ABSTRACT Introduction: Lean is based on the premise of continuous improvement; to achieve this objective, it uses techniques and tools for the management of operational processes with the aim of increasing the quality perceived by the end user and ensuring a rationalization of waste that may be generated during the processes themselves. Objective: The objective of the review is to analyze the application of Lean methodology within an emergency department (ED) and assess its impact on: waiting times, reorganization of clinical and care pathways, productivity, effects on staff, degree of patient satisfaction. Material and methods: A literature review was performed by consulting three databases (PubMed, CINAHL and Scopus). Results deemed appropriate were extracted according to the PRISMA Statement. Results: Twenty-two studies that matched the selection criteria out of 584 identified articles were included in the review. The literature search focused on critical reading of studies from the year 2010 onwards, excluding articles that were not relevant or concerned psychiatric and pediatric patients. Discussion: The results of this review show how experiences aimed at improving the services provided in an ED, through a methodology of Lean thinking, could effectively achieve the objectives set: reorganization of processes, development of activities that add value to the services provided, increase in staff gratification and patient satisfaction, reduction of waste. Conclusion: There are several studies on the adaptability of Lean to process reorganization. The results analyzed show an improvement in the quality of clinical activities and a significant reduction in waste. However, the success of the model depends on the level of adherence to its principles by staff and variables that modify the outcome. It is desirable that the literature produce more detailed studies on the subject, in order to definitively ascertain the impact and effectiveness of Lean in healthcare. Key words: Lean Management, Lean Model, Lean Healthcare, Lean Methodology, Lean Thinking, Lean Organization, Lean Implementation, Emergency Department.

ABSTRACT Introduzione: La Lean ha come presupposto principale il miglioramento continuo; per raggiungere tale obiettivo, utilizza tecniche e strumenti per la gestione dei processi operativi con lo scopo di aumentare la qualità percepita dall’utente finale e garantire una razionalizzazione degli sprechi che possono generarsi durante i processi stessi. Obiettivo: L'obiettivo della revisione è quello di analizzare l’applicazione della metodologia Lean all’interno di un dipartimento d’emergenza (DE) e valutarne l'impatto riguardo: tempi di attesa, riorganizzazione dei percorsi clinico-assistenziali, produttività, effetti sul personale, grado di soddisfazione del paziente. Materiale e metodi: È stata effettuata una revisione della letteratura consultando tre banche dati (PubMed, CINAHL e Scopus). I risultati ritenuti appropriati sono stati estratti secondo il PRISMA Statement. Risultati: Sono stati inclusi nella revisione 22 studi che corrispondevano ai criteri di selezione su 584 articoli identificati. La ricerca bibliografica si è concentrata sulla lettura critica degli studi a partire dall’anno 2010 escludendo articoli non pertinenti o riguardanti pazienti psichiatrici e pazienti in età pediatrica. Discussione: I risultati di questa revisione mostrano come le esperienze che mirano a migliorare i servizi erogati in un DE, attraverso una metodologia di pensiero Lean, potrebbero raggiungere efficacemente gli obiettivi prefissati: riorganizzazione dei processi, sviluppo di attività che aggiungono valore ai servizi forniti, aumento della gratificazione del personale e soddisfazione del paziente, riduzione degli sprechi. Conclusione: Esistono diversi studi sull'adattabilità della Lean alla riorganizzazione dei processi. I risultati analizzati evidenziano un miglioramento qualitativo delle attività cliniche e una significativa riduzione degli sprechi. Tuttavia, il successo del modello dipende dal livello di aderenza ai suoi principi da parte del personale e da variabili che ne modificano l'esito. È auspicabile che la letteratura produca studi più dettagliati sull’argomento, per accertare definitivamente l'impatto e l'efficacia del Lean in sanità. Parole chiave: Lean Management, Lean Model, Lean Healthcare, Lean Methodology, Lean Thinking, Lean Organization, Lean Implementation, Emergency Department.

