In this paper there will be analyzed the differences between countries in doing business. For this particular case, Sweden and Italy have been chosen. They are two European countries that present main differences in culture, that is translated in highly different societies, what also has an impact in doing business, as it will be shown. I could experience these differences in behavior while working as an intern in (Bellitalia) in Sweden, being an Italian student. I could experience cultural crashes, that are also theoretically explained in the following pages. This paper is composed by three chapters with the last purpose of compare, analyze and explain the characteristics and particularities between Italy and Sweden doing business: company cultures, ways of internationalization and penetration of new markets, among others. The first chapter, called “Cultural perspective in doing business” gives an introduction about the importance and impact of cultures in companies and business and a general cultural comparison between Sweden and Italy and the core values and characteristics of both countries. The second chapter gets more in deep in cultural aspects between these two countries. Through the Cultural Dimension Theory of Hofstede, it will be analyzed how societies are different and how it has an influence in behavior. In order to finish, the paper will be concluded with material examples. In the last years where our world became highly globalized, internationalization seems to be directly linked with the phenomenon of differences in cultures and behavior. Even if it is true that globalization also played the part in homogenize cultures and palliate differences, it is undeniable that where a company is based, defines its core values, according to the society where it acts when it is constituted. Volvo, a Swedish company and Fiat an Italian company, being similar companies, moving in similar markets, will be used as example to show everything that has been previously written.

In questo articolo saranno analizzate le differenze tra i paesi nel fare affari. Per questo caso particolare, sono state scelte Svezia e Italia. Sono due paesi europei che presentano grandi differenze culturali, che si traducono in società molto diverse, hanno anche un impatto nel fare affari, come verrà mostrato. Ho potuto sperimentare queste differenze di comportamento mentre lavoravo come stagista in (Bellitalia) in Svezia, essendo uno studente italiano. Ho potuto sperimentare crash culturali, che sono anche teoricamente spiegati nelle pagine seguenti. Questo articolo è composto da tre capitoli con lo scopo ultimo di confrontare, analizzare e spiegare le caratteristiche e le particolarità tra l'Italia e la Svezia che fanno business: culture aziendali, modi di internazionalizzazione e penetrazione di nuovi mercati, tra gli altri. Il primo capitolo, chiamato "La prospettiva culturale nel fare affari", fornisce un'introduzione sull'importanza e l'impatto delle culture nelle aziende e negli affari e un confronto culturale generale tra Svezia e Italia e i valori e le caratteristiche fondamentali di entrambi i paesi. Il secondo capitolo entra più in profondità negli aspetti culturali tra questi due paesi. Attraverso la teoria della dimensione culturale di Hofstede, sarà analizzato come le società sono diverse e come questo ha un'influenza nel comportamento. Per finire, l'articolo sarà concluso con esempi materiali. Negli ultimi anni in cui il nostro mondo è diventato altamente globalizzato, l'internazionalizzazione sembra essere direttamente collegata al fenomeno delle differenze di culture e comportamenti. Anche se è vero che la globalizzazione ha anche giocato la parte nell'omogeneizzare le culture e palliare le differenze, è innegabile che dove un'azienda è basata, definisce i suoi valori fondamentali, secondo la società in cui agisce quando è costituita. Volvo, un'azienda svedese e Fiat un'azienda italiana, essendo aziende simili, che si muovono in mercati simili, saranno usate come esempio per mostrare tutto ciò che è stato precedentemente scritto.

Culture differenti nel fare business

BRACONI, LEONARDO
2020/2021

Abstract

In this paper there will be analyzed the differences between countries in doing business. For this particular case, Sweden and Italy have been chosen. They are two European countries that present main differences in culture, that is translated in highly different societies, what also has an impact in doing business, as it will be shown. I could experience these differences in behavior while working as an intern in (Bellitalia) in Sweden, being an Italian student. I could experience cultural crashes, that are also theoretically explained in the following pages. This paper is composed by three chapters with the last purpose of compare, analyze and explain the characteristics and particularities between Italy and Sweden doing business: company cultures, ways of internationalization and penetration of new markets, among others. The first chapter, called “Cultural perspective in doing business” gives an introduction about the importance and impact of cultures in companies and business and a general cultural comparison between Sweden and Italy and the core values and characteristics of both countries. The second chapter gets more in deep in cultural aspects between these two countries. Through the Cultural Dimension Theory of Hofstede, it will be analyzed how societies are different and how it has an influence in behavior. In order to finish, the paper will be concluded with material examples. In the last years where our world became highly globalized, internationalization seems to be directly linked with the phenomenon of differences in cultures and behavior. Even if it is true that globalization also played the part in homogenize cultures and palliate differences, it is undeniable that where a company is based, defines its core values, according to the society where it acts when it is constituted. Volvo, a Swedish company and Fiat an Italian company, being similar companies, moving in similar markets, will be used as example to show everything that has been previously written.
2020
2022-02-18
Different cultures in doing business
In questo articolo saranno analizzate le differenze tra i paesi nel fare affari. Per questo caso particolare, sono state scelte Svezia e Italia. Sono due paesi europei che presentano grandi differenze culturali, che si traducono in società molto diverse, hanno anche un impatto nel fare affari, come verrà mostrato. Ho potuto sperimentare queste differenze di comportamento mentre lavoravo come stagista in (Bellitalia) in Svezia, essendo uno studente italiano. Ho potuto sperimentare crash culturali, che sono anche teoricamente spiegati nelle pagine seguenti. Questo articolo è composto da tre capitoli con lo scopo ultimo di confrontare, analizzare e spiegare le caratteristiche e le particolarità tra l'Italia e la Svezia che fanno business: culture aziendali, modi di internazionalizzazione e penetrazione di nuovi mercati, tra gli altri. Il primo capitolo, chiamato "La prospettiva culturale nel fare affari", fornisce un'introduzione sull'importanza e l'impatto delle culture nelle aziende e negli affari e un confronto culturale generale tra Svezia e Italia e i valori e le caratteristiche fondamentali di entrambi i paesi. Il secondo capitolo entra più in profondità negli aspetti culturali tra questi due paesi. Attraverso la teoria della dimensione culturale di Hofstede, sarà analizzato come le società sono diverse e come questo ha un'influenza nel comportamento. Per finire, l'articolo sarà concluso con esempi materiali. Negli ultimi anni in cui il nostro mondo è diventato altamente globalizzato, l'internazionalizzazione sembra essere direttamente collegata al fenomeno delle differenze di culture e comportamenti. Anche se è vero che la globalizzazione ha anche giocato la parte nell'omogeneizzare le culture e palliare le differenze, è innegabile che dove un'azienda è basata, definisce i suoi valori fondamentali, secondo la società in cui agisce quando è costituita. Volvo, un'azienda svedese e Fiat un'azienda italiana, essendo aziende simili, che si muovono in mercati simili, saranno usate come esempio per mostrare tutto ciò che è stato precedentemente scritto.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/7947