno bisogno nel loro business per essere competitive, al passo con i tempi ed essere reattive alla dinamicità della realtà di oggi. Le grandi esigenze ICT però, chiedono grandi investimenti e costi sostanziali. Inoltre, il focus allo sviluppo dell’ICT all’interno dell’aziend potrebbe deviare il vero obiettivo di questa spesa: perseguire la strategia aziendale. Lo studio ha come scope le grandi imprese e i gruppi multinazionali, con un’analisi finale dell’ICT Governance all'interno del gruppo Ariston Thermo, la più grande realtà aziendale in termini di fatturato nella regione Marche. Lo studio definirà, in primo luogo, il concetto dei Sistemi Informativi e dell’ICT, la loro evoluzione nel corso degli anni e la loro rilevanza per gli scopi aziendali. In secondo luogo, il primo capitolo esaminerà l'importanza degli investimenti nelle TIC nella prospettiva delle esigenze dell'organizzazione, suddividendo il concetto negli strumenti e nelle tendenze più innovativi dettati dal concetto di trasformazione digitale. Il secondo capitolo approfondirà la nozione di Governance dell’ICT, mostrando i principali framework che ne regolano il ruolo ed il raggio d'azione. Come precedentemente anticipato, la terza sezione dello studio tratterà il tema della Governance ICT dal punto di vista interno di Ariston Thermo Group, una società operante nel settore del comfort termico. L’analisi mostrerà le procedure e i processi effettivi del team all'interno dell'azienda, mettendo in pratica parte dei framework esposti in precedenza.

The evolution of business information system and the role of Information and Communication Technology Governance: “The Ariston Thermo Group Case Study”

BELVEDERESI, FRANCESCA
2018/2019

Abstract

This study aims at introducing the concept of ICT Governance as a powerful tool to support, control and monitor the extensive use of Information Communication Technology that firms need in their business nowadays to be competitive, up with the times and quickly responsive to a very fast-changing reality. In addition to this, the huge ICT business needs require real investments and substantial costs. Finally, the high costs and focus on ICT development might deviate the real goal of this spending: pursuing the business strategy. The thesis will consider mostly Multinational Enterprises and Groups as the last chapter will analyze the real case of the functioning of ICT Governance within Ariston Thermo Group, the bigger multinational reality in terms of turnover in Marche Region. The study will define, in the first place, the concept of Information System and Information and Communication Technology, its evolution over the years and its relevance for business scopes. Secondly, the first chapter will examine the importance of ICT investments under the perspective of the organization’s needs, breaking down the concept in the most innovative tools and trends dictated by the concept of Digital Transformation. The second chapter will go into depth on the notion of Information and Communication Technology Governance, showing the main frameworks that regulates the role and their range of action, highlighting the benefits and risks that implementing this might bring. As previously anticipated, the third section of the study will treat the ICT Governance subject from the internal perspective of Ariston Thermo Group, a company located in the Marche Region, (operating in the thermal comfort sector) showing the actual procedures and processes of the team inside the firm, putting into practice part of the frameworks exposed beforehand
2018
2020-02-15
The evolution of business information system and the role of Information and Communication Technology Governance: “The Ariston Thermo Group Case Study”
Lo studio ha lo scopo di introdurre il concetto di ICT Governance come un potente strumento per supportare, controllare e monitorare l'ampio uso dell’Information and Communications Technology di cui le aziende hanno bisogno nel loro business per essere competitive, al passo con i tempi ed essere reattive alla dinamicità della realtà di oggi. Le grandi esigenze ICT però, chiedono grandi investimenti e costi sostanziali. Inoltre, il focus allo sviluppo dell’ICT all’interno dell’aziend potrebbe deviare il vero obiettivo di questa spesa: perseguire la strategia aziendale. Lo studio ha come scope le grandi imprese e i gruppi multinazionali, con un’analisi finale dell’ICT Governance all'interno del gruppo Ariston Thermo, la più grande realtà aziendale in termini di fatturato nella regione Marche. Lo studio definirà, in primo luogo, il concetto dei Sistemi Informativi e dell’ICT, la loro evoluzione nel corso degli anni e la loro rilevanza per gli scopi aziendali. In secondo luogo, il primo capitolo esaminerà l'importanza degli investimenti nelle TIC nella prospettiva delle esigenze dell'organizzazione, suddividendo il concetto negli strumenti e nelle tendenze più innovativi dettati dal concetto di trasformazione digitale. Il secondo capitolo approfondirà la nozione di Governance dell’ICT, mostrando i principali framework che ne regolano il ruolo ed il raggio d'azione. Come precedentemente anticipato, la terza sezione dello studio tratterà il tema della Governance ICT dal punto di vista interno di Ariston Thermo Group, una società operante nel settore del comfort termico. L’analisi mostrerà le procedure e i processi effettivi del team all'interno dell'azienda, mettendo in pratica parte dei framework esposti in precedenza.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI FB-CORRETTA.pdf

Open Access dal 15/02/2022

Dimensione 1.12 MB
Formato Adobe PDF
1.12 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/6467