The aim of the thesis work developed is to analyse and investigate a programming procedure, the purpose of which is to be representative and useful to construction site professionals. This work is based on a garage project carried out using the Autodesk Revit programme during the "Construction Sites" course. The thesis highlights the limits and advantages of the procedures that the BIM environment allows, confirming the inadequacy of a mechanical method and the need for a methodology based on the logic and knowledge of project managers. To verify its effectiveness, a simulation was carried out in Autodesk Naviswrks. This procedure improves the interoperability and potential of the different software used in the construction process, minimising design uncertainties and operational choices from the preliminary project phase, thus succeeding in the objective of optimising Project Management activities. After simulating the progress of the work and developing a suitable procedure, a deviation analysis was carried out. The purpose of this analysis is to analyse the visualisation of each scenario that may occur on site, giving each deviation a representative view among those offered by the software, since, as before, each scenario must be evaluated with logic and knowledge in order for the simulation to be useful.

Il lavoro di tesi sviluppato mira ad analizzare ed approfondire una procedura di programmazione, avente lo scopo di essere rappresentativa ed utile alle figure di cantiere. Tale lavoro è basato sul progetto di un garage svolto tramite il programma Autodesk Revit durante il corso di “Cantieri Edili”. La tesi mette in risalto i limiti e vantaggi delle procedure che l’ambiente BIM permette di eseguire, confermando l’insufficienza di un metodo meccanico e l’esigenza di una metodologia basata sulla logica e la conoscenza in materia dei Project Manager. Per verificarne l’efficacia è stata eseguita la simulazione in Autodesk Naviswrks. Questa procedura permette di migliorare l’interoperabilità e le potenzialità dei diversi software utilizzati nell’ambito del processo edilizio, riducendo al minimo le incertezze di progettazione e le scelte operative sin dalla fase preliminare del progetto, riuscendo così nell’obbiettivo di ottimizzare le attività di Project Management. Dopo aver effettuato la simulazione dell’avanzamento dei lavori e sviluppato una procedura adeguata è stata eseguita l’analisi degli scostamenti su di essa. Tale analisi ha lo scopo di analizzare la visualizzazione di ogni scenario che si può presentare in cantiere, affidando ad ogni scostamento una vista rappresentativa tra quelle che offre il software, poiché come in precedenza ogni scenario va valutato con logica e conoscenza per far si che la simulazione possa essere utile.

SVILUPPO DI UNA PROCEDURA DI PROGRAMMAZIONE E VISUALIZZAZIONE DEI LAVORI DI COSTRUZIONE CON ANALISI DEGLI SCOSTAMENTI NELLA FASE DI ESECUZIONE

ANGELOTTI, ANDREA
2020/2021

Abstract

The aim of the thesis work developed is to analyse and investigate a programming procedure, the purpose of which is to be representative and useful to construction site professionals. This work is based on a garage project carried out using the Autodesk Revit programme during the "Construction Sites" course. The thesis highlights the limits and advantages of the procedures that the BIM environment allows, confirming the inadequacy of a mechanical method and the need for a methodology based on the logic and knowledge of project managers. To verify its effectiveness, a simulation was carried out in Autodesk Naviswrks. This procedure improves the interoperability and potential of the different software used in the construction process, minimising design uncertainties and operational choices from the preliminary project phase, thus succeeding in the objective of optimising Project Management activities. After simulating the progress of the work and developing a suitable procedure, a deviation analysis was carried out. The purpose of this analysis is to analyse the visualisation of each scenario that may occur on site, giving each deviation a representative view among those offered by the software, since, as before, each scenario must be evaluated with logic and knowledge in order for the simulation to be useful.
2020
2022-02-23
DEVELOPMENT OF A SCHEDULE AND VISUALIZATION TOOL FOR CONSTRUCTION WORKS INCLUDING DEVIATION ANALYSES AT THE EXECUTIVE PHASE
Il lavoro di tesi sviluppato mira ad analizzare ed approfondire una procedura di programmazione, avente lo scopo di essere rappresentativa ed utile alle figure di cantiere. Tale lavoro è basato sul progetto di un garage svolto tramite il programma Autodesk Revit durante il corso di “Cantieri Edili”. La tesi mette in risalto i limiti e vantaggi delle procedure che l’ambiente BIM permette di eseguire, confermando l’insufficienza di un metodo meccanico e l’esigenza di una metodologia basata sulla logica e la conoscenza in materia dei Project Manager. Per verificarne l’efficacia è stata eseguita la simulazione in Autodesk Naviswrks. Questa procedura permette di migliorare l’interoperabilità e le potenzialità dei diversi software utilizzati nell’ambito del processo edilizio, riducendo al minimo le incertezze di progettazione e le scelte operative sin dalla fase preliminare del progetto, riuscendo così nell’obbiettivo di ottimizzare le attività di Project Management. Dopo aver effettuato la simulazione dell’avanzamento dei lavori e sviluppato una procedura adeguata è stata eseguita l’analisi degli scostamenti su di essa. Tale analisi ha lo scopo di analizzare la visualizzazione di ogni scenario che si può presentare in cantiere, affidando ad ogni scostamento una vista rappresentativa tra quelle che offre il software, poiché come in precedenza ogni scenario va valutato con logica e conoscenza per far si che la simulazione possa essere utile.
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