Already in many countries around the world, the use of polymeric materials within asphalt mixtures for the construction of road pavements, is widespread for an increase of performance and durability. As part of this work, on various type of asphalt mixtures the experimental investigations were carried out. The activity defined was preceded by a physical characterization of the mixtures in terms of particle size composition and percentage of bitumen, which led to the definition of a Mix Design. From this it was possible to create specimens of bituminous conglomerate with the addition of MSW on which the volumetric properties were determined and the mechanical properties were studied by means of indirect tensile modulus tests (ITSM), indirect tensile strength tests (ITS) and fatigue test (ITF). The results of the research show that as the percentage of plastic included in the various mixtures increases, there is an increase in the modulus as well as in the breaking strength due to indirect traction, with a consequent increase in brittleness. The fatigue behavior appears to improve, especially for mixtures containing 2% of MSW plastic.

Già in molti paesi nel mondo l’utilizzo di materiali polimerici, all’interno dei conglomerati bituminosi per la realizzazione di pavimentazioni stradali, è largamente diffuso in quanto si è riscontrato un aumento delle prestazioni sia a livello di performance che di durabilità. Nell’ambito del presente lavoro sono stati confezionati in laboratorio, con pressa giratoria, provini di conglomerato bituminoso sui quali sono state svolte le indagini sperimentali. L’attività descritta è stata preceduta da una caratterizzazione fisica delle miscele in termini di composizione granulometrica e percentuale di bitume, che ha portato alla definizione di un Mix Design. Da questo è stato possibile realizzare provini di conglomerato bituminoso con aggiunta di plastiche da RSU su cui sono state determinate le proprietà volumetriche e, sono state studiate le proprietà meccaniche mediante prove di modulo a trazione indiretta (ITSM), prove di resistenza a trazione indiretta (ITS) e prove a fatica (ITF). Dai risultati della ricerca si nota che all'aumentare della percentuale di plastica, inserita nelle varie miscele, corrisponde un aumento del modulo così come della resistenza a rottura per trazione indiretta, con un conseguente aumento della fragilità. Il comportamento a fatica sembra migliorare, in particolare per le miscele contenenti il 2% di plastica da RSU.

Analisi Prestazionale di Conglomerati Bituminosi Contenenti Plastiche da RSU

MIGLIORI, ALESSIO
2020/2021

Abstract

Already in many countries around the world, the use of polymeric materials within asphalt mixtures for the construction of road pavements, is widespread for an increase of performance and durability. As part of this work, on various type of asphalt mixtures the experimental investigations were carried out. The activity defined was preceded by a physical characterization of the mixtures in terms of particle size composition and percentage of bitumen, which led to the definition of a Mix Design. From this it was possible to create specimens of bituminous conglomerate with the addition of MSW on which the volumetric properties were determined and the mechanical properties were studied by means of indirect tensile modulus tests (ITSM), indirect tensile strength tests (ITS) and fatigue test (ITF). The results of the research show that as the percentage of plastic included in the various mixtures increases, there is an increase in the modulus as well as in the breaking strength due to indirect traction, with a consequent increase in brittleness. The fatigue behavior appears to improve, especially for mixtures containing 2% of MSW plastic.
2020
2022-02-14
Performance Analysis of Asphalt Mixtures Containing Plastic from Municipal Solid Wastes
Già in molti paesi nel mondo l’utilizzo di materiali polimerici, all’interno dei conglomerati bituminosi per la realizzazione di pavimentazioni stradali, è largamente diffuso in quanto si è riscontrato un aumento delle prestazioni sia a livello di performance che di durabilità. Nell’ambito del presente lavoro sono stati confezionati in laboratorio, con pressa giratoria, provini di conglomerato bituminoso sui quali sono state svolte le indagini sperimentali. L’attività descritta è stata preceduta da una caratterizzazione fisica delle miscele in termini di composizione granulometrica e percentuale di bitume, che ha portato alla definizione di un Mix Design. Da questo è stato possibile realizzare provini di conglomerato bituminoso con aggiunta di plastiche da RSU su cui sono state determinate le proprietà volumetriche e, sono state studiate le proprietà meccaniche mediante prove di modulo a trazione indiretta (ITSM), prove di resistenza a trazione indiretta (ITS) e prove a fatica (ITF). Dai risultati della ricerca si nota che all'aumentare della percentuale di plastica, inserita nelle varie miscele, corrisponde un aumento del modulo così come della resistenza a rottura per trazione indiretta, con un conseguente aumento della fragilità. Il comportamento a fatica sembra migliorare, in particolare per le miscele contenenti il 2% di plastica da RSU.
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