The aim of this work was, in the first part, to analyze how the concept of school catering has changed over time, and the evolution it has had over the years, but at the same time also to observe what are the pillars on which food education in schools and the role of the dietician in collective catering is based. The promotion of correct eating habits together with the promotion of physical activity are, in the pediatric field, the main interventions for the control of the current epidemic of overweight / obesity and a contrast to the onset of non-communicable, chronic-degenerative diseases. The commitment in terms of food education therefore becomes a priority. It is necessary to promote food culture through a systemic approach. In the second part, we analyzed what is happening in a new and difficult historical context like this one of the Covid-19 pandemic, which will certainly lead to further changes.

L’obbiettivo di questo lavoro è stato quello, nella prima parte, di analizzare come sia cambiato nel corso del tempo il concetto di ristorazione scolastica, e l’evoluzione che essa ha avuto negli anni, ma al tempo stesso anche di osservare quali sono i pilastri su cui si fonda l’educazione alimentare nelle scuole ed il ruolo del dietista nella ristorazione collettiva. La promozione di corrette abitudini alimentari insieme alla promozione dell’attività fisica sono, in ambito pediatrico, gli interventi principali per il controllo dell’attuale epidemia di sovrappeso/obesità e un contrasto all’insorgenza di malattie non trasmissibili, cronico-degenerative. L’impegno sul piano dell’educazione alimentare diventa quindi prioritario. È necessario promuovere la Cultura alimentare mediante un approccio sistemico. Nella seconda parte si è andato ad analizzare ciò che sta avvenendo in un contesto storico nuovo e difficile come questo della pandemia da Covid-19, che porterà sicuramente ad ulteriori cambiamenti.

Il ruolo della ristorazione scolastica ed organizzazione e gestione post Covid-19

RECANATINI, GIACOMO
2019/2020

Abstract

The aim of this work was, in the first part, to analyze how the concept of school catering has changed over time, and the evolution it has had over the years, but at the same time also to observe what are the pillars on which food education in schools and the role of the dietician in collective catering is based. The promotion of correct eating habits together with the promotion of physical activity are, in the pediatric field, the main interventions for the control of the current epidemic of overweight / obesity and a contrast to the onset of non-communicable, chronic-degenerative diseases. The commitment in terms of food education therefore becomes a priority. It is necessary to promote food culture through a systemic approach. In the second part, we analyzed what is happening in a new and difficult historical context like this one of the Covid-19 pandemic, which will certainly lead to further changes.
2019
2020-11-11
The role of school catering and post Covid-19 organization and management
L’obbiettivo di questo lavoro è stato quello, nella prima parte, di analizzare come sia cambiato nel corso del tempo il concetto di ristorazione scolastica, e l’evoluzione che essa ha avuto negli anni, ma al tempo stesso anche di osservare quali sono i pilastri su cui si fonda l’educazione alimentare nelle scuole ed il ruolo del dietista nella ristorazione collettiva. La promozione di corrette abitudini alimentari insieme alla promozione dell’attività fisica sono, in ambito pediatrico, gli interventi principali per il controllo dell’attuale epidemia di sovrappeso/obesità e un contrasto all’insorgenza di malattie non trasmissibili, cronico-degenerative. L’impegno sul piano dell’educazione alimentare diventa quindi prioritario. È necessario promuovere la Cultura alimentare mediante un approccio sistemico. Nella seconda parte si è andato ad analizzare ciò che sta avvenendo in un contesto storico nuovo e difficile come questo della pandemia da Covid-19, che porterà sicuramente ad ulteriori cambiamenti.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/4009