This thesis explores the applications of artificial intelligence in the world of digital marketing, evaluating the impact of combining the two disciplines. Particular attention is given to the role of generative AI in social media marketing for content generation. Starting from the definition of artificial intelligence and its history, the research delves into the different types of AI as well as the various Machine Learning and Deep Learning models that have been developed over time. The thesis then proceeds with the analysis of the impact of AI and its components on digital marketing, showing the main benefits of adopting this technology by marketers. Similarly, the role of generative AI in customer engagement is assessed through the creation of innovative and high-quality content for social media. The implications of AI marketing are also explored from a practical perspective, identifying real case studies of companies that have optimized their marketing processes through AI for each application. From the study of these practical cases, it emerges how artificial intelligence is transforming the way companies interact with customers and generate value, through specific technologies such as chatbots, virtual assistants, and recommendation systems, or through the automation and improvement of key processes such as segmentation, competitive analysis, email marketing, and search engine optimization. Finally, the main ethical concerns related to the development and use of this technology are analyzed, highlighting how every innovation is always accompanied by doubts, fears, and uncertainties. The various analyses were conducted through a review of the scientific literature, identifying and analyzing the main publications on the subject.

Questa tesi esplora le applicazioni dell’intelligenza artificiale al mondo del marketing digitale, valutando l’impatto della combinazione delle due discipline. Tra queste, viene posta particolare attenzione al ruolo dell’IA generativa nel social media marketing per la generazione di contenuti. A partire dalla definizione di intelligenza artificiale e dalla sua storia, la ricerca approfondisce le diverse tipologie di IA nonché i vari modelli di Machine Learning e Deep Learning che nel tempo sono stati sviluppati. La tesi procede quindi con l’analisi dell’impatto dell’IA e delle sue componenti sul marketing digitale, mostrando i principali benefici dell’adozione di questa tecnologia da parte dei marketers. In modo speculare, si valuta il ruolo dell’IA generativa nel customer engagement attraverso la generazione di contenuti innovativi e di alta qualità per i social media. Le implicazioni dell’AI marketing vengono esplorate anche da una prospettiva pratica, individuando per ciascuna applicazione dei casi studio reali di aziende che hanno ottimizzato i propri processi di marketing attraverso l’IA. Dallo studio di questi casi pratici emerge come l’intelligenza artificiale stia trasformando il modo in cui le aziende interagiscono con i clienti e generano valore, attraverso specifiche tecnologie, come i chatbots, gli assistenti virtuali e i sistemi di raccomandazione, o attraverso l’automazione e il miglioramento di processi chiave come la segmentazione, l’analisi competitiva, l’e-mail marketing e l’ottimizzazione per i motori di ricerca. Infine, le principali preoccupazioni etiche relative allo sviluppo e all’utilizzo di questa tecnologia sono analizzate, sottolineando come ad ogni innovazione si accompagnino sempre dubbi, paure e perplessità. Le varie analisi sono state condotte tramite una revisione della letteratura scientifica, individuando e analizzando le principali pubblicazioni sul tema.

Applicazioni dell'intelligenza artificiale al marketing digitale e l'impatto della IA generativa sui social media

LELLI, PIER LORENZO
2023/2024

Abstract

This thesis explores the applications of artificial intelligence in the world of digital marketing, evaluating the impact of combining the two disciplines. Particular attention is given to the role of generative AI in social media marketing for content generation. Starting from the definition of artificial intelligence and its history, the research delves into the different types of AI as well as the various Machine Learning and Deep Learning models that have been developed over time. The thesis then proceeds with the analysis of the impact of AI and its components on digital marketing, showing the main benefits of adopting this technology by marketers. Similarly, the role of generative AI in customer engagement is assessed through the creation of innovative and high-quality content for social media. The implications of AI marketing are also explored from a practical perspective, identifying real case studies of companies that have optimized their marketing processes through AI for each application. From the study of these practical cases, it emerges how artificial intelligence is transforming the way companies interact with customers and generate value, through specific technologies such as chatbots, virtual assistants, and recommendation systems, or through the automation and improvement of key processes such as segmentation, competitive analysis, email marketing, and search engine optimization. Finally, the main ethical concerns related to the development and use of this technology are analyzed, highlighting how every innovation is always accompanied by doubts, fears, and uncertainties. The various analyses were conducted through a review of the scientific literature, identifying and analyzing the main publications on the subject.
2023
2024-07-12
Artificial intelligence applications to digital marketing and the impact of GenAI on social media.
Questa tesi esplora le applicazioni dell’intelligenza artificiale al mondo del marketing digitale, valutando l’impatto della combinazione delle due discipline. Tra queste, viene posta particolare attenzione al ruolo dell’IA generativa nel social media marketing per la generazione di contenuti. A partire dalla definizione di intelligenza artificiale e dalla sua storia, la ricerca approfondisce le diverse tipologie di IA nonché i vari modelli di Machine Learning e Deep Learning che nel tempo sono stati sviluppati. La tesi procede quindi con l’analisi dell’impatto dell’IA e delle sue componenti sul marketing digitale, mostrando i principali benefici dell’adozione di questa tecnologia da parte dei marketers. In modo speculare, si valuta il ruolo dell’IA generativa nel customer engagement attraverso la generazione di contenuti innovativi e di alta qualità per i social media. Le implicazioni dell’AI marketing vengono esplorate anche da una prospettiva pratica, individuando per ciascuna applicazione dei casi studio reali di aziende che hanno ottimizzato i propri processi di marketing attraverso l’IA. Dallo studio di questi casi pratici emerge come l’intelligenza artificiale stia trasformando il modo in cui le aziende interagiscono con i clienti e generano valore, attraverso specifiche tecnologie, come i chatbots, gli assistenti virtuali e i sistemi di raccomandazione, o attraverso l’automazione e il miglioramento di processi chiave come la segmentazione, l’analisi competitiva, l’e-mail marketing e l’ottimizzazione per i motori di ricerca. Infine, le principali preoccupazioni etiche relative allo sviluppo e all’utilizzo di questa tecnologia sono analizzate, sottolineando come ad ogni innovazione si accompagnino sempre dubbi, paure e perplessità. Le varie analisi sono state condotte tramite una revisione della letteratura scientifica, individuando e analizzando le principali pubblicazioni sul tema.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/17640