In the healthcare sector, public spending needs to be reduced and the only way to address this criticality is to intervene on the logistics function while ensuring a level of service quality. Purchasing is one of the main sources of expenditure, if we think of the centralization of warehouses and the outsourcing of logistics activities as improvement actions. Even in the healthcare sector, logistics management could benefit from adopting behaviors similar to those used in organized macro distribution, with the creation of logistics centers and the simplification of the management of stock material. The outsourcing of a service like this is considered a further strategy aimed at improving the management of the healthcare service, leading to the transformation of fixed costs into variable costs, improving quality also through the reduction of waste. Outsourcing is one of the ways that allows you to put together a series of services useful for achieving objectives. Until the end of the 1970s, the organizational model in healthcare consisted of a vertically integrated and functionally structured company. The limits of this structure were represented by bureaucratic rigidity, slow decision-making and the availability of resources that often exceeded actual production needs. Starting from the mid-1970s, there was a need to redesign organizational structures by focusing on more flexible, less bureaucratic and innovation-oriented structures. The purpose of this thesis is to specifically analyze the MUSA project, in the context of the Healthcare Companies of North Eastern Piedmont, aiming to minimize inventory in the warehouse and in the Operating Units, to limit logistics costs, to optimize warehouse management processes at central and non-central level, through the integration of all healthcare logistics activities between the companies of the International Coordination Area which includes AOU NO, ASL BI, ASL NO, ASL VC, ASL VCO. Through an ex-ante analysis of the current situation, to be able to analyze the results in comparison after the introduction of the MUSA project supported by the logic of outsourcing of services. Providing a detailed analysis of the situation and the expected results is the objective, this will allow to evaluate the impact on the Companies involved in the observation. From a cost saving perspective, the sustainability of the National Health Service is a guarantee of the service, it seems important to create new forms of collaboration between the public and private sectors, to optimize resources and investments, promoting innovation and quality, with the common goal of improving people's health by resorting to outsourcing mechanisms. With the reform law, the Health Companies are equipped with organizational, managerial, technical, administrative, patrimonial and accounting autonomy. The ASL themselves, finding themselves in an increasingly intermediate position between public and private, can draw great advantages from outsourcing, first of all the possibility of concentrating economic resources and know-how on their core business, and of relying on specialized external personnel for complementary activities.