Il modello Lean nel dipartimento d'emergenza: una revisione sistematica

ROZZI, MATTIA
2020/2021

Abstract

ABSTRACT Introduction: Lean is based on the premise of continuous improvement; to achieve this objective, it uses techniques and tools for the management of operational processes with the aim of increasing the quality perceived by the end user and ensuring a rationalization of waste that may be generated during the processes themselves. Objective: The objective of the review is to analyze the application of Lean methodology within an emergency department (ED) and assess its impact on: waiting times, reorganization of clinical and care pathways, productivity, effects on staff, degree of patient satisfaction. Material and methods: A literature review was performed by consulting three databases (PubMed, CINAHL and Scopus). Results deemed appropriate were extracted according to the PRISMA Statement. Results: Twenty-two studies that matched the selection criteria out of 584 identified articles were included in the review. The literature search focused on critical reading of studies from the year 2010 onwards, excluding articles that were not relevant or concerned psychiatric and pediatric patients. Discussion: The results of this review show how experiences aimed at improving the services provided in an ED, through a methodology of Lean thinking, could effectively achieve the objectives set: reorganization of processes, development of activities that add value to the services provided, increase in staff gratification and patient satisfaction, reduction of waste. Conclusion: There are several studies on the adaptability of Lean to process reorganization. The results analyzed show an improvement in the quality of clinical activities and a significant reduction in waste. However, the success of the model depends on the level of adherence to its principles by staff and variables that modify the outcome. It is desirable that the literature produce more detailed studies on the subject, in order to definitively ascertain the impact and effectiveness of Lean in healthcare. Key words: Lean Management, Lean Model, Lean Healthcare, Lean Methodology, Lean Thinking, Lean Organization, Lean Implementation, Emergency Department.
2020
2021-11-25
Lean model in the emergency department: a systematic review
ABSTRACT Introduzione: La Lean ha come presupposto principale il miglioramento continuo; per raggiungere tale obiettivo, utilizza tecniche e strumenti per la gestione dei processi operativi con lo scopo di aumentare la qualità percepita dall’utente finale e garantire una razionalizzazione degli sprechi che possono generarsi durante i processi stessi. Obiettivo: L'obiettivo della revisione è quello di analizzare l’applicazione della metodologia Lean all’interno di un dipartimento d’emergenza (DE) e valutarne l'impatto riguardo: tempi di attesa, riorganizzazione dei percorsi clinico-assistenziali, produttività, effetti sul personale, grado di soddisfazione del paziente. Materiale e metodi: È stata effettuata una revisione della letteratura consultando tre banche dati (PubMed, CINAHL e Scopus). I risultati ritenuti appropriati sono stati estratti secondo il PRISMA Statement. Risultati: Sono stati inclusi nella revisione 22 studi che corrispondevano ai criteri di selezione su 584 articoli identificati. La ricerca bibliografica si è concentrata sulla lettura critica degli studi a partire dall’anno 2010 escludendo articoli non pertinenti o riguardanti pazienti psichiatrici e pazienti in età pediatrica. Discussione: I risultati di questa revisione mostrano come le esperienze che mirano a migliorare i servizi erogati in un DE, attraverso una metodologia di pensiero Lean, potrebbero raggiungere efficacemente gli obiettivi prefissati: riorganizzazione dei processi, sviluppo di attività che aggiungono valore ai servizi forniti, aumento della gratificazione del personale e soddisfazione del paziente, riduzione degli sprechi. Conclusione: Esistono diversi studi sull'adattabilità della Lean alla riorganizzazione dei processi. I risultati analizzati evidenziano un miglioramento qualitativo delle attività cliniche e una significativa riduzione degli sprechi. Tuttavia, il successo del modello dipende dal livello di aderenza ai suoi principi da parte del personale e da variabili che ne modificano l'esito. È auspicabile che la letteratura produca studi più dettagliati sull’argomento, per accertare definitivamente l'impatto e l'efficacia del Lean in sanità. Parole chiave: Lean Management, Lean Model, Lean Healthcare, Lean Methodology, Lean Thinking, Lean Organization, Lean Implementation, Emergency Department.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/801