Since its inception, with the advent of the steam engine around 1690, the industry has undergone radical revolutions to adapt to the needs of society and to increase the economy of each country. Even in the current context, in a digital age in which technological innovations are constantly part of our daily lives, industry is once again called upon to adapt to human change in order to facilitate it and satisfy its needs. Despite everyone who is now familiar with the various devices that can be used, in the industrial sector digitizing machinery, processes and resources is a barrier to overcome for many companies, mainly because of the speed and rapidity with which the productive, organizational and managerial changes that characterize this fourth industrial revolution, known as Industry 4.0. This thesis proposes methodological and technological solutions that can be adopted by companies to move from the traditional model to the current one, emphasizing more the changes that affect business processes, in order to achieve operational and competitive advantages in a saturated market that is increasingly focused on customer satisfaction and their purchasing experience. It is divided into four chapters: The first chapter deals with describing how Industry 4.0 was born, what are the concepts behind this term and what are the critical issues that every company is facing to put into practice the new paradigm. The second chapter deals with the digital integration of business processes, what is expected and entails digital transformation and the first steps to be taken to review and redesign business processes, organizational and business models adopted. This can also be seen as an introduction to the topics of the next chapter. The third chapter is at the heart of this project and deals with the Business Process Reengineering (BPR) and some ICT solutions to support Industry 4.0 that facilitate the flow of information and communication both internally and externally to the company. Finally, the fourth chapter deals with the Internet of Things (iot) and in particular how this can be inserted within an industrial context (Industrial Internet of Things).

Fin dalla sua nascita, con l’avvento della macchina a vapore intorno al 1690, l’industria ha subito radicali rivoluzioni per adattarsi ai bisogni della società e per accrescere l’economia di ogni Paese. Anche nel contesto attuale, in un’era digitale in cui le innovazioni tecnologiche fanno costantemente parte della nostra vita quotidiana, l’industria è ancora una volta chiamata ad adattarsi ai mutamenti dell’uomo per agevolarlo e soddisfare i suoi bisogni. Nonostante chiunque abbia ormai familiarità con i vari dispositivi utilizzabili, in ambito industriale digitalizzare macchinari, processi e risorse risulta essere una barriera da superare per molte aziende, soprattutto a causa della velocità e della rapidità con cui avvengono i cambiamenti produttivi, organizzativi e gestionali che caratterizzano questa quarta rivoluzione industriale, conosciuta come Industria 4.0. Questa tesi propone delle soluzioni metodologiche e tecnologiche adottabili dalle imprese per passare dal modello tradizionale a quello attuale, enfatizzando maggiormente i cambiamenti che riguardano i processi aziendali, al fine di ottenere dei vantaggi operativi e competitivi in un mercato saturo e sempre più incentrato sulla soddisfazione del cliente e della sua esperienza d’acquisto. Essa è suddivisa in quattro capitoli: Il primo capitolo si occupa di descrivere come nasce l’industria 4.0, quali sono i concetti che stanno alla base di questo termine e quali sono le criticità che ogni azienda si trova ad affrontare per mettere in pratica il nuovo paradigma. Il secondo capitolo affronta l’integrazione digitale dei processi aziendali, cosa prevede e comporta la digital trasformation e i primi passi da fare per rivedere e riprogettare i processi aziendali, organizzativi e i modelli di business adottati. Questo può essere anche visto come un’introduzione per affrontare le tematiche del capitolo successivo. Il terzo capitolo rappresenta il cuore di questo elaborato e tratta il Business Process Reengineering (BPR) e alcune soluzioni ICT a supporto l’industria 4.0 che permettono di facilitare il flusso dell’informazione e della comunicazione sia internamente che esternamente all’azienda. Infine, nel quarto capitolo viene affrontata la tematica dell’Internet of Things (IoT) ed in particolare di come questo può essere inserito all’interno di un contesto industriale (Industrial Internet of Things).