Nel settore sanitario è necessario ridurre la spesa pubblica e l’unica modalità per affrontare questa criticità è intervenire sulla funzione logistica facendo in modo comunque di garantire anche un livello di qualità del servizio. L’approvvigionamento è una delle principali fonti di spesa, se pensiamo come azione di miglioramento la centralizzazione dei magazzini e l’esternalizzazione delle attività di logistica. Anche in Sanità la gestione logistica potrebbe trarre beneficio dall’adozione di comportamenti simili a quelli impiegati nella macro distribuzione organizzata, con la creazione di centri di logistica e la semplificazione della gestione del materiale di scorta. Esternalizzare un servizio come questo viene ritenuto un’ulteriore strategia volta al miglioramento della gestione del servizio sanitario portando alla trasformazione dei costi fissi in costi variabili, migliorando la qualità anche attraverso la riduzione degli sprechi. L’outsourcing è una delle modalità che consente di mettere insieme una serie di servizi utili al raggiungimento degli obiettivi. Fino alla fine degli anni ’70 il modello organizzativo nella sanità era costituito dall’impresa integrata verticalmente ed articolata funzionalmente. I limiti di tale struttura erano rappresentati dalla rigidità burocratica, dalla lentezza decisionale e dalla disponibilità di risorse spesso eccedenti rispetto alle effettive esigenze produttive. Già dalla metà degli anni ’70 si sentiva l’esigenza di dover ridisegnare gli assetti organizzativi puntando su strutture più flessibili, meno burocratizzate e orientate all’innovazione. Lo scopo di questa tesi è quello di analizzare nello specifico il progetto MUSA, nel contesto delle Aziende Sanitarie del Piemonte Nord Orientale, ponendosi come obiettivo la minimizzazione delle scorte a magazzino e nelle Unità Operative, di limitare i costi relativi alla logistica, ottimizzare i processi gestionali di magazzino a livello centrale e non, attraverso l’integrazione di tutte le attività logistiche sanitarie tra le aziende dell’Area Internazionale di Coordinamento di cui fanno parte AOU NO, ASL BI, ASL NO, ASL VC, ASL VCO. Attraverso un’analisi ex-Ante della condizione attuale, in modo da poter analizzare i risultati a confronto dopo l’introduzione del progetto MUSA supportato dalla logica di esternalizzazione dei servizi. Fornire un’analisi dettagliata della situazione e i risultati attesi è l’obiettivo, questo consentirà di valutare l’impatto sulle Aziende che vengono coinvolte nell’osservazione. In un’ottica di cost-saving, di sostenibilità del Servizio Sanitario Nazionale è garanzia del servizio, appare importante creare nuove forme di collaborazione tra ambito pubblico e privato, per ottimizzare risorse ed investimenti, favorendo innovazione e qualità, con l’obiettivo comune di migliorare la salute delle persone ricorrendo a meccanismi di outsourcing. Con la legge di riforma, le Aziende Sanitarie sono dotate di autonomia organizzativa, gestionale, tecnica, amministrativa, patrimoniale e contabile. Proprio le ASL, trovandosi in una posizione sempre più intermedia tra il pubblico e il privato, possono trarre grandi vantaggi dall’outsourcing, primo fra tutti la possibilità di concentrare le risorse economiche ed il Know-how sul proprio core- business, e affidarsi ad esterni specializzati per le attività complementari.

L’OUTSOURCING e la logistica in Sanità. L’esperienza piemontese: Il progetto “MUSA”

