The thesis focuses on the relaunch of a tourist destination through the strength of experiences and food and wine. In the first chapter we talk about experiential tourism, the strength of the same and the marketing levers that can be used. In the second chapter all aspects concerning food and wine marketing will be analyzed: definition of the term, type of tourist-type and product certification. Food and wine tourism is in sharp development especially in the post-covid period. In the third chapter, the case of the Central Italy earthquake of 2016 will be examined. The initial situation will be analyzed, then moving on to the enormous damage suffered by tourism and industry, and then concluding with the territorial marketing actions adopted by the affected municipalities. to try to give new life to the destroyed villages but with still a beating heart. Finally, in chapter four, space will be given to the quantitative and qualitative analysis of a questionnaire drawn up by the candidate in which we will try to understand the thoughts and opinions of a fairly large sample of the population residing in the Piceno area and beyond. The purpose of the questionnaire will be to understand the reasons that bring tourists to the places where the earthquake hit. There will be important and striking results and a multitude of aspects will be analyzed. The analysis of the results will go through a series of graphs developed specifically for the research.

La tesi si concentra sul rilancio di una destinazione turistica attraverso la forza delle esperienze e dell'enogastronomia. Nel primo capitolo si parla del turismo esperienziale, della forza delle stesse e delle leve di marketing che possono essere utilizzate. Nel secondo capitolo verranno analizzati tutti gli aspetti riguardanti il marketing enogastronomico: definizione del termine, tipologia del turista-tipo e certificazione dei prodotti. Il turismo enogastronomico è in netto sviluppo in particolare nel periodo post- covid. Nel terzo capitolo verrà preso in esame il caso del Terremoto del Centro Italia del 2016. Verrà analizzata la situazione iniziale, per poi passare agli enormi danni subiti dal turismo e dall’industria, per poi concludere con le azioni di marketing territoriale adottate dai comuni colpiti per cercare di dare di nuovo vita ai borghi distrutti ma con ancora un cuore pulsante. Nel capitolo quarto, infine, si darà spazio all’analisi quantitativa e qualitativa di un questionario elaborato dal candidato nel quale si cercherà di capire il pensiero e le opinioni di un campione abbastanza ampio di popolazione residente nel Piceno e non solo. Lo scopo del questionario sarà quello di comprendere le motivazioni che portano i turisti nei luoghi terremotati. Non mancheranno risultati importanti ed eclatanti e verrà analizzata una moltitudine di aspetti. L’analisi dei risultati passerà attraverso una serie di grafici elaborati appositamente per la ricerca.

IL RILANCIO DI UNA DESTINAZIONE TURISTICA ATTRAVERSO IL MARKETING ENOGASTRONOMICO ED ESPERIENZIALE IL CASO TERREMOTO CENTRO ITALIA 2016

DEL ZOMPO, ALESSANDRO
2021/2022

Abstract

The thesis focuses on the relaunch of a tourist destination through the strength of experiences and food and wine. In the first chapter we talk about experiential tourism, the strength of the same and the marketing levers that can be used. In the second chapter all aspects concerning food and wine marketing will be analyzed: definition of the term, type of tourist-type and product certification. Food and wine tourism is in sharp development especially in the post-covid period. In the third chapter, the case of the Central Italy earthquake of 2016 will be examined. The initial situation will be analyzed, then moving on to the enormous damage suffered by tourism and industry, and then concluding with the territorial marketing actions adopted by the affected municipalities. to try to give new life to the destroyed villages but with still a beating heart. Finally, in chapter four, space will be given to the quantitative and qualitative analysis of a questionnaire drawn up by the candidate in which we will try to understand the thoughts and opinions of a fairly large sample of the population residing in the Piceno area and beyond. The purpose of the questionnaire will be to understand the reasons that bring tourists to the places where the earthquake hit. There will be important and striking results and a multitude of aspects will be analyzed. The analysis of the results will go through a series of graphs developed specifically for the research.
2021
2022-10-14
THE RELAUNCH OF A TOURIST DESTINATION THROUGH FOOD AND WINE AND EXPERIENTIAL MARKETING THE CASE OF THE EARTHQUAKE IN CENTRAL ITALY 2016
La tesi si concentra sul rilancio di una destinazione turistica attraverso la forza delle esperienze e dell'enogastronomia. Nel primo capitolo si parla del turismo esperienziale, della forza delle stesse e delle leve di marketing che possono essere utilizzate. Nel secondo capitolo verranno analizzati tutti gli aspetti riguardanti il marketing enogastronomico: definizione del termine, tipologia del turista-tipo e certificazione dei prodotti. Il turismo enogastronomico è in netto sviluppo in particolare nel periodo post- covid. Nel terzo capitolo verrà preso in esame il caso del Terremoto del Centro Italia del 2016. Verrà analizzata la situazione iniziale, per poi passare agli enormi danni subiti dal turismo e dall’industria, per poi concludere con le azioni di marketing territoriale adottate dai comuni colpiti per cercare di dare di nuovo vita ai borghi distrutti ma con ancora un cuore pulsante. Nel capitolo quarto, infine, si darà spazio all’analisi quantitativa e qualitativa di un questionario elaborato dal candidato nel quale si cercherà di capire il pensiero e le opinioni di un campione abbastanza ampio di popolazione residente nel Piceno e non solo. Lo scopo del questionario sarà quello di comprendere le motivazioni che portano i turisti nei luoghi terremotati. Non mancheranno risultati importanti ed eclatanti e verrà analizzata una moltitudine di aspetti. L’analisi dei risultati passerà attraverso una serie di grafici elaborati appositamente per la ricerca.
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