The literature points out that the use of structured programs for the induction of the newly recruited nurse into a new operational reality globally improves the nursing activity delivered and experienced. Given this premise, the idea of drafting a suitable protocol for the insertion of the newly recruited nurse into a unique and complex operational reality, the SOD of Pediatric and Congenital Cardiology and Cardiac Surgery and UTIP of the A.O.U. of Marche, in Ancona, Italy, was deemed valid. This intent is corroborated by the fact that an international survey conducted on the main scientific databases shows an overall scarcity of interventions regarding the introduction of the new nurse practitioner in pediatric and/or congenital cardiology and/or cardiac surgery settings, and, this aspect, appears to be in agreement with the national panorama since, from a specific research conducted, it appears that in about 60% of cases Italian Operating Units in pediatric and/or congenital cardiology and/or cardiac surgery settings do not use protocols to insert the newly hired nurse. Through four accredited educational meetings (CME code 22213/2022) addressed to a group of nurses selected in the SOD surveyed, a review of the "Insertion Protocol of the Newly Hired and/or Newly Assigned Nurse" was accomplished. The latter was then qualitatively placed in comparison with the old insertion protocol in use through the development of a qualitative phenomenological study, elaborated by Colaizzi's method, which involved the opinions of Tutor nurses and newly hired nurses involved in the insertion process over the past 3 years. From the study conducted, it emerged that the new protocol is fulfilling, satisfying and stimulating; its structure, organization and facilitation that it constitutes for experienced and new nurses were appreciated; according to the considerations of the nurses involved in the study, it is qualitatively superior to the previous protocol in use on the ward so that, undoubtedly, its implementation and application can contribute to the increased perception of work quality for the nursing staff, and care quality for the many patients treated.

La letteratura evidenzia come l'utilizzo di programmi strutturati per l'inserimento dell'infermiere neoassunto in una nuova realtà operativa migliorano globalmente l'attività infermieristica erogata e vissuta. Data tale premessa, si è ritenuta valida l'idea di redigere un idoneo protocollo per l'inserimento dell'infermiere neoassunto in una realtà operativa unica e complessa, la SOD di Cardiologia e Cardiochirurgia Pediatrica e Congenita ed UTIP dell'A.O.U. delle Marche, a Ancona. Tale intento è avvalorato dal fatto che, da un'indagine internazionale condotta sulle principali banche dati scientifiche, emerge una globale scarsità di interventi in merito all'introduzione del nuovo professionista infermiere in contesti cardiologici e/o cardiochirurgici pediatrici e/o congeniti e, tale aspetto, appare concorde al panorama nazionale in quanto, da una specifica ricerca condotta, risulta che nel circa 60% dei casi le Unità Operative italiane di ambito cardiologico e/o cardiochirurgico pediatrico e/o congenito non utilizzano protocolli per inserire il neoassunto. Tramite quattro incontri formativi accreditati (codice ECM 22213/2022) rivolti ad un gruppo di infermieri scelto nella SOD presa in esame, è stata compiuta la revisione del "Protocollo d'inserimento dell'infermiere neoassunto e/o neoassegnato". Quest'ultimo è stato poi posto qualitativamente in confronto con il vecchio protocollo d'inserimento in uso, tramite lo sviluppo di uno studio qualitativo fenomenologico, elaborato con metodo di Colaizzi, che ha interessato le opinioni degli infermieri Tutor e degli infermieri neoassunti coinvolti nel processo d'inserimento negli ultimi 3 anni. Dallo studio condotto è emerso come il nuovo protocollo risulti appagante, soddisfacente e stimolante, ne è stata apprezzata la struttura, l’organizzazione e la facilitazione che costituisce per infermieri esperti e neofiti; secondo le considerazioni degli infermieri coinvolti nello studio, esso risulta qualitativamente superiore rispetto al precedente protocollo in uso in reparto per cui, indubbiamente, la sua realizzazione ed applicazione potrà contribuire all’aumentata percezione della qualità lavorativa per il personale infermieristico, e della qualità assistenziale per i numerosi assistiti trattati.

Inserimento dell'infermiere neoassunto in Cardiologia e Cardiochirurgia Pediatrica e Congenita ed UTIP tra panorama nazionale e AOU delle Marche: risultati di uno studio before-after qualitativo sperimentale.

