This thesis aims to examine sustainability strategies and related communication in the cosmetics field. In the current context, sustainability is increasingly important in the cosmetic industry, where there is a clear need to adopt responsible business practices to address environmental and social challenges. The purpose of this study is to analyze the communication of cosmetic companies with the highest turnover in 2022 through their websites and reports, using a deductive approach. The analysis focuses on the three pillars of sustainable development: economic, social and environmental. The paper explores the evolution of the concept of sustainability; the main obstacles and challenges limiting sustainable consumption, with particular attention to the cosmetic sector and the practices adopted by companies to address these issues. It emphasizes the fundamental role of Corporate Social Responsibility and sustainability in the cosmetic industry, highlighting the strategies implemented to integrate sustainable practices into business processes. This study confirms the importance of effective communication of sustainability in the cosmetic field, highlighting the predominance of environmental communication over social and economic issues. It proposes targeted policy action to promote a broader dialogue on sustainability, accompanied by government incentives and strict supervision to ensure compliance with environmental standards. Furthermore, it recognizes the need to address consumer confusion caused by the variety of ecological certifications and product labels and provide them with more information on eco-friendly products, overcoming barriers to purchase.
Questa tesi si propone di esaminare le strategie di sostenibilità e la relativa comunicazione nel settore della cosmetica. Nel contesto attuale, la questione della sostenibilità riveste un'importanza sempre maggiore nel settore cosmetico, dove è evidente la necessità di adottare pratiche aziendali responsabili per fronteggiare le sfide ambientali e sociali. Lo scopo di questo studio è analizzare la comunicazione delle aziende cosmetiche con il maggior fatturato nel 2022 attraverso i loro siti web e report, utilizzando un approccio di tipo deduttivo. L'analisi si articola attorno ai tre pilastri dello sviluppo sostenibile: economico, sociale e ambientale. L’elaborato esplora l'evoluzione del concetto di sostenibilità; i principali ostacoli e le sfide che limitano il consumo sostenibile, con particolare attenzione al settore cosmetico e alle pratiche adottate dalle aziende per affrontare tali problematiche. Si sottolinea il ruolo fondamentale della Corporate Social Responsibility e della sostenibilità nell'industria cosmetica, evidenziando le strategie messe in atto per integrare pratiche sostenibili nei processi aziendali. Questo studio accerta l'importanza della comunicazione efficace della sostenibilità nel settore cosmetico, evidenziando la predominanza della comunicazione ambientale sulle tematiche sociali ed economiche. Si propone un'azione politica mirata per promuovere un dialogo più ampio sulla sostenibilità, accompagnata da incentivi governativi e una rigorosa supervisione per garantire il rispetto degli standard ambientali. Inoltre, si riconosce la necessità di affrontare la confusione dei consumatori causata dalla varietà di certificazioni ecologiche ed etichette dei prodotti e fornire loro maggiori informazioni sui prodotti eco-compatibili, superando gli ostacoli all'acquisto.
Strategie di sostenibilità e la loro comunicazione nel settore della cosmesi
ROBERTI, VALENTINA
2022/2023
Abstract
This thesis aims to examine sustainability strategies and related communication in the cosmetics field. In the current context, sustainability is increasingly important in the cosmetic industry, where there is a clear need to adopt responsible business practices to address environmental and social challenges. The purpose of this study is to analyze the communication of cosmetic companies with the highest turnover in 2022 through their websites and reports, using a deductive approach. The analysis focuses on the three pillars of sustainable development: economic, social and environmental. The paper explores the evolution of the concept of sustainability; the main obstacles and challenges limiting sustainable consumption, with particular attention to the cosmetic sector and the practices adopted by companies to address these issues. It emphasizes the fundamental role of Corporate Social Responsibility and sustainability in the cosmetic industry, highlighting the strategies implemented to integrate sustainable practices into business processes. This study confirms the importance of effective communication of sustainability in the cosmetic field, highlighting the predominance of environmental communication over social and economic issues. It proposes targeted policy action to promote a broader dialogue on sustainability, accompanied by government incentives and strict supervision to ensure compliance with environmental standards. Furthermore, it recognizes the need to address consumer confusion caused by the variety of ecological certifications and product labels and provide them with more information on eco-friendly products, overcoming barriers to purchase.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/17036