The purpose of this paper is to study the issues of co-creation, Open Innovation and business ecosystems within the video game industry. This will be achieved through an initial discussion of theory and a well-contextualized case study analysis. The paper is divided into four chapters, three of which are reserved exclusively for the theoretical treatment of the topic. Instead, the fourth chapter will be devoted to the specific case study of a video game that was the subject of a modding project that peaked between 2021 and 2022. The project will first be briefly described, then the relationship between the project and the aformentioned theory will be explained, and finally a data analysis and an interview with one of the developers of the video game will be reported to demonstrate the validity of the project that has been carried out.

Lo scopo di questo elaborato è quello di studiare i temi di co-creation, Open Innovation ed ecosistemi di business all'interno del settore videoludico. Questo sarà possibile attraverso una prima trattazione della teoria ed un'analisi di un caso studio ben contestualizzata. L'elaborato si divide in quattro capitoli, tre dei quali sono riservati esclusivamente alla trattazione teorica del tema. Il quarto capitolo sarà dedicato invece al caso studio specifico di un videogioco oggetto di un progetto di modding che ha avuto la sua massima espressione tra il 2021 ed il 2022. Verrà prima brevemente descritto il progetto, poi inserito tutto nel contesto teorico spiegato nei capitoli precedente, ed infine verrà riportata un'analisi dei dati ed un'intervista direttamente ad uno degli sviluppatori del videogioco, per dimostrare la validità del progetto portato avanti.

Il ruolo della co-creation e dell'Open Innovation all’interno dei videogiochi: il caso Full Ace Tennis Simulator

CIOFFI, LORENZO
2022/2023

Abstract

The purpose of this paper is to study the issues of co-creation, Open Innovation and business ecosystems within the video game industry. This will be achieved through an initial discussion of theory and a well-contextualized case study analysis. The paper is divided into four chapters, three of which are reserved exclusively for the theoretical treatment of the topic. Instead, the fourth chapter will be devoted to the specific case study of a video game that was the subject of a modding project that peaked between 2021 and 2022. The project will first be briefly described, then the relationship between the project and the aformentioned theory will be explained, and finally a data analysis and an interview with one of the developers of the video game will be reported to demonstrate the validity of the project that has been carried out.
2022
2024-02-09
The role of co-creation and Open Innovation within videogames: the case of Full Ace Tennis Simulator
Lo scopo di questo elaborato è quello di studiare i temi di co-creation, Open Innovation ed ecosistemi di business all'interno del settore videoludico. Questo sarà possibile attraverso una prima trattazione della teoria ed un'analisi di un caso studio ben contestualizzata. L'elaborato si divide in quattro capitoli, tre dei quali sono riservati esclusivamente alla trattazione teorica del tema. Il quarto capitolo sarà dedicato invece al caso studio specifico di un videogioco oggetto di un progetto di modding che ha avuto la sua massima espressione tra il 2021 ed il 2022. Verrà prima brevemente descritto il progetto, poi inserito tutto nel contesto teorico spiegato nei capitoli precedente, ed infine verrà riportata un'analisi dei dati ed un'intervista direttamente ad uno degli sviluppatori del videogioco, per dimostrare la validità del progetto portato avanti.
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