This paper aims to analyze, with a theoretical and practical approach, how start-ups develop in a constantly moving business network. It aims to understand how and thanks to whom (third actors, institutions) start-ups bring innovation in a dynamic and ultra-competitive environment. Chapter I will take a theoretical in-depth examination of two phenomena that will become intertwined during the final part of the chapter itself: innovation and relationships in the business network. In Chapter II the lights will be on the second pillar of this research: Metaverse and Web 3.0. These two concepts are actual, where the literature is just at its beginnings, in the near future the companies will change and evolve drastically the organization of their business and the way to compete with other realities. In chapter III the research will move to a more vertical analysis applied to the Fashion and Luxury industry. The interest for this industry is due to the peculiar way the fashion and luxury brands combine the digital innovation inside and outside their own organizations. A limited number of case studies will be illustrated in this chapter, with a final paragraph where the effects of digital innovation and the Metaverse will be highlighted in other industries such as Automotive, Logistics, Job Training etc. The final part, Chapter IV, is focused on the case study of Future Fashion in which will be illustrated the way the company uses digital innovation to create a competitive advantage in a cross-functional approach within the organization. The present and the perspectives of Future Fashion are supported by the analysis and research made in previous months inside the company and by the interviews of critical figures inside the organization.

Il presente elaborato si propone di analizzare, con un approccio teorico e pratico, come le start-up si sviluppano in una rete di imprese in costante movimento. Si propone di capire come e grazie a chi (attori terzi, istituzioni) le start-up portano innovazione in un ambiente dinamico e ultra-competitivo. Il Capitolo I approfondirà dal punto di vista teorico due fenomeni che si intrecceranno nella parte finale del capitolo stesso: l'innovazione e le relazioni nella rete d'impresa. Nel Capitolo II le luci saranno puntate sul secondo pilastro di questa ricerca: Metaverso e Web 3.0. Questi due concetti sono attuali, dove la letteratura è solo agli albori, nel prossimo futuro le aziende cambieranno ed evolveranno drasticamente l'organizzazione del proprio business e il modo di competere con le altre realtà. Nel capitolo III la ricerca si sposterà su un'analisi più verticale applicata all'industria della moda e del lusso. L'interesse per questo settore è dovuto al modo peculiare in cui i marchi della moda e del lusso combinano l'innovazione digitale all'interno e all'esterno delle proprie organizzazioni. In questo capitolo verrà illustrato un numero limitato di casi di studio, con un paragrafo finale in cui verranno evidenziati gli effetti dell'innovazione digitale e del Metaverso in altri settori come l'automotive, la logistica, la formazione professionale, ecc. La parte finale, il Capitolo IV, è incentrata sul caso di studio di Future Fashion, in cui verrà illustrato il modo in cui l'azienda utilizza l'innovazione digitale per creare un vantaggio competitivo in un approccio interfunzionale all'interno dell'organizzazione. Il presente e le prospettive di Future Fashion sono supportati dall'analisi e dalle ricerche effettuate nei mesi precedenti all'interno dell'azienda e dalle interviste a figure critiche dell'organizzazione. La ricerca è stata condotta tra agosto 2022 e maggio 2023.

KEY FACTORS AND IMPLICATIONS FOR A BUSINESS NETWORK TRANSITION IN THE METAVERSE: THE CASE OF FUTURE FASHION

MARKOVIC, NEMANJA
2022/2023

Abstract

This paper aims to analyze, with a theoretical and practical approach, how start-ups develop in a constantly moving business network. It aims to understand how and thanks to whom (third actors, institutions) start-ups bring innovation in a dynamic and ultra-competitive environment. Chapter I will take a theoretical in-depth examination of two phenomena that will become intertwined during the final part of the chapter itself: innovation and relationships in the business network. In Chapter II the lights will be on the second pillar of this research: Metaverse and Web 3.0. These two concepts are actual, where the literature is just at its beginnings, in the near future the companies will change and evolve drastically the organization of their business and the way to compete with other realities. In chapter III the research will move to a more vertical analysis applied to the Fashion and Luxury industry. The interest for this industry is due to the peculiar way the fashion and luxury brands combine the digital innovation inside and outside their own organizations. A limited number of case studies will be illustrated in this chapter, with a final paragraph where the effects of digital innovation and the Metaverse will be highlighted in other industries such as Automotive, Logistics, Job Training etc. The final part, Chapter IV, is focused on the case study of Future Fashion in which will be illustrated the way the company uses digital innovation to create a competitive advantage in a cross-functional approach within the organization. The present and the perspectives of Future Fashion are supported by the analysis and research made in previous months inside the company and by the interviews of critical figures inside the organization.
2022
2023-07-15
KEY FACTORS AND IMPLICATIONS FOR A BUSINESS NETWORK TRANSITION IN THE METAVERSE: THE CASE OF FUTURE FASHION
Il presente elaborato si propone di analizzare, con un approccio teorico e pratico, come le start-up si sviluppano in una rete di imprese in costante movimento. Si propone di capire come e grazie a chi (attori terzi, istituzioni) le start-up portano innovazione in un ambiente dinamico e ultra-competitivo. Il Capitolo I approfondirà dal punto di vista teorico due fenomeni che si intrecceranno nella parte finale del capitolo stesso: l'innovazione e le relazioni nella rete d'impresa. Nel Capitolo II le luci saranno puntate sul secondo pilastro di questa ricerca: Metaverso e Web 3.0. Questi due concetti sono attuali, dove la letteratura è solo agli albori, nel prossimo futuro le aziende cambieranno ed evolveranno drasticamente l'organizzazione del proprio business e il modo di competere con le altre realtà. Nel capitolo III la ricerca si sposterà su un'analisi più verticale applicata all'industria della moda e del lusso. L'interesse per questo settore è dovuto al modo peculiare in cui i marchi della moda e del lusso combinano l'innovazione digitale all'interno e all'esterno delle proprie organizzazioni. In questo capitolo verrà illustrato un numero limitato di casi di studio, con un paragrafo finale in cui verranno evidenziati gli effetti dell'innovazione digitale e del Metaverso in altri settori come l'automotive, la logistica, la formazione professionale, ecc. La parte finale, il Capitolo IV, è incentrata sul caso di studio di Future Fashion, in cui verrà illustrato il modo in cui l'azienda utilizza l'innovazione digitale per creare un vantaggio competitivo in un approccio interfunzionale all'interno dell'organizzazione. Il presente e le prospettive di Future Fashion sono supportati dall'analisi e dalle ricerche effettuate nei mesi precedenti all'interno dell'azienda e dalle interviste a figure critiche dell'organizzazione. La ricerca è stata condotta tra agosto 2022 e maggio 2023.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12075/13617