LAZZATI, ALESSANDRA
2023/2024

Abstract

In the healthcare sector, public spending needs to be reduced and the only way to address this criticality is to intervene on the logistics function while ensuring a level of service quality. Purchasing is one of the main sources of expenditure, if we think of the centralization of warehouses and the outsourcing of logistics activities as improvement actions. Even in the healthcare sector, logistics management could benefit from adopting behaviors similar to those used in organized macro distribution, with the creation of logistics centers and the simplification of the management of stock material. The outsourcing of a service like this is considered a further strategy aimed at improving the management of the healthcare service, leading to the transformation of fixed costs into variable costs, improving quality also through the reduction of waste. Outsourcing is one of the ways that allows you to put together a series of services useful for achieving objectives. Until the end of the 1970s, the organizational model in healthcare consisted of a vertically integrated and functionally structured company. The limits of this structure were represented by bureaucratic rigidity, slow decision-making and the availability of resources that often exceeded actual production needs. Starting from the mid-1970s, there was a need to redesign organizational structures by focusing on more flexible, less bureaucratic and innovation-oriented structures. The purpose of this thesis is to specifically analyze the MUSA project, in the context of the Healthcare Companies of North Eastern Piedmont, aiming to minimize inventory in the warehouse and in the Operating Units, to limit logistics costs, to optimize warehouse management processes at central and non-central level, through the integration of all healthcare logistics activities between the companies of the International Coordination Area which includes AOU NO, ASL BI, ASL NO, ASL VC, ASL VCO. Through an ex-ante analysis of the current situation, to be able to analyze the results in comparison after the introduction of the MUSA project supported by the logic of outsourcing of services. Providing a detailed analysis of the situation and the expected results is the objective, this will allow to evaluate the impact on the Companies involved in the observation. From a cost saving perspective, the sustainability of the National Health Service is a guarantee of the service, it seems important to create new forms of collaboration between the public and private sectors, to optimize resources and investments, promoting innovation and quality, with the common goal of improving people's health by resorting to outsourcing mechanisms. With the reform law, the Health Companies are equipped with organizational, managerial, technical, administrative, patrimonial and accounting autonomy. The ASL themselves, finding themselves in an increasingly intermediate position between public and private, can draw great advantages from outsourcing, first of all the possibility of concentrating economic resources and know-how on their core business, and of relying on specialized external personnel for complementary activities.
2023
2024-10-11
L'OUTSOURCING AND LOGISTIC in healthcare. The PIEMONT EXPERIENCE : The "MUSA" Project
Nel settore sanitario è necessario ridurre la spesa pubblica e l’unica modalità per affrontare questa criticità è intervenire sulla funzione logistica facendo in modo comunque di garantire anche un livello di qualità del servizio. L’approvvigionamento è una delle principali fonti di spesa, se pensiamo come azione di miglioramento la centralizzazione dei magazzini e l’esternalizzazione delle attività di logistica. Anche in Sanità la gestione logistica potrebbe trarre beneficio dall’adozione di comportamenti simili a quelli impiegati nella macro distribuzione organizzata, con la creazione di centri di logistica e la semplificazione della gestione del materiale di scorta. Esternalizzare un servizio come questo viene ritenuto un’ulteriore strategia volta al miglioramento della gestione del servizio sanitario portando alla trasformazione dei costi fissi in costi variabili, migliorando la qualità anche attraverso la riduzione degli sprechi. L’outsourcing è una delle modalità che consente di mettere insieme una serie di servizi utili al raggiungimento degli obiettivi. Fino alla fine degli anni ’70 il modello organizzativo nella sanità era costituito dall’impresa integrata verticalmente ed articolata funzionalmente. I limiti di tale struttura erano rappresentati dalla rigidità burocratica, dalla lentezza decisionale e dalla disponibilità di risorse spesso eccedenti rispetto alle effettive esigenze produttive. Già dalla metà degli anni ’70 si sentiva l’esigenza di dover ridisegnare gli assetti organizzativi puntando su strutture più flessibili, meno burocratizzate e orientate all’innovazione. Lo scopo di questa tesi è quello di analizzare nello specifico il progetto MUSA, nel contesto delle Aziende Sanitarie del Piemonte Nord Orientale, ponendosi come obiettivo la minimizzazione delle scorte a magazzino e nelle Unità Operative, di limitare i costi relativi alla logistica, ottimizzare i processi gestionali di magazzino a livello centrale e non, attraverso l’integrazione di tutte le attività logistiche sanitarie tra le aziende dell’Area Internazionale di Coordinamento di cui fanno parte AOU NO, ASL BI, ASL NO, ASL VC, ASL VCO. Attraverso un’analisi ex-Ante della condizione attuale, in modo da poter analizzare i risultati a confronto dopo l’introduzione del progetto MUSA supportato dalla logica di esternalizzazione dei servizi. Fornire un’analisi dettagliata della situazione e i risultati attesi è l’obiettivo, questo consentirà di valutare l’impatto sulle Aziende che vengono coinvolte nell’osservazione. In un’ottica di cost-saving, di sostenibilità del Servizio Sanitario Nazionale è garanzia del servizio, appare importante creare nuove forme di collaborazione tra ambito pubblico e privato, per ottimizzare risorse ed investimenti, favorendo innovazione e qualità, con l’obiettivo comune di migliorare la salute delle persone ricorrendo a meccanismi di outsourcing. Con la legge di riforma, le Aziende Sanitarie sono dotate di autonomia organizzativa, gestionale, tecnica, amministrativa, patrimoniale e contabile. Proprio le ASL, trovandosi in una posizione sempre più intermedia tra il pubblico e il privato, possono trarre grandi vantaggi dall’outsourcing, primo fra tutti la possibilità di concentrare le risorse economiche ed il Know-how sul proprio core- business, e affidarsi ad esterni specializzati per le attività complementari.
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