Integrazione tecnologie digitali 4.0 nei processi aziendali: analisi e proposta di lavoro

PELLIGRA, SELENE
2021/2022

Abstract

Since its inception, with the advent of the steam engine around 1690, the industry has undergone radical revolutions to adapt to the needs of society and to increase the economy of each country. Even in the current context, in a digital age in which technological innovations are constantly part of our daily lives, industry is once again called upon to adapt to human change in order to facilitate it and satisfy its needs. Despite everyone who is now familiar with the various devices that can be used, in the industrial sector digitizing machinery, processes and resources is a barrier to overcome for many companies, mainly because of the speed and rapidity with which the productive, organizational and managerial changes that characterize this fourth industrial revolution, known as Industry 4.0. This thesis proposes methodological and technological solutions that can be adopted by companies to move from the traditional model to the current one, emphasizing more the changes that affect business processes, in order to achieve operational and competitive advantages in a saturated market that is increasingly focused on customer satisfaction and their purchasing experience. It is divided into four chapters: The first chapter deals with describing how Industry 4.0 was born, what are the concepts behind this term and what are the critical issues that every company is facing to put into practice the new paradigm. The second chapter deals with the digital integration of business processes, what is expected and entails digital transformation and the first steps to be taken to review and redesign business processes, organizational and business models adopted. This can also be seen as an introduction to the topics of the next chapter. The third chapter is at the heart of this project and deals with the Business Process Reengineering (BPR) and some ICT solutions to support Industry 4.0 that facilitate the flow of information and communication both internally and externally to the company. Finally, the fourth chapter deals with the Internet of Things (iot) and in particular how this can be inserted within an industrial context (Industrial Internet of Things).
2021
2022-07-13
Integration of 4.0 digital technologies in business processes: analysis and work proposal
Fin dalla sua nascita, con l’avvento della macchina a vapore intorno al 1690, l’industria ha subito radicali rivoluzioni per adattarsi ai bisogni della società e per accrescere l’economia di ogni Paese. Anche nel contesto attuale, in un’era digitale in cui le innovazioni tecnologiche fanno costantemente parte della nostra vita quotidiana, l’industria è ancora una volta chiamata ad adattarsi ai mutamenti dell’uomo per agevolarlo e soddisfare i suoi bisogni. Nonostante chiunque abbia ormai familiarità con i vari dispositivi utilizzabili, in ambito industriale digitalizzare macchinari, processi e risorse risulta essere una barriera da superare per molte aziende, soprattutto a causa della velocità e della rapidità con cui avvengono i cambiamenti produttivi, organizzativi e gestionali che caratterizzano questa quarta rivoluzione industriale, conosciuta come Industria 4.0. Questa tesi propone delle soluzioni metodologiche e tecnologiche adottabili dalle imprese per passare dal modello tradizionale a quello attuale, enfatizzando maggiormente i cambiamenti che riguardano i processi aziendali, al fine di ottenere dei vantaggi operativi e competitivi in un mercato saturo e sempre più incentrato sulla soddisfazione del cliente e della sua esperienza d’acquisto. Essa è suddivisa in quattro capitoli: Il primo capitolo si occupa di descrivere come nasce l’industria 4.0, quali sono i concetti che stanno alla base di questo termine e quali sono le criticità che ogni azienda si trova ad affrontare per mettere in pratica il nuovo paradigma. Il secondo capitolo affronta l’integrazione digitale dei processi aziendali, cosa prevede e comporta la digital trasformation e i primi passi da fare per rivedere e riprogettare i processi aziendali, organizzativi e i modelli di business adottati. Questo può essere anche visto come un’introduzione per affrontare le tematiche del capitolo successivo. Il terzo capitolo rappresenta il cuore di questo elaborato e tratta il Business Process Reengineering (BPR) e alcune soluzioni ICT a supporto l’industria 4.0 che permettono di facilitare il flusso dell’informazione e della comunicazione sia internamente che esternamente all’azienda. Infine, nel quarto capitolo viene affrontata la tematica dell’Internet of Things (IoT) ed in particolare di come questo può essere inserito all’interno di un contesto industriale (Industrial Internet of Things).
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/9318