This paper analyzes the evolution of administrative decentralization in Tunisia, from the post-colonial period to the present day, within the framework of cooperation with the European Union. Starting from the roots of the post-independence administrative organization, it examines the reasons why effective decentralization was not immediately achieved. In the early decades, Tunisia can be defined as a case of “formal, not substantive, decentralization”: especially after 1975, several organizations without autonomy were established, while fundamental decisions remained centered within the central authorities. The turning point came after the 2011 Arab Revolution, with the 2014 Constitution, which introduced a title dedicated to local authorities and administrative decentralization, and the 2018 Local Authorities Code, which governs its operational implementation. Particular attention is paid to the management of public interests, especially in relation to the creation of new municipalities, which face considerable difficulties in a Tunisia engaged in a process of modernization. Cooperation with the European Union plays a strategic role, from the Barcelona Agreement to the EU-Tunisia Memorandum, which convey principles and models aimed at strengthening the power of peripheral local authorities. In this context, Italy plays a significant role in the country’s public administration, particularly through the Mattei Plan, which aims not only to boost energy and invest in the economy but also to develop projects related to artificial intelligence. The analysis highlights Tunisia’s persistent difficulties in ensuring true administrative transparency in line with European standards; it emphasizes the need to strengthen its institutional capacity to promote and ensure the satisfaction of citizens’ public interests in an international context.
Il presente lavoro analizza l’evoluzione del decentramento amministrativo in Tunisia, dal periodo post-coloniale fino ai giorni nostri, in un quadro di cooperazione con l’Unione Europea. A partire dalle radici dell’organizzazione amministrativa post- indipendenza, si indigano le ragioni per cui non si raggiunge immediatamente un effettivo decentramento. Nei primi decenni, la Tunisia può essere definita un caso di “decentramento formale e non sostanziale”: soprattutto dopo il 1975 vengono istituite diverse organizzazioni prive di autonomia, mentre le decisioni fondamentali restano centrate presso le autorità centrali. La svolta si registra dopo la Rivoluzione Araba del 2011, con la Costituzione del 2014, che introduce un titolo dedicato ai poteri locali e al decentramento amministrativo, e con il Codice delle collettività locali del 2018, che ne disciplina l’attuazione operativa. Particolare attenzione è rivolta alla gestione degli interessi pubblici, soprattutto in relazione alla creazione dei nuovi comuni, i quali incontrano notevole difficoltà in una Tunisia impegnata in un processo di modernizzazione. Un ruolo strategico è svolto dalla cooperazione con L’Unione europea, dall’Accordo di Barcellona al Memorandum UE-Tunisia, che trasmettono principi e modelli finalizzati a rafforzare il potere degli enti locali periferici. In questo contesto, l’Italia ricopre un ruolo di rilievo nell’amministrazione pubblica del Paese, in particolare attraverso il Piano Mattei, il cui obiettivo non solo il rilancio e gli investimenti energetici, ma anche lo sviluppo di progetti legati all’intelligenza artificiale. L’analisi mette in evidenza le persistenti difficoltà della Tunisia nel garantire una reale trasparenza amministrativa in linea con gli standard europei; sottolinea la necessità di rafforzare le proprie capacità istituzionali per favorire la cooperazione e l’integrazione in un contesto internazionale e assicurare la soddisfazione degli interessi pubblici dei cittadini.
IL DECENTRAMENTO IN TUNISIA: EVOLUZIONE COSTITUZIONALE, GOVERNANCE E COOPERAZIONE MEDITERRANEA
GADDOUR, WAEL
2024/2025
Abstract
This paper analyzes the evolution of administrative decentralization in Tunisia, from the post-colonial period to the present day, within the framework of cooperation with the European Union. Starting from the roots of the post-independence administrative organization, it examines the reasons why effective decentralization was not immediately achieved. In the early decades, Tunisia can be defined as a case of “formal, not substantive, decentralization”: especially after 1975, several organizations without autonomy were established, while fundamental decisions remained centered within the central authorities. The turning point came after the 2011 Arab Revolution, with the 2014 Constitution, which introduced a title dedicated to local authorities and administrative decentralization, and the 2018 Local Authorities Code, which governs its operational implementation. Particular attention is paid to the management of public interests, especially in relation to the creation of new municipalities, which face considerable difficulties in a Tunisia engaged in a process of modernization. Cooperation with the European Union plays a strategic role, from the Barcelona Agreement to the EU-Tunisia Memorandum, which convey principles and models aimed at strengthening the power of peripheral local authorities. In this context, Italy plays a significant role in the country’s public administration, particularly through the Mattei Plan, which aims not only to boost energy and invest in the economy but also to develop projects related to artificial intelligence. The analysis highlights Tunisia’s persistent difficulties in ensuring true administrative transparency in line with European standards; it emphasizes the need to strengthen its institutional capacity to promote and ensure the satisfaction of citizens’ public interests in an international context.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Magistrale definitiva Wael Gaddour_ FINALE.pdf
embargo fino al 13/04/2027
Dimensione
1.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.26 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.12075/22862