CAVEZZI, BEATRICE
2022/2023

Abstract

The literature points out that the use of structured programs for the induction of the newly recruited nurse into a new operational reality globally improves the nursing activity delivered and experienced. Given this premise, the idea of drafting a suitable protocol for the insertion of the newly recruited nurse into a unique and complex operational reality, the SOD of Pediatric and Congenital Cardiology and Cardiac Surgery and UTIP of the A.O.U. of Marche, in Ancona, Italy, was deemed valid. This intent is corroborated by the fact that an international survey conducted on the main scientific databases shows an overall scarcity of interventions regarding the introduction of the new nurse practitioner in pediatric and/or congenital cardiology and/or cardiac surgery settings, and, this aspect, appears to be in agreement with the national panorama since, from a specific research conducted, it appears that in about 60% of cases Italian Operating Units in pediatric and/or congenital cardiology and/or cardiac surgery settings do not use protocols to insert the newly hired nurse. Through four accredited educational meetings (CME code 22213/2022) addressed to a group of nurses selected in the SOD surveyed, a review of the "Insertion Protocol of the Newly Hired and/or Newly Assigned Nurse" was accomplished. The latter was then qualitatively placed in comparison with the old insertion protocol in use through the development of a qualitative phenomenological study, elaborated by Colaizzi's method, which involved the opinions of Tutor nurses and newly hired nurses involved in the insertion process over the past 3 years. From the study conducted, it emerged that the new protocol is fulfilling, satisfying and stimulating; its structure, organization and facilitation that it constitutes for experienced and new nurses were appreciated; according to the considerations of the nurses involved in the study, it is qualitatively superior to the previous protocol in use on the ward so that, undoubtedly, its implementation and application can contribute to the increased perception of work quality for the nursing staff, and care quality for the many patients treated.
2022
2023-07-20
Integration of newly hired nurse in Cardiology and Cardiac Peadiatric Surgery and for congenital heart disease and PICU ward between the national scene and Marche's University Hospital: results of an experimental qualitative before-after study.
La letteratura evidenzia come l'utilizzo di programmi strutturati per l'inserimento dell'infermiere neoassunto in una nuova realtà operativa migliorano globalmente l'attività infermieristica erogata e vissuta. Data tale premessa, si è ritenuta valida l'idea di redigere un idoneo protocollo per l'inserimento dell'infermiere neoassunto in una realtà operativa unica e complessa, la SOD di Cardiologia e Cardiochirurgia Pediatrica e Congenita ed UTIP dell'A.O.U. delle Marche, a Ancona. Tale intento è avvalorato dal fatto che, da un'indagine internazionale condotta sulle principali banche dati scientifiche, emerge una globale scarsità di interventi in merito all'introduzione del nuovo professionista infermiere in contesti cardiologici e/o cardiochirurgici pediatrici e/o congeniti e, tale aspetto, appare concorde al panorama nazionale in quanto, da una specifica ricerca condotta, risulta che nel circa 60% dei casi le Unità Operative italiane di ambito cardiologico e/o cardiochirurgico pediatrico e/o congenito non utilizzano protocolli per inserire il neoassunto. Tramite quattro incontri formativi accreditati (codice ECM 22213/2022) rivolti ad un gruppo di infermieri scelto nella SOD presa in esame, è stata compiuta la revisione del "Protocollo d'inserimento dell'infermiere neoassunto e/o neoassegnato". Quest'ultimo è stato poi posto qualitativamente in confronto con il vecchio protocollo d'inserimento in uso, tramite lo sviluppo di uno studio qualitativo fenomenologico, elaborato con metodo di Colaizzi, che ha interessato le opinioni degli infermieri Tutor e degli infermieri neoassunti coinvolti nel processo d'inserimento negli ultimi 3 anni. Dallo studio condotto è emerso come il nuovo protocollo risulti appagante, soddisfacente e stimolante, ne è stata apprezzata la struttura, l’organizzazione e la facilitazione che costituisce per infermieri esperti e neofiti; secondo le considerazioni degli infermieri coinvolti nello studio, esso risulta qualitativamente superiore rispetto al precedente protocollo in uso in reparto per cui, indubbiamente, la sua realizzazione ed applicazione potrà contribuire all’aumentata percezione della qualità lavorativa per il personale infermieristico, e della qualità assistenziale per i numerosi assistiti trattati.
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