The training and updating of staff in health care companies are strategic levers that promote organizational change, the strengthening of the company through the professional development of staff and, indirectly, improving the health of citizens. In this thesis we deepen the topics of training and updating of personnel in the SSN also through the analysis of the experience of the ASL of Teramo. The aim is to highlight the characteristics of training, the process by which it is carried out and the positive implications for health care companies, the employee and the citizen/user. The working method used was to combine literature analysis with the use of various investigative tools, such as the analysis of the documents made available to the Teramo ASL, direct observation as an employee of the ASL Teramo and interviews with nurses colleagues, midwives and the Director of the Department of Training, Quality and Strategic Communication The path has been realized by analyzing and linking multiple areas of study, which include research on the health system, pedagogy, philosophy, management of companies, but also the legislative framework. The importance of the management of human resources training is analysed by analysing the legislation which has led to the creation of a rather homogeneous training system in the SSN. It is also analyzed how such function can contribute to an advantage of the company In the second chapter it was found that the nature of training is that of a process consisting of several closely interrelated activities, such as needs analysis, design and implementation of interventions, evaluation of the work carried out and any reassessment. These activities are usually carried out by a dedicated structure The chapter three analyses the role, modalities and aims of training, including tools and methodologies to support it. In the last chapter we examine the experience of the ASL of Teramo, in particular how is organized the training process, the main areas of intervention and the participation of staff with an analysis of the findings and possible improvements.
La formazione e l’aggiornamento del personale nelle aziende sanitarie sono delle leve strategiche che favoriscono il cambiamento organizzativo, il potenziamento dell’azienda attraverso lo sviluppo professionale del personale e, indirettamente, il miglioramento della salute dei cittadini. In questa tesi si approfondiscono i temi della formazione e dell’aggiornamento del personale nel SSN anche attraverso l’analisi dell’esperienza della ASL di Teramo. Si vogliono evidenziare le caratteristiche della formazione, il processo con cui viene effettuata e le implicazioni positive sulle aziende sanitarie, sul dipendente e sul cittadino/utente. Il metodo di lavoro utilizzato è consistito nell’affiancare all’analisi della letteratura l’impiego di diversi strumenti di indagine, quali l’analisi dei documenti messi a disposizione della ASL di Teramo, l’osservazione diretta in qualità di dipendente della ASL di Teramo ed interviste ai colleghi infermieri, alle ostetriche e al Direttore del Dipartimento di Formazione, Qualità e Comunicazione Strategica. Il percorso è stato concretizzato analizzando e collegando molteplici aree di studio, che comprendono le ricerche sul sistema sanitario, la pedagogia, la filosofia, il management delle aziende, ma anche l’ambito legislativo. Si analizza l’importanza della gestione della formazione delle risorse umane, attraverso l’analisi della normativa che ha permesso la creazione di un sistema formativo piuttosto omogeneo nel SSN. Si analizza inoltre come tale funzione può contribuire ad un vantaggio dell’azienda. Nel secondo capitolo si è riscontrato che la natura della formazione sia quella di processo costituita da diverse attività, tra loro strettamente correlate, quali analisi dei bisogni, progettazione ed attuazione degli interventi, valutazione di quanto eseguito ed eventuale rivalutazione. Queste attività sono in genere realizzate da una struttura dedicata. Nel terzo capitolo si analizzano il ruolo, le modalità e le finalità della formazione inclusi strumenti e metodologie a supporto della stessa. Nell’ultimo capitolo si esamina l’esperienza della ASL di Teramo, in particolare come viene organizzato il processo formativo, le aree principali di intervento e la partecipazione del personale con un’analisi delle criticità riscontate e dei possibili interventi di miglioramento.
La formazione del personale nelle Aziende Sanitarie: l’esperienza dell'ASL di Teramo
MINICHELLI, NOEMI
2018/2019
Abstract
The training and updating of staff in health care companies are strategic levers that promote organizational change, the strengthening of the company through the professional development of staff and, indirectly, improving the health of citizens. In this thesis we deepen the topics of training and updating of personnel in the SSN also through the analysis of the experience of the ASL of Teramo. The aim is to highlight the characteristics of training, the process by which it is carried out and the positive implications for health care companies, the employee and the citizen/user. The working method used was to combine literature analysis with the use of various investigative tools, such as the analysis of the documents made available to the Teramo ASL, direct observation as an employee of the ASL Teramo and interviews with nurses colleagues, midwives and the Director of the Department of Training, Quality and Strategic Communication The path has been realized by analyzing and linking multiple areas of study, which include research on the health system, pedagogy, philosophy, management of companies, but also the legislative framework. The importance of the management of human resources training is analysed by analysing the legislation which has led to the creation of a rather homogeneous training system in the SSN. It is also analyzed how such function can contribute to an advantage of the company In the second chapter it was found that the nature of training is that of a process consisting of several closely interrelated activities, such as needs analysis, design and implementation of interventions, evaluation of the work carried out and any reassessment. These activities are usually carried out by a dedicated structure The chapter three analyses the role, modalities and aims of training, including tools and methodologies to support it. In the last chapter we examine the experience of the ASL of Teramo, in particular how is organized the training process, the main areas of intervention and the participation of staff with an analysis of the findings and possible improvements.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Tesi di laurea Noemi Minichelli matricola. 1075812
LA FORMAZIONE DEL PERSONALE NELLE AZIENDE SANITARIE:
L’ESPERIENZA DELL'ASL DI TERAMO
PERSONNEL TRAINING AND EDUCATION IN HEALTH SERVICES: THE ASL TERAMO CASE
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https://hdl.handle.net/20.500.12075/5474