Nowadays, sustainability represents a development guideline that all companies should implement to meet environmental needs, higher-standard goals set by European Framework, and the rise of a new sustainable consumer. One of the challenges for sustainable-oriented organizations is how to communicate their sustainability commitment. In this context, social media plays a central intermediary role. The thesis aims to understand how and to what extent do Italian food companies communicate sustainable content on social media. To address this topic, a content analysis of the social media profiles of several Italy’s most sustainable food companies was performed to examine user engagement in relation to the posting of social and environmental content. The findings of this study indicate a limited use of social media by the ten Italian food companies. The poor content updating of content, along with the tendency to use social media to mainly address social issues, disregarding of environmental and financial contents confirm such the results. Furthermore, the analysis highlights a restricted use of Instagram despite the positive reactions in relation to sustainable issues. This paper enhances the importance of sustainable communication and encourage the use of social media as a tool for promoting transparency, diffusing corporate sustainability while communicating with a conscious and strategic approach.

La sostenibilità rappresenta per l’azienda una vera e propria linea guida di sviluppo necessaria per rispondere alle esigenze ambientali, ad un quadro normativo più esigente e a un consumatore sempre più sostenibile. Una delle sfide per le aziende che si definiscono sostenibili è la comunicazione. Oggi la comunicazione ha a sua disposizione molti canali, compresi i social media che hanno trasformato la comunicazione tradizionale. La domanda di ricerca è la seguente: Come e quanto comunicano le aziende alimentari italiane i contenuti di sostenibilità nei social media? Per rispondere a questa domanda, è stata eseguita un’analisi qualitativa dei contenuti presenti nelle pagine social ufficiali di dieci aziende italiane del settore alimentare, per esaminare il coinvolgimento degli utenti in relazione con la condivisione di contenuti sociali e ambientali. I risultati di questo studio hanno indicato un uso limitato dei social media da parte delle dieci aziende, dovuto allo scarso aggiornamento di contenuti e la tendenza a condividere soprattutto contenuti di natura sociale e non ambientale o finanziaria. Inoltre, evidenzia un uso ristretto di Instagram nonostante mostri un ottimo riscontro in relazione alle tematiche sostenibili in termini di engagement. Questo studio sottolinea l’importanza della comunicazione sostenibile e ne incoraggia un uso consapevole e strategico sui social media.

Come comunicano la sostenibilità le aziende alimentari italiane: Un’analisi di contenuto su Instagram e LinkedIn.

GUAPACASA MACAS, NORMA NICOLE
2020/2021

Abstract

Nowadays, sustainability represents a development guideline that all companies should implement to meet environmental needs, higher-standard goals set by European Framework, and the rise of a new sustainable consumer. One of the challenges for sustainable-oriented organizations is how to communicate their sustainability commitment. In this context, social media plays a central intermediary role. The thesis aims to understand how and to what extent do Italian food companies communicate sustainable content on social media. To address this topic, a content analysis of the social media profiles of several Italy’s most sustainable food companies was performed to examine user engagement in relation to the posting of social and environmental content. The findings of this study indicate a limited use of social media by the ten Italian food companies. The poor content updating of content, along with the tendency to use social media to mainly address social issues, disregarding of environmental and financial contents confirm such the results. Furthermore, the analysis highlights a restricted use of Instagram despite the positive reactions in relation to sustainable issues. This paper enhances the importance of sustainable communication and encourage the use of social media as a tool for promoting transparency, diffusing corporate sustainability while communicating with a conscious and strategic approach.
2020
2022-03-18
How Italian food companies communicate sustainability: A Content Analysis on Instagram and LinkedIn.
La sostenibilità rappresenta per l’azienda una vera e propria linea guida di sviluppo necessaria per rispondere alle esigenze ambientali, ad un quadro normativo più esigente e a un consumatore sempre più sostenibile. Una delle sfide per le aziende che si definiscono sostenibili è la comunicazione. Oggi la comunicazione ha a sua disposizione molti canali, compresi i social media che hanno trasformato la comunicazione tradizionale. La domanda di ricerca è la seguente: Come e quanto comunicano le aziende alimentari italiane i contenuti di sostenibilità nei social media? Per rispondere a questa domanda, è stata eseguita un’analisi qualitativa dei contenuti presenti nelle pagine social ufficiali di dieci aziende italiane del settore alimentare, per esaminare il coinvolgimento degli utenti in relazione con la condivisione di contenuti sociali e ambientali. I risultati di questo studio hanno indicato un uso limitato dei social media da parte delle dieci aziende, dovuto allo scarso aggiornamento di contenuti e la tendenza a condividere soprattutto contenuti di natura sociale e non ambientale o finanziaria. Inoltre, evidenzia un uso ristretto di Instagram nonostante mostri un ottimo riscontro in relazione alle tematiche sostenibili in termini di engagement. Questo studio sottolinea l’importanza della comunicazione sostenibile e ne incoraggia un uso consapevole e strategico sui social media.
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